Het lezen van strips vergt niet altijd dezelfde spanningsboog: voor gags hoef je maar een strook tot een bladzijde te lezen en het andere uiterste zijn series waarin een verhaal vervolgd wordt en waarbij je zo'n beetje alle afzonderlijke delen moet lezen om dat verhaal nog te kunnen volgen.
Beide formules hebben hun charme. Daartussenin zitten de oneshots, de verhalen die een enkel album beslaan, de korte series van twee, drie of vier albums en de langere series waarvan je de delen afzonderlijk kunt lezen.
De Zeearend beslaat twee delen. Het eerste deel besprak ik hier. Het scenario van Philippe Thirault is gebaseerd op een verhaal van Enea Riboldi, die ook de tekeningen maakte. De gebeurtenissen zijn gebaseerd op historie. De Seeadler was een bestaand schip en de kapitein was Felix von Luckner. In dit album heet hij Hugo von Krüger. In het vorige deel zagen we hem jacht maken op koopvaardijschepen op de Atlantische Oceaan, maar het schip was ook prooi en moest verschillende keren op de vlucht. Aan het eind van dat deel probeerde hij Kaap Hoorn te ronden en zo te ontkomen.
Jeugd
Dit tweede deel begint met een inleiding, die teruggaat naar de jeugd van de kapitein. Zijn vader is erop tegen dat zijn vrouw zoonlief fantasieboeken laat lezen, die hem meeslepen. En hij is al zo melancholisch! Maar moeder laat hem toch De kinderen van kapitein Grant (van Jules Verne) lezen. Dat is niet zonder gevolgen: de jongen wil naar zee.
Daarna springen we naar april 1917, in de buurt van Kaap Hoorn, naar De Zeearend, dus waar deel 1 eindigde. Die eerste twee bladzijden lijken me een inleiding, ook goed te lezen voor mensen die deel 1 gemist hebben. Voor de rest van het verhaal is het wel een meerwaarde als je de achtergrond weet en als je weet wat Hugo von Krüger achter de rug heeft. De champagne aan boord is de buit van de Antonin en de vrouw aan boord, Pénélope de Luynes, hebben we ook in het eerste deel al leren kennen. Maar ook zonder die achtergrondkennis is het verhaal goed te volgen.
Grillig
Het verhaal is verder nogal grillig: proberen te ontkomen aan achtervolgers, het tot zinken brengen van andere schepen, kampen met windstilte, averij en van tijd tot tijd wat seks tussen Von Krüger en De Luynes en nog wat ontwikkelingen die ik verder niet zal noemen om niet te veel te verklappen. Historisch zal het wel allemaal kloppen, maar qua verhaal zit er wat minder lijn in dan in deel 1, is mijn indruk. De passages op zich zijn heel aardig om te lezen, maar er is minder een grote lijn die je kunt volgen.
Aan het eind zit een fikse tijdsprong, waarmee de verhaallijn van Von Krüger en De Luynes wordt afgerond. Zo krijgt het verhaal een echt einde. Nogal nadrukkelijk wordt Von Krüger neergezet als een goed mens, zodat je weet dat je je terecht met hem vereenzelvigd hebt. Een groot deel van het verhaal bestaat uit oorlogsgeschiedenis, maar aan het eind wordt nog eens benadrukt dat er vooral ook een menselijke kant aan het verhaal zit. Dat is misschien wel een beetje zoet, maar wel met een klein scherp randje, zodat het net te verteren is.
De striplezer zal het al met al een aardig verhaal vinden: spanning (in de achtervolgings- en geverchtsscènes), romantiek, ontbering en toch ook nog een min of meer goede afloop. Sfeer heeft het verhaal voldoende, bijvoorbeeld door de tekeningen van de schepen, die een tijdsbeeld oproepen. Ook als je een vrouw ziet met geonduleerd haar dat tegen haar schedel geplakt lijkt te zitten, weet je meteen in welke tijd je bent: jaren twintig of dertig van de twintigste eeuw.
Afwisseling
Er is veel afwisseling in de verschillende sferen, doordat de locaties zo verschillen: buitenscènes en binnenscènes en buiten lopen de locaties uiteen van een vaartocht tussen ijsbergen door, tot een tropisch eiland waar je naakt in de schaduw van bomen kunt liggen. Zon en regen, vredigheid en gevechten - het komt er allemaal in voor.
Van deel 2 ben ik net wat minder onder de indruk dan van deel 1. Maar misschien komt dat ook doordat ik het eerste deel al ken en ik daardoor als lezer minder fris tegenover het verhaal sta. Ook dit tweede album, dat meteen het slot van het verhaal is, leest plezierig weg en het verhaal van de Zeearend en haar kapitein met zijn principes zal mensen zeker bijblijven.
Serie: De Zeearend
Deel 2: Grote Oceaan 1917
Verhaal: Enea Riboldi
Scenario: Philippe Thirault
Tekeningen: Enea Riboldi
Uitgever: Silvester
's-Hertogenbosch 2020, 54 blz. € 9,95, softcover