vrijdag 30 juni 2023
Jij gaat dood (Nina Blom / Margreet de Heer)
woensdag 28 juni 2023
Mevrouw Verona daalt de heuvel af (Dimitri Verhulst)
Dorpsgemeenschap
Zij bleef, wetende dat de heuvel later haar calvarie zou worden, en ten slotte zelfs haar harde contract met de eenzaamheid. Men moest het haar nageven, voor iemand uit het noorden. En de dag waarop dit nieuws hier door de heuvels trok, Mevrouw Verona blijft!, Mevrouw Verona blijft! hebben de mannen zingend vlokken schuim op de rivier gepist.
Laatste tocht
Ze weet dat ze niet meer naar boven zal gaan, dat dit het punt is waarop ze louter nog uit verleden bestaat. Best mogelijk dat haar lichaam het haar nog toestaat enkele jaren mee te gaan, ze rekent op de sterkte van de wil om vandaag dood te gaan.
Bescheiden
maandag 26 juni 2023
Rita (Odija / Stefaniec)
Trip
Niet de gemakkelijke weg
Daniel Odija (scenario) en Wojciech Stefaniec (scenario en tekeningen) hebben met Rita weer een intrigerend deel toegevoegd aan het verhaal van Bardo. Daarvoor hebben ze niet voor de gemakkelijke weg gekozen. Het verhaal springt vaak over van de ene verhaallijn naar de andere, met trouwens heel slimme bruggetjes, zodat het een tekening lang duurt voordat je in de gaten hebt dat je als lezer de sprong hebt meegemaakt.Niet lieflijk
Tekst en tekeningen: Daniel Odija en Wojciech Stfaniec
Vertaling: Charlotte Pothuizen
Uitgever: Scratch Books
2022, 152 blz. 29,95 euro (hardcover)
vrijdag 23 juni 2023
Tsjaikovskistraat 40 (Pieter Waterdrinker)
Revolutionair
Geen held
Ook humoristisch
Niets en niemand in het leven is wat het lijkt. De oplichters zijn nog altijd om ons heen, de opsnijders, de predikers van de valse liefde, de handelsreizigers in humaniteit. Een maskerade! Een charade! Wat zeggen de Russen ook alweer? Schrijf zoals je ademt en adem zoals je schrijft. Maar schrijven in het land waar ik vandaan kom is een voortdurend stikken. Terwijl de wereld een stankbel is, geuren de letteren daar als een met ochtenddauw bedekte rozenknop. Het gros schrijft met een knikker in de reetu, uit vrees te verraden dat ook zij een aars hebben die kan stinken. Klein geserreerd, met nooit een woord te veel. Wát een literatuur!
dinsdag 20 juni 2023
Worst Case Scenario (Michiel Bonset / Richard Raaphorst / Eron Sheean)
Vraag voetbalkenners naar de finale van het WK voetbal in 1974 en er komt een nationaal trauma aan het licht. Nederland speelde tegen West-Duitsland en 'wij' waren de beste, is de mythe: we kwamen op voorsprong nog voor de Duitsers aan de bal waren geweest. Maar uiteindelijk verloor Nederland. Op de achtergrond zal voor veel mensen de oorlog meegespeeld hebben: de Duitsers hadden nog wat tegoed.
Een beladen wedstrijd, die na afloop nog extra lading meekreeg. 'Zijn we er tóch ingetuind', riep Herman Kuiphof. Bij elk volgend treffen met die Mannschaft kwam de frustratie weer boven en misschien voelt een enkele verstokte voetballiefhebber nog af en toe de pijn.
Aanpassingen
Deze wedstrijd speelt een rol in de strip Worst Case Scenario. Er zijn wel wat aanpassingen gemaakt: zo wordt de wedstrijd niet in München gespeeld, maar in Rotterdam en bij Nederland staat Eddy Treytel op doel. In werkelijkheid zat hij wel bij de selectie, maar alle wedstrijden werden gekeept door Jan Jongbloed. De historie is nadrukkelijk aanwezig, maar de stripmakers gaan er speels mee om.
Die speelsheid blijkt ook uit andere verwijzingen. De presentator op tv is IJf Blokker, een van de passagiers in een trein is Sjef van Oekel en bij de natuurbeelden is het schilderij De bedreigde zwaan van Jan Asselijn te herkennen. Leuke dingen voor de lezers. Niet erg als je ze mist, maar leuk als je ze vindt. Er zullen er wel meer zijn.
Bij het begin van de strip is het de dag voor de finale in 1974, op het Hollandse platteland: weilanden, water, molens. Was wappert aan de lijn, kinderen spelen buiten. Die beelden roepen vredigheid en onschuld op. Een boer op een trekker, die een pijp rookt - de nostalgie wordt flink gekieteld.
Verstoring
Doordat de vredigheid zo benadrukt wordt, is de verstoring ervan des te bruter. Het begint ermee dat twee kinderen een IJzeren Kruis uit de oorlog vinden, een kruis van verdienste zoals sommige Duitse soldaten die wel droegen. In het midden staat een hakenkruis en het zit aan een kettinkje, waarbij ik me afvraag of dat laatste historisch wel klopt.
De volgende dag loopt de spanning op: op de ene plaats is er het afgeladen stadion met het opgefokte publiek, op het platteland is het de boer (de vader van de kinderen) die zich toegang verschaft tot een ondergrondse bunker. De hond loopt hem na en de kinderen volgen de hond. Een van de kinderen haalt in de bunker een hendel over en daarna komen allerlei duistere machten vrij: zombies, Duitse soldaten met half vergane lichamen en half robot, bedekt met maden, luchtballonnen die zich over het land verspreiden. Al gauw waren dood en verderf rond. Overal is geweld en het groeit uit tot apocalyptische proporties. Ook in het stadion ontkomt men niet aan de invasie van de zombies.
Steeds als je denkt dat de top bereikt is, doen de stripmakers er nog een schepje bovenop. Dat heeft wel iets grappigs, maar doordat er keer op keer op dat aambeeld gehamerd wordt, maakt het op den duur toch wat minder indruk. Wat wel goed werkt, zijn de contrasten die steeds terugkomen: de huiselijke was aan de lijn met rode bloedspatten, verdwaasde koeien te midden van de chaos, een onschuldig bloempje terwijl de maden uit de lucht vallen. Maar van de overdaad van geweld en bloed en smerigheid werd ik wat gelaten. Waarschijnlijk ben ik niet de beoogde lezer; anderen zullen ervan genieten.
Herkomst van het verhaal
Het verhaal is gebaseerd op een screenplay van Bart Oosterhoorn en Miguel Tejada Flores. Een film is dat uiteindelijk niet geworden. Het idee voor de strip is van Richard Raaphorst en Eron Sheean. De naam van de laatste prijkt nadrukkelijk op de cover, maar wat hij precies gedaan heeft, wordt me niet duidelijk. De tekst is van Michel Bonset.
Het verhaal heeft vaart en de tekeningen dragen daaraan bij: veel dynamiek, schwung, lekker getekend. Raaphorst wisselt veel van perspectief, wat veel variatie geeft. Bij nadere beschouwing gaat er wel eens wat mis in de details. Het is zomer, maar de koeien zijn pluizig, wat ze alleen zijn als ze hun wintervacht hebben. In de jaren zeventig hadden bovendien bijna alle koeien nog horens, maar niet in de strip. Voor op de brandweerauto staat 'Brandweer' in spiegelbeeld, wat toen ook nog niet het geval was.
De boer heeft een pijp in zijn mond en die was blijkbaar lastig te tekenen. Niet alleen heeft die soms een rechte en soms een gebogen steel, maar het perspectief lijkt verschillende keren net niet te kloppen. Ach, het zijn kleinigheden, die alleen opvallen als je heel nauwkeurig kijkt. Gemiddeld genomen is alles goed getekend, met een enorme souplesse.
Ook op de tekst is weinig aan te merken. Over het algemeen ondersteunt die het verhaal. Nou ja, toch een detail: geen zeeman zegt dat het anker 'opgelicht' is. Ankers worden gelicht. Maar ook hier: dat opmerken is muggenzifterij.
Worst Case Scenario is origineel qua gegeven, fijn getekend, met vaart verteld. Maar je moet wel van dit soort verhalen houden. De blubberige bloederigheid wordt verteerbaar gemaakt door de luchtigheid, die er zeker ook is, maar voor mij was het effectbejag te nadrukkelijk en werden hier van te dik hout planken gezaagd. Een ander zal dat wellicht juist waarderen.
vrijdag 16 juni 2023
Knipperen & ademen (Micky Dirkzwager)
Zoals sommige wijnen een tijdje kelder nodig hebben, moeten ook sommige boeken een tijdje rijpen. Meestal krijgen ze bij mij daar de tijd niet voor. Na het lezen wil ik er graag zo snel mogelijk over schrijven.
Maar de laatste tijd ging dat niet. Mijn hoofd zat vol en had vaak alleen ruimte voor de dingen van een enkele dag. Correctiewerk van school en van de Staatsexamens, gesprekken in verband met een mogelijke nieuwe baan en dan de dagelijkse dingetjes die je niet mag vergeten en die je dan toch vergeet. Zelfs lijstjes helpen daar niet tegen.
Tussendoor heb ik wel gelezen, in een wat lager tempo en er was ook wat minder tijd voor. Maar een graphic novel zo af en toe ging nog wel. Zo las ik ook Knipperen & ademen, van Micky Dirkzwager. Van schrijven erover kwam het een paar weken lang niet.
Herlezing
In mijn herinnering begon deze beeldroman nogal kabbelend, met weinig lijn en kwam er later pas meer richting in. 'Toch wel goed'- dat was wat ik me herinnerde. Maar het geheugen is per definitie onbetrouwbaar, dus ik heb Knipperen & ademen herlezen, nadat het een tijdje op het bureau had gelegen. In de tussentijd is het een beter boek geworden. Of misschien heb ik het nu beter gelezen.
Micky is de hoofdpersoon van het verhaal, waardoor ik het boek als autobiografisch heb gelezen, wel wetend dat Micky niet alleen de auteur is, maar ook een personage en de auteur mag met het personage doen wat nodig is voor een goed resultaat. Als ik het over Micky heb, bedoel ik het personage.
Aan het begin van het verhaal maken we kennis met Micky en met haar huisgenoten, Jeroen, Kas en Thijs. Ze zijn wat uitbundiger dan Micky, dollen soms wat met haar, maar ze zijn ook loyaal.
Kunstacademie
Intussen volgt Micky een opleiding aan de HKU. Ze vindt haar klasgenoten steengoed en ze wil het zelf ook graag goed doen. Volgens een van haar klasgenoten lukt het Micky maar niet om lelijke dingen te maken. Het is niet als compliment bedoeld.
De scènes over de opleiding zijn grappig: 'Op de bank in ons lokaal altijd wel iemand te slapen of te huilen.' Er hangt binnen de opleiding een wat softe sfeer. Zo zijn er allerlei regeltjes voor het geven van feedback: de critical-responsemethode. Dirkzwager tekent dat scherp, laat het belachelijke ervan zien, maar toont later ook de goede kant ervan. Hetzelfde geldt voor een lerares die haar chakra's wil openen. Micky weet niet of ze daar wel in gelooft, maar de lerares doet het in ieder geval samen met haar en dat is ook veel waard.
In bijna alles wordt het definitieve oordeel uitgesteld en dat leest heel prettig. Scherpe observaties, waar vaak twee kanten aan zitten en ze blijven allebei overeind.
Beren
Micky doet heel erg haar best, want ze wil alles graag goed doen. En altijd zijn er beren op de weg. Voor op Knipperen & ademen staat een beer afgebeeld en op het schutblad zijn glas-in-loodramen afgebeeld met Micky en een beer in allerlei posities, bijvoorbeeld in die van De Kus van Gustav Klimt. Soms is de beer bedreigend en op andere momenten heel vertrouwd. Centraal staat een piëta, zoals die van Michelangelo. De beer ligt levenloos bij Micky op schoot. Afscheid nemen van een beer gaat niet vanzelf; je ontkomt niet aan het rouwen.
Op een kwart van het boek komen de eerste beren in het verhaal voor: letterlijk beren op de weg. De beren verhinderen haar om te doen wat ze zou moeten doen, of maken het haar in ieder geval moeilijk. Maar er is ook een andere kant: ze beschermen haar. Ze heeft een heel gevecht te voeren met de beren, die haar ook heel vertrouwd zijn en wil ze die beren eigenlijk wel kwijt?
Knipperen en ademen
Micky krijgt het advies dat ze niet moet vergeten te knipperen en te ademen. Doorgaan met ademhalen, even de spanning laten zakken. Dat is nog niet zo gemakkelijk. Eigenlijk is Micky het hele boek lang bezig om zichzelf de ruimte te geven voor dat knipperen en dat ademen.
Uiteindelijk gaat ze praten met een psycholoog en al gauw komt ter sprake dat ze anorexia heeft. Dirkzwager laat zien dat het bij Micky niet in de eerste plaats een eetprobleem is, maar een uiting van alles goed willen doen en alles onder controle willen houden. En natuurlijk heeft het te maken met hoe ze naar zichzelf kijkt en in hoeverre ze kan aanvaarden wat ze bij zichzelf waarneemt.
Als het Micky weer lukt om meer te eten, neemt ze afscheid van de beren, maar ze bedankt hen ook. Een beer zegt: 'We zullen er altijd voor je zijn', waarop Micky 'Helaas' antwoordt. Beren zullen er altijd zijn, maar ze hoeven je niet altijd in de weg te zitten.
Hoop op een goed einde
Knipperen & ademen is niet een boek waarin het uiteindelijk allemaal goedkomt. al eindigt het positief. De laatste zinnen van het verhaal zijn: 'U hoopt misschien op een goed einde. Ik ook.'
Hoe langer ik nadenk over Knipperen & ademen, hoe beter ik het vind. Ergens in het verhaal blijkt dat Micky het plezier in het maken is kwijtgeraakt. Uit dit boek blijkt dat dat plezier helemaal terug is. Ook al is het niet in de eerste plaats een vrolijk boek, het is heel grappig. Het is ook niet zo mooi mogelijk getekend, maar zo treffend mogelijk. Mooi en lelijk zijn onbelangrijke begrippen voor dit werk, al kun je het wel mooi in zijn trefzekerheid noemen.
Liefdevolle genadeloosheid
Het indrukwekkende van deze beeldroman is voor mij de genadeloosheid waarmee Dirkzwager naar Micky kijkt. Ze heeft Micky scherp waargenomen. Met humor maar ook liefdevol. Ze heeft Micky omarmd, zoals de beer dat doet op een van de tekeningen, maar ze heeft haar ook ruimte gegeven. In delen van Knipperen &ademen is er benauwdheid, opgesloten zijn, geen richting hebben. Maar er komt steeds meer lucht, er komen momenten dat Micky 'vet gelukkig' is.
Het leven is nog een hele weg, maar dat geeft niet. Micky zal ongetwijfeld nog fouten maken, nog tegen muren aan lopen, zichzelf dwarszitten, maar er is geen enkel leven dat vanzelf gaat. Tante Hofland zei het al tegen Broeder Benjamin in Sara Burgerhart: ''t Is niet altyd het effen wegje'. Maar we mogen hopen en vertrouwen op een goed einde.
In ieder geval heeft alles geresulteerd in deze strip. Goed om te lezen, om te herlezen, om nog een keer te bekijken, om weg te geven. Ik ben benieuwd naar het volgende project.
donderdag 15 juni 2023
Saul 3 - De huurlingen van Barkahn (Willem Ritstier /Apri Kusbiantoro)
Van de Odyssee tot middeleeuwse ridderromans - op allerlei plekken kom je de queeste tegen: een mens (of een groep mensen) gaat op pad om een missie te vervullen. Onderweg komt hij (of zij, maar dat komt minder voor) allerlei moeilijkheden tegen, die maar net overwonnen kunnen worden.
Het is ook de structuur van de stripreeks Saul, waarvan het derde deel verschenen is, De huurlingen van Barkahn. Aan het eind van deel twee was de hoofdpersoon, Saul, overgeleverd aan de jaagster Lea, die hem af wil leveren om de prijs te innen die er op Sauls hoofd staat. Hij wordt namelijk beschuldigd van een misdaad, maar die heeft hij niet begaan.
Zuivere ziel
In principe deugt de hoofdpersoon altijd. De omgeving is vaak tegen hem, maar ten diepste heeft hij een zuivere ziel. Daarom kun je met hem meeleven. Dat wil niet zeggen dat Saul een lieverdje is: als hij een zwaard heeft, hanteert hij het ook en niet zachtzinnig. Maar altijd om zichzelf of iemand anders te redden en dan kunnen we er gemakkelijk mee leven en er zelfs van genieten. Want als we lezen, zijn we natuurlijk zelf Saul en onderuitgezakt op de bank kunnen we toch de held zijn.
In De huurlingen van Barkahn is er wel een doorgaande lijn, maar er gebeuren steeds dingen die de aandacht vragen van Saul en Lea. Deze zaken moeten eerst opgelost worden. Die gebeurtenissen hebben iets toevalligs, maar dat stoort niet zo erg. Dit soort avonturen moet het niet hebben van een strakke compositie, maar van een aaneenschakeling van op te lossen problemen.
Je rolt dus ook van het ene probleem in het andere: Lea wordt opgepakt door een roofvogel, Saul en Lea komen aan boord bij Landoo Barkahn, die ook al gezocht wordt. Hij sluit een deal met Lea, maar ze moet hem wel helpen met een klus. Daarvoor zijn turtouls nodig, een soort vliegende schildpadden, die nog getemd moeten worden, zodat ze bereden kunnen worden. De klus is natuurlijk pittig en het verloop is spannend. Uiteindelijk blijken de zaken anders in elkaar te zitten dan is voorgespiegeld. Natuurlijk wordt alles opgelost, waarbij onze helden een nobele rol vervullen.
Deugen
Wij die ons met Saul en Lea hebben geïdentificeerd, kunnen opgelucht ademhalen: uiteindelijk bleken ook wij aan de goede kant te staan. Juist dat kan een wat mindere kant zijn. In al hun ruwheid deugen de hoofdpersonages in deze strip misschien toch net te veel, wat ze een zekere eenzijdigheid geeft. Tijdens het lezen zat het me niet zo in de weg, trouwens, en het geeft ook duidelijkheid.
De verhouding tussen Saul en Lea is interessant: hij is haar gevangene (en probeert ook wel te ontsnappen), maar er is daarnaast loyaliteit tussen hen. In zeker opzicht zijn ze elkaars tegenstanders, maar vaker moeten ze het voor elkaar opnemen. De menselijkheid blijkt sterker dan de tegengestelde belangen.
Scenario, tekeningen
De scenarist, Willem Ritstier, is er weer in geslaagd een wonderlijke, maar geloofwaardige wereld op te roepen, met verrassende elementen. Het verhaal heeft een behoorlijk tempo en zakt niet in. De ideeën van Ritstier zijn vormgegeven door Apri Kusbiantoro, die tekent in de stijl van Don Lawrence. Heerlijke tekeningen, die prachtig ingekleurd zijn. Een enkele keer komt er net niet genoeg vaart in de bewegingen in actiepassages. En als je bijvoorbeeld op Lea let, zie je dat ze wel altijd haar nadrukkelijke wenkbrauwen heeft, maar dat haar haar soms blond is en soms bruin en dat dat niet altijd afhankelijk is van het licht. Ook de scheiding in het haar kan per plaatje verschillen.
Maar dat zijn details die alleen bij nadere beschouwing opvallen. Als je aan het lezen bent, brengen de tekeningen en het verhaal je in een wereld, die je volledig accepteert en die je pas weer verlaat als je het album dichtslaat. In het volgende album gaat de queeste verder.
vrijdag 9 juni 2023
Het eind van de tunnel
De stervende schrijver steldeHoud hoop en moed,mijn vrienden.Er is lichtaan het eindevan de tunnel.Niet veel,maarje kaner bijlezen.