maandag 10 februari 2020

Hilda en de bergkoning (Luke Pearson)


Soms, als mij weer iets ontgaan is wat veel andere mensen al lang weten, schiet mij de titel te binnen van een boek van Hans Ree: Een man merkt nooit iets (1985). Die zin kwam ook in mijn op toen ik de strip Hilda en de bergkoning van Luke Pearson in handen kreeg.

Nooit van die Hilda gehoord en toch is dit al het zesde boek uit de reeks. En er is ook nog een Netflixserie van. Nooit voorbij zien komen. Het is allemaal achter mijn rug om gebeurd.

Het album (hardcover, linnen rug) gooit me gelukkig niet meteen in het diepe. Op de eerste bladzijden krijg ik, net als bij Netflixseries, een samenvatting van wat er gebeurd is. Hilda heeft een avontuur achter de rug in 'het woud van steen' en er was gedoe met 'trollen', die er overigens anders uitzien dan hoe ik mij trollen had voorgesteld.

In dit deel gaat het over een soort nasleep van het vorige avontuur: op een ochtend blijkt er een trollenkind in mensengedaante te liggen in het bed van Hilda en Hilda is in een trol veranderd en verblijft in de trollenberg. Dat doet denken aan Die Verwandlung van Franz Kafka, waarin iemand, ook bij het wakker worden, merkt dat hij in een insect is veranderd.

Wisselkind

Ook zijn er oude verhalen bekend over wisselkinderen. Vaak waren dat gewone kinderen, maar de omgeving meende er iets bijzonders aan te zien. Er werd geopperd dat het kind door elfen of kabouters of de duivel zelf vlak na de geboorte uit de wieg was genomen en dat er een duister wezen voor in de plaats was gekomen.

Als de moeder van Hilda merkt dat haar dochter bij de trollen is, gaat ze op zoek. De moederliefde is hartverwarmend. De zoektocht wordt bemoeilijkt door een trollenjager, die de trollen ziet als wezens die gevaar opleveren. Voor hem zal ook Hilda niet veilig zijn.

De verwikkelingen lijken uit te lopen op een strijd tussen de trollen en de mensen. Die strijd is maar net te voorkomen, door de mensen die meer weten van de trollen en meer in de gaten hebben hoe machtsverhoudingen liggen en wat het werkelijke probleem is.

Dat thema is bijzonder actueel: vooroordelen voeden de angst voor de onbekende anderen. Als je de ander echt leert kennen, blijken veel van je oordelen vooraf niet te kloppen. Zoals in veel strips is er de strijd tussen goed en kwaad en wat in eerste instantie voor het kwaad wordt aangezien is soms minder schadelijk dan je vreest.

Helder

Een kind dat de avonturen van Hilda leest, hoeft dat natuurlijk niet allemaal te zien: dat vraagt zich alleen af of Hilda weer terugkomt bij haar moeder. Het verhaal speelt zich af in een fictieve wereld, maar die is wel overzichtelijk: een stad, met enkele bergen eromheen. Het verhaal is helder verteld en even helder getekend, zodat een kind het goed kan volgen. De verwikkelingen zijn ingewikkeld genoeg om je actief te doen lezen en eenvoudig genoeg om het verhaal helder te houden.

Hilda is optimistisch en ondernemend en ze heeft een groot empathisch vermogen. Daar wil je je als kind wel mee identificeren. Er zijn slechtere rolmodellen te kiezen.

Titel: Hilda en de bergkoning
Tekst en tekeningen: Luke Pearson
Uitgever: Scratch
Amsterdam 2020, 72 blz. hardcover, € 16,90




Geen opmerkingen:

Een reactie posten