Het eerste deel van de stripserie Rio heet God voor ons allen. Daar denk je meteen bij: ieder voor zich. Op de cover staan kinderen, gewapend met een mes en een afgebroken fles. Misschien zijn zij het wel die op zichzelf aangewezen zijn.
Het scenario voor Rio is geschreven door Louise Garcia en Corentin Rouge. De laatste maakte ook de tekeningen en deed de inkleuring. Garcia is afkomstig uit Rio de Janeiro. Zij zal bekend zijn met de situatie van straatkinderen.
God voor ons allen begint intrigerend: op het eerste plaatje wordt een kip gedood. Het blijkt deel uit te maken van een ritueel, uitgevoerd door een naakte, zwarte vrouw. Ze vangt het bloed op, in een schaal die in een cirkel van schedels staat, waarop kaarsen zijn geplaatst en ze roept 'de koning van de wereld', Satan, aan, waarbij ze alle duivelse krachten oproept. 'Open de poorten van de hel,' zegt ze, 'en kom me bij de ingang begroeten als 'n zus en een vriendin. Ik vertrouw jullie het leven toe van deze vrouw...Alma.' Daarbij zien we een foto van een jonge vrouw met haar twee kinderen.
Dan zwenkt de camera naar een achterbuurt van Rio de Janeiro, de favela Beija Flor en daar zien we Alma. Ze blijkt informante te zijn voor een politieagent, Jonas, die ook met haar naar bed gaat. Nu is Alma zwanger en ze wil dat Jonas haar weghaalt uit de sloppen. De drugsdealers zien haar al als een verraadster. Alma dringt aan en ze dreigt zelfs met haar twee kinderen, de albino Rubeus en het nog heel jonge meisje Nina bij hem op de stoep te komen staan.
Daarmee heeft ze blijkbaar een grens gepasseerd. Er komt een politie-inval in haar huis, waarbij ze gedood wordt. Rubeus is getuige van de moord op zijn moeder, maar kan ontkomen. Nina denkt dat haar moeder ooit nog terugkomt. De kinderen moeten zich nu zelf zien te redden, in het centrum van Rio.
Daar vormen de kinderbendes een probleem. Ze zijn slecht voor de middenstand en voor het toerisme. Een groepje agenten, waaronder Jonas, besluit er eigenhandig een eind aan te maken. Of dat lukt,dient hier niet geopenbaard te worden.
Weeskinderen hebben nog een andere ontsnappingsroute: zich laten adopteren door een welgesteld echtpaar. Is dat een optie voor Rubeus en Nina?
Aan het slot van het album wordt er teruggegrepen op het ritueel aan het begin. Voorlopig roept dat alleen vragen op en krijgen we nauwelijks antwoorden. Verder lijkt Rubeus een keer een stem te horen die uit het hiernamaals zou kunnen komen; zijn moeder die hem moed inspreekt.
Louise Garcia en Corentin Rouge voeren ons in dit eerste deel de troosteloze wereld van de straatkinderen in. Die wordt niet mooier gemaakt dan ze is. Het is een verhaal dat ver wegblijft van het achgossie-gevoel. De kinderen mogen weinig uitzicht op een beter leven hebben, zij kunnen zich niet neerleggen bij hun ellende. Als ze willen overleven, moeten ze actief en inventief zijn. Er zit energie in kindergroep en die zal hen op de been moeten houden.
Dit eerste deel heeft in ieder geval de interesse gewekt. We zullen af moeten wachten hoe goed de vervolgdelen zijn.
Serie: Rio
Titel: 1. God voor ons allen
Scenario: Louise Garcia en Corentin Rouge
Tekeningen: Corentin Rouge
Uitgever: Glénat
softcover, 64 blz. € 7,95
Openingsscène van God voor ons allen |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten