donderdag 12 december 2019

De beste boeken van 2019


Ha! Lijstjes! Deze keer van de beste boeken van 2019, waarmee ik bedoel dat het de beste boeken zijn die ik in 2019 las. De boeken die hieronder staan zijn niet allemaal van het afgelopen jaar, maar ze zijn nog wel redelijk recent. Geen boek is ouder dan twee, drie jaar.

Verder richt ik mij in mijn in mijn leesgedrag voornamelijk op de Nederlandstalige literatuur. Daarom  heb ik niet overwogen om de gelezen boeken van Paolo Cognetti en Shusako Endo op te nemen.

Ook niet opgenomen: kinder- en jeugdboeken, al heb ik genoten van het Kinderboekenweekgeschenk van Anna Woltz, Haaientanden, en verder ook van Bizar van Sjoerd Kuyper en Ze gaan er met je neus vandoor van Ted van Lieshout. En ook nog van Het ongemakkelijke dagboek van Henry K. Larsen van Susin Nielsen.

Uiteindelijk kwam ik tot deze tien
1. Manon Uphoff, Vallen is als vliegen (recensie
2. Ilja Leonard Pfeijffer, Grand Hotel Europa (recensie
3. Enny de Bruijn, De hoeve en het hart (recensie
4. Tomas Lieske, De vrolijke verrijzenis van Arago (recensie
5. Rob van Essen, De goede zoon (recensie
6. Peter Buwalda, Otmars zonen (recensie
7. Oek de Jong, Zwarte schuur (recensie
8. Jaap Robben, Zomervacht (recensie
9. Yves Petri, De geesten (recensie
10. Ivo Victoria, Alles is oké (recensie)
Waarom ik deze boeken goed vind, lees je in de recensies. Opmerkelijk is wellicht dat er in het lijstje een non-fictiewerk staat: De hoeve en het hart van Enny de Bruijn. Maar het boek is mooi van stijl en het is een belangrijk boek, dat laat zien dat onze geschiedenis zich niet alleen in de steden en in het westen van het land afspeelt. De Bruijn heeft een gigantisch werk verricht, maar ze heeft dat ook nog gepresenteerd in een boek dat je alleen maar gretig kunt lezen.

De volgorde is natuurlijk wel enigszins arbitrair, ook omdat boeken niet altijd goed met elkaar te vergelijken zijn. Bij de nummer 10 heb ik ook sterk Aswoensdag van Hanneke Hendrix overwogen. Eigenlijk weet ik niet zo goed welk van de twee boeken ik het best vind. Dat van Victoria heb ik later gelezen dat staat me dus nog het best bij. Maar lees vooral ook het boek van Hendrix. En -maar dan hou ik echt op - De onverwachte rijkdom van Altena van Jan van Mersbergen is ook een aanrader.


















Nog meer lijstjes:
De beste boeken van 2019 (die ik niet gelezen heb)
De beste strips van 2019
De beste boeken van 2018
De beste boeken van 2017
De beste boeken van 2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten