dinsdag 19 augustus 2025

Lotusbloem Compleet 1: Yu Lien

Al eerder heb ik geschreven dat ik geen kenner ben van strips, alleen maar een liefhebber. Het voordeel is dat ik nog geregeld verrast word door wat uitgevers me toesturen, zoals nu door Lotusbloem Compleet 1 (Yu Lien) van Franz.  

Franz heet voluit Franz Drappier (1948 - 2003). Je kunt hem kennen van series als Jugurtha, Lester Cockney, Thomas Noland en Gord, maar hij heeft ook losse albums gemaakt. In mijn bespreking van Het licht aan het einde van de loop van Martin Michael Driessen noemde ik zijn album Kaliber .38, omdat dat thematisch met het besproken boek te vergelijken is. 

Dossier

Door dat te zeggen geef ik overigens blijk van schijnbelezenheid, want ik heb het album van Franz niet gelezen. De informatie daarover haal ik uit het dossier dat opgenomen is voor in het eerste deel van deze integrale uitgave. Dat is een mooi en heel informatief dossier, dat je een goed beeld geeft van Franz en zijn oeuvre. Het is rijk geïllustreerd, zodat je aan de illustraties kunt zien wat de tekst bedoelt. 

Omdat deze uitgave opent met het dossier, ben ik dat als eerste gaan lezen. Daardoor heb je als lezer al behoorlijk wat informatie voordat je aan de strip zelf toekomt. Het gevolg is dat het verhaal al context heeft gekregen voordat je aan de strip begint. 

In deze uitgave zijn de eerste drie albums opgenomen: Nacht vol geweld (1988), De bronzen klauw (1989) en De vergeten koningin (1990). 

Het verhaal speelt zich af in het Chinese rijk, tijdens de T'ang-dynastie (618 - 907). Drie jonge meisjes, een jaar of zeventien oud, zijn op weg naar het stadje Feng Tsjioe, waar ze een nieuw leven zullen beginnen. Yu Lien is een van hen. Als ze op een dag afstand zijn, overnachten ze in een herberg. Dan blijkt dat ze aan mannen lichamelijk diensten moeten verlenen. Maar nog voor dat goed en wel kan gebeuren, wordt de stad aangevallen door barbaren, aangevoerd door de jonge Timok. Samen met de kleine Amandelbloesem vlucht Yu Lien te voet naar Feng Tsjioe, waar ze de magistraat te spreken vragen. 

Yu Lien komt terecht in een 'huis van bloemen en wilgen' waar ze onder de naam Lotusbloem mannen moet plezieren. Maar Timok kan Yu Lien niet uit zijn hoofd zetten en gaat naar haar op zoek. Hij bevrijdt haar uit het huis en neemt haar mee. 

De eigenzinnige Timok heeft niet alleen de Chinezen als tegenstander, maar hij heeft ook in eigen gelederen het een en ander uit te vechten. Zo moet hij op de vlucht voor zijn eigen vader. Tussen Timok en Yu Lien loopt niet alles vanzelf, maar ze blijkt wel loyaal aan hem te zijn en in sommige benarde situaties is het maar goed dat zij er is. 

Hoog tempo

Franz is zowel de scenarist als de tekenaar van Lotusbloem. Hij werkte in een hoog tempo. Die vaart heeft ook het verhaal. Steeds weer weet de auteur Timok en Yu Lien in situaties te brengen waarin ze zich moeten zien te redden, met moed, kracht of inventiviteit. Uiteindelijk zijn het winnaars, met wie je je als lezer graag identificeert. 

Timok is echt een held, die de grootste moeilijkheden weet te overwinnen, maar die bepaald niet onkwetsbaar is. Met Yu Lien leef je de hele tijd al mee, omdat je wilt dat ze zich veilig weet te houden. In het verhaal en ook in de tekeningen wordt de rauwheid niet geschuwd. Het zijn andere tijden en het is een andere beschaving en vaak geldt het recht van de sterkste, wat ook het recht van de slimste kan zijn. Op een mensenleven meer of minder wordt niet gekeken. Dat rauwe, dat niets verbloemende heeft ook wel wat. Het verhaal is in ieder geval niet zoetsappig. 

De reeks begon eind jaren tachtig, waarin de normen anders waren dan nu. Bij heruitgaven van strips wordt soms een disclaimer opgenomen: wat indertijd geaccepteerd werd, is dat nu niet altijd meer. Maar om een strip van toen recht te doen, moet je die ook in zijn geheel afdrukken. De lezer moet dan maar in zijn achterhoofd houden dat we niet alleen te maken hebben met een verhaal dat je nu leest, maar ook met een verhaal dat ontstaan is in het verleden. 

Male gaze

Had Franz de strip nu uitgebracht, dan zou hij op zijn minst de verdenking van exotisme op zich geladen hebben. Juist het exotische is aantrekkelijk en Yu Lien wordt als aantrekkelijk getekend, mede doordat zij exotisch is. Ze wordt vaak geheel of half ontkleed afgebeeld. Seks gaat verder verschillende keren met geweld gepaard en Yu Lien laat soms te zien dat niet erg te vinden, wat wel opmerkelijk is. Tegenwoordig zouden we zeggen dat de strip wel erg de male gaze toont. 

Die bezwaren zouden de strip enigszins gedateerd kunnen maken, maar zo ervaar je het tijdens het lezen niet, omdat je meegesleurd wordt door het verhaal. Dat blijkt nog steeds goed te werken. Het zal ook komen door de tekeningen, die wel heel soepel op papier gezet zijn en gemakkelijk de sfeer van een andere plaats en een andere tijd oproepen. Franz tekende graag paarden en dat kan hij heel goed, maar dat geldt ook voor mensenlichamen. De proporties kloppen altijd, hij weet precies waar welke spieren zitten en de bewegingen zijn altijd natuurlijk. 

Lotusbloem laat Franz op zijn best zien en het is goed dat er nu een integrale uitgave van is, die ook nog eens mooi verzorgd is. De strip geeft niet alleen een blik op het Chinese Rijk in de negende eeuw, maar ook een blik op de tijd waarin het verhaal geschreven en getekend is. 

Reeks: Lotusbloem Compleet
Deel 1: Yu Lien
Tekst en tekeningen: Franz
Vertaling: Hans van den Boom
Uitgever: Arboris
2025, 176 blz. € 34,95 (hardcover), € 59,95 (luxe hardcover, in linnen gebonden, met ex-libris, gelimiteerde oplage)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten