vrijdag 28 januari 2022

Uur U (deel 17 t/m 20)



Bij uitgeverij Silvester verschijnt de serie Uur U, waarvan er tot nu toe twintig delen zijn verschenen. Het scenario van alle delen wordt geschreven door Fred Duval en Jean-Pierre Pécau (met assistentie van Fred Blanchard), het tekenwerk wordt door wisselende tekenaars gedaan. 

Alle delen zijn gebaseerd op 'wat-als-geschiedenis': Wat als de Russen als eerste op de maan waren geland? Wat als Duitsland de Eerste Wereldoorlog gewonnen zou hebben? Je zou kunnen verzinnen hoe de geschiedenis dan verlopen zou zijn. Dat is natuurlijk speculatie, maar het kan wel een goed verhaal opleveren. 

Oppenheimer

Niet zo lang geleden zijn weer twee van deze verhalen verstript. Het zijn wat langere verhalen, van twee delen elk. Deel 17 (On the road van Los Alamos) en deel 18 (Operatie Downfall) vertellen samen het verhaal van Robert Oppenheimer, de man achter de atoombommen op Japan. 

In Uur U haakt Oppenheimer af. Hij krijgt gewetensbezwaren tegen zijn eigen uitvinding. Om niet gedwongen te worden om er toch aan door te werken, ontvlucht hij het onderzoekscentrum van Los Alamos. Op zijn vlucht komt hij Jack Kerouac tegen, de schrijver van het beroemde boek On the road (1957). 

Beat poets

Kerouac en Oppenheimer zijn zeker 'on the road' en in de werkelijkheid van de strip zou de lange tocht de basis kunnen zijn van de latere roman. We komen ook Neil Cassady tegen, wiens naam achter op de albums gespeld is als Cassidy. Hij behoort tot dezelfde generatie van beat poets, evenals Allen Ginsberg, die ook in de strip opduikt. 

Eigenlijk werkt de strip vooral als je weet hoe de geschiedenis wel gegaan. Iedereen weet wel dat er  atoombommen op Hiroshima en Nagasaki zijn gegooid en welke verschrikkelijke uitwerking die hebben gehad. In Uur U gaat het niet zozeer om hoe de machtsverhoudingen in de wereld geweest zouden zijn zonder de atoombommen, maar vooral over de lotgevallen van Oppenheimer en over hoe er op hem gejaagd wordt. 

De verbinding met de beat poets is een vondst, die bijzonder goed werkt. Zo'n vluchtverhaal leest al lekker en als je dan ook nog het verhaal van de wilde dichters erbij krijgt, zit je meteen in een goed verhaal. 

Ambassadeur van Mali

In deel 19 en 20 zitten we in een heel andere tijd 1473 - 1475 (achter op deel 20 staat per ongeluk 475). De geschiedenis die hier als uitgangspunt is genomen was voor mij veel lastiger: de ambassadeur van de keizer van Mali komt aan in Frankrijk. De Franse troon is vacant en de juiste man moet daarop geplaatst worden. Iedereen die er iets over te zeggen heeft, is erbij als de belangrijke beslissing genomen moet worden. 

Ook na herlezing van sommige passages kreeg ik het maar niet helder in mijn hoofd hoe nu de belangen lagen en hoe de macht in West-Europa verdeeld was. Dat maakte het lezen lastig. Uiteindelijk besloot ik dat maar te vergeten en gewoon het verhaal te volgen. 

De sfeer van de vijftiende eeuw is wel geloofwaardig. Je merkt hoe het continent zucht onder de omstandigheden. Zo zijn er hele steden die geteisterd worden door de pest. Het is een roerige tijd, waar niemand bij voorbaat veilig is. 

Jeanne

In dat verhaal staat Jeanne centraal. Die heeft wel wat weg van Jeanne d'Arc, maar het is iemand anders. Wel heeft ze een afdeling krijgers tot haar beschikking. Ze komt in aanraking met de leidster van de soldaten van de ambassadeur van de keizer uit Mali en er ontwikkelt zich een liefdesrelatie. Op een gegeven moment moeten ze samen vluchten. 

Of er zo'n afdeling 'Amazonen' is geweest, is mij niet bekend, maar dat zou kunnen. Het romantische van het verhaal in de strip lijkt me een beetje aan de eigentijdse kant, maar dat kan ik niet helemaal goed beoordelen. Het slot vond ik wel verrassend. 

Boticelli, Fra Angelico, Villon

Net als in het verhaal over Oppenheimer zijn er mooie verbindingen met kunst en cultuur. Boticielli schildert in Timboektoe, Fra Angelico wordt genoemd en François Villon speelt een belangrijke rol. Niet voor niets draagt deel 19 de titel De ballade van de gehangenen. 

Van deel 19 en 20 heb ik duidelijk minder genoten dan van deel 17 en 18. Voor mijn hoofd was het verhaal  over Jeanne en over de Franse troon veel minder helder, waardoor ik er minder goed in zat en omdat ik te weinig context had wat betreft de echte geschiedenis, landde het ook niet echt. Misschien ben ik niet de juiste lezer voor deze delen. Mensen met meer historische kennis kunnen het verhaal waarschijnlijk beter waarderen. 

Serie: Uur U
Deel 17: On the road van Los Alamos
Deel 18: Operatie Downfall
Deel 19: De ballade van de gehangenen
Deel 20: De groene god
Scenario: Fred Duval en Jean-Pierre Pécau
Tekeningen deel 17 en 18: Denys
Tekeningen deel 19 en 20: Lajos Farkas
Uitgever: Silvester
's Hertogenbosch 2021, € 19,95 per deel (€ 34,95 per twee delen) 56 blz. per deel. 

Eerder schreef ik over:

2 opmerkingen:

  1. Interessant idee om op deze manier geschiedenis te verstrippen. k kan me voorstellen dat je er door vanzelf nog even op zoek gaat naar hoe het volgens onze geschiedschrijving dan wel verlopen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een leuk concept, Niek, en ik heb al verschillende aardige delen uit deze serie gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen