woensdag 9 juli 2014

Krimson (Amoras deel 3)


Series beoordeel je als geheel: je begint eraan en besluit om de serie al of niet te volgen. Als je afhaakt, na deel 1 of later, is de serie blijkbaar niet goed genoeg. Als je de serie helemaal volgt, kun je achteraf nog steeds zeggen dat die tegengevallen is of verzuchten dat het een heerlijke reeks was.

Ik begon aan de serie Amoras, laten we maar zeggen Suske en Wiske voor een wat ouder publiek, omdat ik wel eens wilde weten wat het was. Over deel 1 schreef ik hier. Ik was tevreden over de vaart van het verhaal en de frisse aanpak.

Wel meende ik een inconsequentie te zien, maar dat bleek een slimme aanwijzing voor wat er te lezen was in deel 2. In dat deel zagen we ook een zwartharige vrouw met grote ogen, een medepatiënte van Sidonia. Ik voorspelde dat ze in een volgend deel een grotere rol zou gaan spelen.

Intussen is dat volgende deel er: Krimson. En, inderdaad, de vrouw komt erin voor en ze blijkt niet alleen maar een figurant te zijn. Haar rol zal nog groter worden. Ook de rol van de strijdbare jonge vrouw Jérusalem zal zich nog verder ontwikkelen. Op de eerste pagina van deel 3 heeft ze rode ogen, iets wat Suske niet op lijkt te merken. Maar de studievriend van Barabas, een aalmoezenier met wenkbrauwen als Sean Connery, ziet haar als iemand die het teken van het beest draagt. Vlak daarna sterft hij en dat zal niet toevallig zijn.

Het deel Krimson is weer een mooie mix van vragen die beantwoord en vragen die opgeroepen worden. Dat houdt het verhaal gaande. Lambiek en Jerom komen in de buurt van professor Barabas, Jérusalem zoent met Suske en komt dichter bij Krimson, we weten dat Suske en Wiske leven, hoewel anderen denken dat ze dood zijn en Sidonia, die iedereen nu als patiënt ziet, zal straks meer weten dat menig ander personage.

Aardig, aardig. Nu ik de eerste drie delen heb, zal ik deel 4 ook wel kopen. En met plezier lezen. Dat deel verschijnt op 21 oktober. Ik heb wel het idee dat de publiciteit rond de serie langzaam wat minder wordt. Maar misschien is die domweg niet meer nodig.


Voor meer over de serie: kijk ook eens hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten