woensdag 4 december 2013

De beste poëzie van 2013



Vorig jaar publiceerde ik een klein lijstje met daarin de beste bundels die ik in 2012 had gelezen. Deze keer heb ik een heuse top tien! De meeste van de onderstaande bundels heb ik hier besproken. De linkjes vindt u onder de nummers.

Niet besproken is de nummer 2, Schoon vlees van Henk Knol, een wonderschone bundel die pas uit is. Binnenkort zal ik een gedicht uit die bundel op Bunt Blogt plaatsen, om een voorbeeld te laten zien van het moois dat erin staat. Koop die bundel en geef bovendien minstens één exemplaar cadeau aan een ander.

Ook nummer 7 heb ik niet besproken. Al voor dit jaar las ik de bundel, toen het nog geen officiële uitgave was. Nu is het als bijlage bij het blad Liter verschenen. Hilde Bosma is een jonge dichteres, die vormvaste gedichten schrijft. Ook van haar zal ik hier binnenkort een gedicht citeren.

Nummer 10 is strikt genomen geen poëziebundel, maar ik heb zo van het boek van Breukers genoten, dat ik het hier toch opneem. Niet in de eerste plaats vanwege de gedichten die erin staan (dat zijn er ook heel wat), maar om wat Breukers erover schreef.

1. Willem van Toorn, Bezweringen
2. Henk Knol, Schoon vlees
3. J. Eijkelboom, Verzamelde gedichten
4. Judith Herzberg, Liever brieven
5. Bart Moeyaert, Iemands lief / Histoire du Soldat
6. Mustafa Stitou, Tempel
7. Hilde Bosma, Kruisweg
8. Froukje van der Ploeg, Zover
9. Rodaan al Galidi, Liever niet, antwoordt de liefde
10. Chrétien Breukers, Het eerste gedicht

Er liggen nog wat bundels op lezing te wachten, bijvoorbeeld die van Vroman en Armando. Wellicht lees ik ze zelfs dit jaar nog. Niets aan te doen. Ik schuif ze op naar het lijstje van volgend jaar.

Wat ik over de verschillende bundels geschreven heb, heb ik niet meer nagelezen. Dit lijstje is voor een groot deel gebaseerd op mijn geheugen. Dat zou mij kunnen bedriegen, maar dat moet dan maar.

Ongetwijfeld is er meer goede poëzie verschenen. Een mens kan nu eenmaal niet alles lezen. Kira Wuck heb ik al maanden in huis (haar bundel, bedoel ik), maar ik ben nog niet aan lezing toegekomen. Andere titels zijn mij mogelijk geheel ontgaan. Voor tips houd ik mij natuurlijk aanbevolen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten