vrijdag 6 december 2013

De beste beeldromans van 2013



Vorig jaar plaatste ik een lijst met de beste beeldromans die ik in 2012 gelezen heb. Ook voor dit jaar heb ik zo'n lijst. Van niet elk boek heb ik bekeken of het wel in 2013 uitgekomen is, maar de meeste zijn vrij recent. Het zijn in ieder geval boeken die ik las tussen 7 december 2012 en nu. Voor de links naar de besprekingen: klik op het getal voor de titel.

1. Blast 3. Halsoverkop (Manu Larcenet)
2. _____ en Willem (Willem Popelier)
3. Gasten (Guido van Driel)
4. Herr Merz (Lars Fiske)
5. Typex' Rembrandt (Typex)
6. Belcampo, Het grote gebeuren. De getekende versie. (diverse auteurs)
7. Michel (Zidrou / Robert)
8. H.P. Lovecraft - Het onzienbare en andere verhalen (Erik Kriek)
9. Portugal (Cyril Pedrosa)
10. Elsie en Mairi. Engelen van Flanders Fields (Ivan Petrus Adriaenssens)

Natuurlijk verscheen er veel meer goeds en ik vond het lastig om te kiezen. Daarom deel ik ook nog drie eervolle vermeldingen uit: aan Floor de Goede (Dansen op de vulkaan), Barbara Stok (Lang zal ze leven!) en Robert en Aline Crumb (Getekend leven).

Over de nummer 1 heb ik geen moment getwijfeld: ook het derde deel van Blast is weer geweldig: een indringend portret van iemand die de weg kwijt geraakt is.

Bij nummer 2 kun je je afvragen of het thuishoort in een lijst met strips. Als we fotostrips ook tot de strips rekenen, kan het volgens mij zeker. In ieder geval is het een beeldroman. Prachtig uitgevoerd, experimenteel van opzet.

Het boek van Van Driel is van 2012, maar dat geldt volgens mij ook voor de boeken van Kriek en Pedrosa. Ik vond dat ze nog best in deze lijst pasten.

Veel goede strips moesten afvallen: Walhalla, de nieuwe Asterix, het boek van Margreet de Heer over tweehonderd jaar beeldverhalen, het tweeluik Het testament van kapitein Crown, het eerste deel van Special Branch en van Promise en De jongen met het mes van Dick Matena. Het is nu eenmaal niet anders.

Er zijn in 2013 natuurlijk nog veel meer goede strips verschenen, maar ik heb niet alles gelezen. Wie zag ik over het hoofd? Op de stapel met nog te lezen boeken ligt in ieder geval Verdwaald van Shamisa Debroey en Door zonder familie van Gerrit de Jager.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten