Moord op het Oosterveld
Wie van waargebeurde misdaadverhalen houdt, kan een hele tijd vooruit. De zogeheten true-crime-podcasts zijn er te kust en te keur. Eerder schreef ik hier over De kofferbakmoord, Daders, Cokevissers, In het hart geraakt, Kwaad bloed, De wereld van Jan de Man. VAn die laatste kun je je overigens afvragen hoe 'true' de 'crime' is. Wel beluisterd, niet over geschreven: De moord op Patrick, De gijzeling van Gladbeck, De showbizzmoord, De Deventer moordzaak. Er zijn er meer, veel meer. Aan deze lijst is weer een podcast toegevoegd: Moord op het Oosterveld.
Op 3 juli 2018 wordt de zesentwintigjarige Daan Mellee dood aangetroffen in zijn huis. Hij blijkt doodgeschoten te zijn. Tot nu toe is de moord niet opgelost.
Gesprekken
Tom Meerbeek is opnieuw in deze zaak gedoken en maakte er een podcast van voor RTV Oost. Hij sprak met mensen die dicht bij Daan stonden. Voornamelijk de vader, moeder en broer Chris. Daan rommelde af en toe wat in de criminaliteit, maar het is niet duidelijk of dat de aanleiding van de moord was. Een huiselijke twist met Daans vriendin Debby op de avond voor de moord liep hoog op, maar Debby blijkt nu geen verdachte meer te zijn.
Meerbeek heeft een wat hortende manier van praten in zijn voice-overs. Dat komt wat onnatuurlijk over, maar daar luister je wel doorheen. De drie afleveringen zijn op dezelfde dag online gezet, maar misschien is het niet handig om ze meteen na elkaar te beluisteren. Dan is er wel erg veel (letterlijke) herhaling.
Het lijkt er niet op dat Meerbeek boven water wil halen wie er nu schuldig is. Dat is in ieder geval niet de grootste verdienste van de podcast. De waarde ligt vooral in het inzichtelijk maken van wat nabestaanden moeten doormaken. Daan was zo verminkt, dat de familieleden zijn lichaam niet meer konden zien. Ze hebben alleen foto's van delen van zijn lichaam. Het was dan ook moeilijk om echt afscheid te nemen.
Veilige sfeer
Doordat er geen dader is aangewezen, is voor hen de zaak nog steeds open en daardoor blijven ze ermee bezig. Dat brengt Meerbeek goed naar voren. De familieleden praten vrijuit, dus het is de interviewer goed gelukt om een veilige sfeer te scheppen, waarin mensen zeggen wat hen echt op het hart ligt.
De familieleden zijn bepaald niet blind voor de moeilijke kanten die Daan had, maar het zijn bovenal mensen die geven om hun zoon en broer en die moeten leren leven met een gemis en dat blijkt erg moeilijk.
Meer dan als een reconstructie van een misdaad heb ik de podcast beluisterd als een beeld van wat een moord doet met de naaste verwanten van het slachtoffer. Daar heeft Meerbeek een goed beeld van geschetst.
Voor meer informatie: zie de site van RTV Oost.
Kerekewere (De Standaard Podcast)
Sinds een tijdje beluister ik af en toe een aflevering van de podcast
De Standaard Podcast.
De Standaard is een Vlaamse krant. Enkele decennia geleden had ik een collega die met een Vlaamse getrouwd was. Wanneer hij op bezoek geweest was bij de familie van zijn vrouw, bracht hij voor mij altijd een stapeltje boekenbijlagen van deze krant voor mij mee.
De podcast van De Standaard (die volgens mij eerst De Standaard Audio heette) zit meestal dicht op de actualiteit. In de podcast worden de achtergronden bij het nieuws belicht, door mensen die zich in de materie verdiept hebben. Dat kan de Brexit zijn, het coronavaccin, de onlusten in Wit-Rusland, de kunstenaar Bansky of de voetballer Messi. Ruim een jaar is de podcast aan de gang en er zijn nu al meer dan tweehonderd afleveringen.
Kom eens terug
Soms is er een bijzondere serie en daarvoor wil ik nu aandacht vragen:
Kerekewere. Dat is Vlaams-Nederlands dat in de standaardtaal zoiets als 'Kom eens terug' zou luiden. Alle afleveringen vindt u
hier.
De podcastmaker is
Brecht Castel en in vier afleveringen gaat hij op zoek naar het verhaal van zijn vader, die een einde heeft gemaakt aan zijn leven. Over dat onderwerp zijn al eerder indringende podcasts gemaakt, zoals
Waarom.
Verstrikt gaat over zelfdoding en jongeren.
Het is alweer een tijdje geleden dat ik Kerekewere heb beluisterd, maar de podcast heeft wel indruk gemaakt. Brecht weet zijn vader dicht te naderen. Hij leest dagboeken en brieven die zijn ouders elkaar hebben geschreven en hij praat met Dirk de Wachter (die tegenwoordig overal opduikt, maar wat hij te vertellen heeft is dan ook altijd de moeite waard). Vader en moeder Castel waren ooit bij De Wachter in therapie.
Brecht was acht jaar oud toen hij zijn vader verloor. Intussen zijn we eenentwtintig jaar verder. Door een gesprek met een computervriend van zijn vader, leert hij zijn vader kennen in een andere hoedanigheid en in een andere tijd. Het waren de pioniersjaren van het internet.
Teleurstelling
Een studievriendin van vader Castel maakte hem mee tijdens de lerarenopleiding. Daar kreeg hij te maken met een teleurstelling. In de laatste aflevering is er een gesprek met Brechts moeder. Brecht is in dat gesprek de interviewer, maar natuurlijk ook de zoon. Het is mooi gesprek geworden, waarin blijkt dat professionaliteit en betrokkenheid goed kunnen samengaan.
Wat me bijgebleven is, is het portret van een man die het altijd moeilijk heeft gehad, wie het vaak niet lukte om een beetje goed door het leven heen te komen. De podcastserie is met aandacht en liefde gemaakt. Het zou me niet verbazen als vader Castel gedacht zou hebben dat hij al die aandacht niet waard was. Gelukkig denkt zijn zoon daar heel anders over.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten