Het eerste deel van IJzeltje is een hardcover van 48 bladzijden. Voor in het album wordt vermeld dat de reeks uit drie delen zal bestaan. Je zou zeggen dat die ook in een enkele band hadden gekund, vooral omdat dit eerste deel, Gestolen jeugd, niet veel meer dan een soort inleiding is. Het echte verhaal moet nog op gang komen.
Wie IJzeltje is, moeten we lezen op de achterkant. In dit album komt haar naam niet voor (als ik goed gelezen heb). Ze is een meisje van een jaar of tien dat gevangen gehouden wordt door een geleerde, Bernard. Ze bevindt zich in een kamer met boeken en hij observeert haar. Zijn theorie is dat iemand niet bepaald wordt door de erfelijkheid, maar door de omgeving. Daarbij zou fysieke afstand het kind helpen om goed te reageren op stimuli uit de omgeving.
IJzeltje heeft alleen contact met een oudere vrouw, Mathilde, die haar eten brengt. Bernard weet niet, dat deze vrouw meer contact heeft met IJzeltje en dat ze haar, aan de hand van kaarten, verhalen vertelt. Op die manier frustreert ze eigenlijk Bernards onderzoek.
Helende handen
Verder is er een jongetje, François, dat een soort visioen krijgt. Daarna heeft hij helende handen, wat voor het eerst blijkt als zijn oude hond weer jeugdig wordt.
Dan is er een sprong in de tijd van zeven jaar. François wordt vaak bij zieke mensen geroepen om ze te genezen, wat op weerstand stuit bij de medische stand en IJzeltje ontsnapt uit de kamer waarin ze gevangen wordt gehouden. De twee ontmoeten elkaar. En dan is het verhaal alweer afgelopen.
Qua verhaal kan Gestolen jeugd eigenlijk nauwelijks op eigen benen staan. Het maakt wel nieuwsgierig naar een vervolg. Van het meisje, dat blijkbaar IJzeltje heet, weet je nog maar weinig. Ze zal wel kunnen praten, maar waarschijnlijk heeft ze nauwelijks kennis van de wereld om haar heen. Ook is haar achtergrond niet duidelijk. Hoe heeft Bernard de kans gekregen om haar op te sluiten? Mist niemand haar?
Ook de omstandigheden waaronder ze opgesloten zit roepen vragen op. Hoe zit het met de hygiëne? Waar komt haar kleding vandaan?
Niet alle onduidelijkheden hoeven uit de weg geruimd te worden, maar veel van de setting is mij te vaag. In ieder geval speelt het verhaal zich in een verleden af, een tijd van zeilschepen, koetsjes, koeiendrijvers. De huizen zijn wel van steen.
Mogelijk bewijst het verhaal zich meer in de volgende delen. Dat zullen we moeten afwachten. De scenarist, Corbeyran, heeft al verschillende reeksen op zijn naam staan, waaruit we wel enige hoop mogen putten.
Tekeningen
De tekeningen zijn van Riad Sattouf, van wie ik nog niet zo lang geleden een deel van De Arabier van de toekomst besprak. De link vind je onder aan deze bijdrage. Over die graphic novel was ik nogal enthousiast, maar hij blijft daarin duidelijk heel dicht bij zijn eigen leven en hij gebruikt daarin een andere tekenstijl dan in IJzeltje.
Over de tekeningen in dit album ben ik niet zo enthousiast. Je hebt verschillende keren het idee dat dingen niet kloppen. Mensen bewegen zich houterig, de aanhechting van ledematen aan de romp is niet goed, verhoudingen roepen vragen op. Zo moet IJzeltje op een krukje klimmen om bij het doorgeefluik te komen waardoor haar voedsel wordt aangereikt. Als ze dat gedaan heeft, komt het luik tot haar navel. Maar ze kijkt wel recht in de ogen van Mathilde.
De personages hebben grote ogen, die vrij ver van elkaar af staan, zoals we dat wel kennen uit de mangatraditie. De ogen zijn belangrijk bij het overbrengen van de gezichtsuitdrukkingen. Sattouf vindt het duidelijk lastig om expressie mee te geven aan de gezichten. Veel verder dan ze grote ogen op laten zetten komt hij vaak niet.
De inkleuring is gedaan met veel bruin, oranje en geel. Dat geeft wel een soort gezelligheid aan de plaatjes. Misschien waan je je daardoor meer in een klein wereldje.
IJzeltje kan nog best wat worden, maar dit eerste deel heeft me nog niet overtuigd. Mogelijk dat het verhaal in de volgende delen meer op gang komt. Maar op de tekeningen is best wat af te dingen. Dat zal in de volgende delen niet ineens heel anders zijn.
De Arabier van de toekomst 6 (van Riad Sattouf)
Bedankt voor je toewijding aan het leveren van kwaliteitsinhoud. Het wordt echt gewaardeerd.
BeantwoordenVerwijderen