Ach, wat hou ik toch van het werk van K. Schippers! Prachtig proza: een elegante stijl, heel precieze verwoordingen die je net niet helemaal begrijpt, maar waarvan je aanvoelt dat ze raak zijn. En al zijn boeken zitten zo intelligent in elkaar! Schippers doet een beroep op je verstand en je gevoel.
In de recensie van De hoedenwinkel (Nederlands Dagblad, 13 februari 2009) vergeleek ik zijn manier van schrijven met jazz. Of die vergelijking opgaat, moet je zelf maar uitmaken.
Intussen staan er hier al heel wat stukken over Schippers. Onderaan zal ik de links opnemen. Natuurlijk kun je die recensies gaan lezen, maar je kunt ook een boek van Schippers pakken. Waar was je nou bijvoorbeeld. Of De hoedenwinkel. Of Voor jou. Of welk ander boek van Schippers dan ook.
Schippers schrijft pure jazz
Schooljuffrouwen
De invloed van kinderen en het verkeerop de leeftijd van schooljuffrouwenMooie schooljuffrouwen vaneen jaar of 22, uit de eersteklas, lijken altijd 27 dooral die kinderen om hen heen.En 17 als je ze ineens op de fietsvoor het stoplicht ziet wachten.
Plaatjesoffensief
Ze komt erachter dat de ruimte zich niet wil laten overwinnen. De ruimte neemt steeds meer plaats in en tast de taal aan. Sonja zet daar een offensief van plaatjes tegenover, die ook in de roman opgenomen zijn. Meer dan tien bladzijden lang is een deel van de tekst vervangen door illustraties. Het blijkt dat ze door de foto's de werkelijkheid kan manipuleren, zelfs zo dat ze op Prinsjesdag (waar ze als leverancier van hoeden natuurlijk niet mag ontbreken) onbedoeld invloed heeft op de hoeden die mensen dragen.Het is heerlijk om te zien hoe speels en hoe origineel Schippers zijn onderwerp aanpakt. Steeds weer word je verrast door de ontwikkelingen in het verhaal, door de onvoorziene bochtjes die de schrijver maakt.
Fles melk
Maar Schippers kan veel meer dan alleen een goed verhaal bouwen. Hij schrijft bovendien in een prachtige stijl en tijdens het lezen krijg je voortdurend de neiging om zinnen voor te lezen aan wie ook maar toevallig in dezelfde ruimte verkeert. Zoals deze:Sonja denkt aan een fles melk die omvalt. Zo krijg je verschillende stromen en op de plekken daartussen blijft het droog, wordt niets door de melk geraakt. Zo kan het hier ook met de taal gegaan zijn.
Meer hoeft het ook niet te zijn. Het is een eenvoudig woord, september, een sluier bijna, en toch gaat er een wereld onder schuil van kleur en beweging, van binnenkomen en haastig naar anderen kijken. Je hoed hoogstens af en toe met een pink aanraken en dan ook nog naar de hoeden van anderen kijken, heb je het gewonnen, verloren misschien.
Betekenisvol
Schippers lezen is genieten. Van de stijl, maar ook van de knappe manier waarop de roman in elkaar gezet is. Van de kleine aanwijzingen die je al aan het begin krijgt, zoals een geborduurde merklap met daarop het alfabet. De jonge borduurster is de letter G vergeten en heeft die dan na de Z geborduurd. Daar blijkt de uitval van een letter nog herstelbaar te zijn. Het zijn kleine dingetjes, waar je bij eerste lezing nauwelijks op let, maar die bij nader inzien betekenisvol blijken te zijn. Voortdurend word je uitgedaagd je hersens erbij te houden. Schippers schrijft boeken zoals geen ander ze schrijft. Misschien zijn die boeken vergelijkbaar met de muziek van Bill Evans, waar Sonja zo van houdt:niemand ontloopt de melodie zoals hij. Je denkt, hij speelt het en dan doet hij het net niet, verleidt hij op de piano bijna lachend een paar tonen, de jazzmuziek van haar vader.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten