donderdag 21 december 2023

De beste boeken van 2023


Elk jaar doe ik het weer, al weet ik dat het, strikt genomen, niet klopt: ik zet boven het lijstje 'De beste boeken van (en dan het jaartal)', terwijl ik bedoel dat het de beste boeken zijn die ik in dat jaar gelezen heb. Maar zo klinkt het nu eenmaal beter en voor mij kleuren deze boeken wel mijn jaar. 

2023 was een goed boekenjaar. Ik had in ieder geval keus genoeg om een lijst samen te stellen waarover ik tevreden ben. Over wat er niet in de lijst staat, geef ik hieronder nog wat informatie. Eerst maar even de lijst:

1. Anjet Daanje, Het lied van ooievaar en dromedaris (recensie)

2. Gijs Wilbrink, De beesten (recensie)

3. Tomas Lieske, Niets dat hier hemelt (recensie)

4. Emy Koopman, Tekenen van het universum (recensie)

5. Esther Gerritsen, Gebied 19 (recensie)

6. Ilja Leonard Pfeijffer, Alkibiades (recensie)

7. Jaap Robben, Schemerleven (recensie)

8. Haro Kraak, Het water bewaart ons (recensie)

9. Sanneke van Hassel, Nederzettingen (recensie)

10. Willemijn van Dijk, Het wit en het purper (recensie)

Mannen en vrouwen

In de lijst met de beste boeken die ik verzuimd heb dit jaar te lezen was de verhouding tussen vrouwen en mannen nogal scheef. Hier is hij keurig in evenwicht. Ik heb er geen moeite voor hoeven te doen en ik hoefde niet te sjoemelen. 

Bij het samenstellen van deze lijst heb ik me laten leiden door het gevoel dat een boek nu nog bij me oproept. Ik heb niet meer nagelezen wat ik er indertijd over geschreven heb, maar ik ging af op de indruk die is blijven hangen. Goed boek? Met plezier gelezen? Na verloop van tijd wordt een boek in mijn hoofd soms beter, soms vervaagt het wat. 

Boeken zijn lastig te vergelijken. Een verhalenbundel als die van Sanneke van Hassel lees je nu eenmaal anders dan een dikke roman als Alkibiades of Het lied van ooievaar en dromedaris. Een roman herinner je je ook gemakkelijker als geheel, terwijl het bij een verhalenbundel vooral enkele verhalen zijn die je bijblijven. 

Niet in de lijst

Boeken die ouder zijn dan vijf jaar heb ik buiten de lijst gelaten. Anders was de samenstelling nog lastiger geworden. Pussy album van Stella Bergsma en Tsjaikovskistraat 40 van Pieter Waterdrinker zouden anders zeker opgenomen zijn, net als wellicht De hemel boven Parijs van Bregje Hofstede, de brieven van Eriek Verpaele aan Luuk Gruwez en misschien ook wel De mensenhater van Arthur van Schendel. De nummers 1, 9 en 10 zijn niet van dit jaar, maar nog wel redelijk recent. 

Non-fictie heb ik niet opgenomen. De biografieĆ«n van Karel van het Reve en van Martien Beversluis en de degelijke studie De Veluwe gereformeerd vielen daardoor af. 

Bubbling under

Een paar boeken uit de laatste vijf jaar kon ik niet meer kwijt, hoewel ik ze wel goed vind: Jaguarman van Raoul de Jong, De atlas van overal van Deniz Kuypers, Vaders die rouwen van Carmien Michels en Salomons oordeel van Robert Vuijsje. Ik noem ze hier als een soort eervolle vermeldingen. 

Enkele auteurs die de lijst gehaald hebben zijn oude bekenden: Tomas Lieske en Esther Gerritsen heb ik al heel vaak in een eindejaarslijst opgenomen. Naar elk nieuw boek van hen ben ik benieuwd. Van Haro Kraak had ik voor dit jaar nog nooit gehoord, maar ik genoot erg van zijn boek. Gijs Wilbrink was ook helemaal nieuw voor mij, net als Willemijn van Dijk. 

Van Anjet Daanje las ik ook nooit eerder iets. Wat een boek! Over de nummer 1 heb ik geen moment getwijfeld. Van haar moet ik maar eens meer gaan lezen. 


8 opmerkingen:

  1. Hoi Teunis, mooie lijst. Voor mijn lijst van 2023 zie mijn blog: https://erikleest.blogspot.com/2023/12/jaaroverzicht-2023-boeken.html. Ik heb een Nederlands boek uitgekozen als mijn boek van het jaar. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je reactie, Erik, en voor je lijst. Multatuli is natuurlijk een gigant.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk deze lijst, ik ken Anjet Daantje niet, ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was in 2022 veel in het nieuws. Ik schreef er dit over: https://teunisbunt.blogspot.com/2023/07/het-lied-van-ooievaar-en-dromedaris.html?m=1

      Verwijderen
  4. Zie ik nu goed dat je de getekende boeken hieruit laat? Of heb ik ergens overheen gelezen?
    Wat mij betreft horen die toch ook in een topvanhetjaarboekenlijstje thuis. En je hebt ook daarvan heel wat moois onder ogen gehad dit jaar als ik je blog goed hebt gelezen. :-)

    Niek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor de strips maak ik een apart lijstje, Niek. Komt deze week nog.

      Verwijderen
  5. Oooooooow, ik ben weer eens ongeduldig. Sorry.

    Maar aan de andere kant vind ik dat bepaalde graphic novels toch ook wel in een lijst met literair werk niet zal misstaan.

    BeantwoordenVerwijderen