donderdag 28 december 2023

De beste strips van 2023

Misschien moet ik het helemaal niet doen, een lijstje met de beste strips van 2023 maken. Het is namelijk onbegonnen werk. 

Ten eerste weet ik best dat ik alleen kies uit de albums die ik gelezen heb. Er zijn veel meer goede strips uitgekomen, maar ik kan nu eenmaal niet alles lezen. Ik heb meer gelezen dan waarover ik geschreven heb, maar waarover ik niet schreef (de nieuwe Asterix bijvoorbeeld) heb ik niet in aanmerking laten komen om mee te doen met de toplijst. 

Verder zijn de albums slecht te vergelijken. Een dikke graphic novel lees je anders dan een softcover van beperkte omvang. Om nog maar niet te spreken over een verzameling cartoons als die van Hein de Kort. Ik vermoed dat een langer verhaal het meeste kans maakt om te blijven hangen in het geheugen en dat het dus ook eerder zal komen bovendrijven bij het samenstellen van een lijst als de onderhavige. 

Ten slotte kan het ook zomaar zijn dat ik over twee weken (of een half jaar) een andere keuze zou maken uit dezelfde groslijst. Een tijdje terug stelde ik namelijk ook al een top 5 samen voor 9e Kunst. Die vijf staan ook in deze lijst, maar niet op de bovenste vijf plaatsen. Sommige albums wilde ik blijkbaar graag genoemd hebben en ik wilde ook uitgaven van meerdere uitgeverijen noemen. Denk ik. 


In ieder geval ben ik nu gekomen tot deze lijst:

1. Paardengod (Sammi Makkonen) (recensie)

2. De kuil (Erik Kriek) (recensie)

3. Stolp / Rita (Odija/Stefaniec) (recensie)

4. Knipperen en ademen (Micky Dirkzwager) (recensie)

5. Smakelijk leven (Aurélia Aurita) (recensie)

6. Een stil geloof in engelen (Fabrice Colin / Richard Guérineau) (recensie)

7. Kiss the sky. Jimi Hendrix  1942 - 1970 (J.M. Dupont / Mezzo) (recensie)

8. Baby Boom (Martin Draax) (recensie)

9. En mijn vader waande me dood (Noël Ummels / Liesbeth Waijer) (recensie)

10. De rivieren van het verleden 1 De inbreekster (Desberg & Corboz) (inbreekster)

Voor mezelf had ik vooraf de grens op tien titels gezet. Dat heeft tot gevolg dat een aantal goede albums buiten de boot viel. Ik denk hier aan titels als Jij gaat dood, De Arabier van de toekomst 6, Carbon & Silicium, Gone with the wind en GoSt111

Toelichting

Een korte toelichting bij mijn keuze. 

1. Paardengod is een duister en heftig verhaal. Misschien snapt mijn hoofd niet alles, maar mijn buik voelt wel aan dat er heel wat woelt onder het verhaal. Gedurfde tekeningen ook. Maar ik kan me voorstellen dat er lezers zijn die het allemaal wat te gruwelijk vinden. 

2. De kuil. Erik Kriek in goeden doen is altijd goed voor een hoge notering. Het vertrouwde tekenwerk en een goed verhaal. Ook hier trouwens weer veel duisters. 

3. Stolp / Rita. Blijkbaar hou ik van het duistere, het dreigende. In deze twee albums wordt een wereld in verval opgeroepen. Intrigerende hoofdpersoon en tekeningen die niet insteken op het esthetische, maar op het krachtige. 

4. Knipperen en ademen. Ontwapenende autobiografische strip van iemand die zich een weg struikelt door het leven. 

5. Smakelijk leven. Net als het album hierboven een persoonlijk verhaal. Ik merk dat ik er geregeld aan moet denken en erover vertel aan anderen. 

6. Een stil geloof in engelen. Gewoon een degelijk stripverhaal. Goed verteld, goed getekend. 

7. Kiss the sky. Natuurlijk sprak het onderwerp (Jimi Hendrix) mij al aan. Maar van een leven moet je ook een verhaal kunnen maken en dat is de maker gelukt. De tekeningen in zwart/wit werken goed. 

8. Baby boom. Qua tekeningen een van fraaiste albums die ik dit jaar las. Esthetisch hoogtepunt. Verhaal kan hier en daar beter, maar ik wilde dit album in ieder geval noemen. 

9. En mijn vader waande mij dood. Hier vind ik de tekeningen juist weer niet zo goed. Maar de eerlijkheid waarmee Ummels durft te kijken naar zijn eigen leven en dat van zijn vader is indrukwekkend. 

10. De inbreekster (De rivieren van het verleden, deel 1). Er zijn verschillende albums van de tekenaar Corboz voorbijgekomen het laatste jaar: het vierde deel van de Verhoeven Brigade, Celestin de Maneslikker. Allemaal met plezier gelezen. Maar vooral dit eerste deel van De rivieren van het verleden maakt mij heel nieuwsgierig naar het vervolg. 

Een discutabel lijstje, natuurlijk, maar je moet het er maar mee doen en ik ook. Volgend jaar weer nieuwe kansen. Er ligt weer een hele stapel op lezing te wachten. 


4 opmerkingen:

  1. Goh, allemaal titels die ik niet gelezen heb. Maar het ziet er wel indrukwekkend uit.

    Zelf heb ik met lijstjes dat ik door mijn slechte geheugen de boeken die ik wat langer geleden heb gelezen niet dezelfde kansen kan geven dan de meer recent gelezen boeken. Ik heb de lijstjes dan ook opgegeven. Heb jij wel een redelijk geheugen?

    Niek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook ik heb last van vergeten, Niek, maar het scheelt dat ik alleen boeken opneem waarover ik geschreven heb. Mijn stukjes zijn dan geheugensteuntjes.

      Verwijderen
  2. Hoi Teunis, "De Arabier van de toekomst deel 6" niet bij jouw toptien? Die had ik er toch wel in verwacht, al is het natuurlijk al het 6e deel in de reeks. Ik ken van de 10 genoemde boeken er geen enkele. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet alles paste erin, Erik. En onbewust heeft misschien wel meegespeeld dat het het zoveelste deel was. Maar goed is het zeker!

      Verwijderen