dinsdag 28 april 2020

Shanghai dream - 1. Exodus 1938 (Philippe Thirault / Jorge Miguel)


De basis van een goede strip is een goed scenario. Deugt dat niet, dan kan de beste tekenaar het verhaal niet meer redden. Philippe Thirault kan een verhaal op degelijke, klassieke wijze vertellen. Onlangs schreef ik over een voorbeeld daarvan: het eerste deel van zijn tweeluik over het schip De Zeearend. 

Ook Shanghai dream is een verhaal in twee delen, waarvoor Thirault het scenario schreef. Het eerste deel heet Exodus 1938. In 1938 was Hitler vijf jaar aan de macht. De nacht van 9 op 10 november van dat jaar zal de geschiedenis in gaan als de Kristallnacht, vanwege alle gebroken ruiten. Veel Joodse mensen en hun bezittingen werden die nacht aangevallen. Er werden veertienhonderd synagogen in brand gestoken.

De Kristallnacht komt ook voor in Exodus 1938. Hoofdpersoon is Bernhard, die met zijn vrouw Illo te lijden heeft onder nazi's. Hij is zijn baan bij de filmstudio kwijtgeraakt en de scenario's die zijn echtgenote schrijft worden niet meer verfilmd. Ze hebben bovendien hun huis moeten verlaten en wonen nu in bij de vader van Illo, een oorlogsveteraan die in de Eerste Wereldoorlog een been is kwijtgeraakt.

Via Shanghai naar Amerika

Bernhard en Illo hadden toestemming om naar Amerika te reizen, maar dat hebben ze uiteindelijk niet gedaan, omdat Illa haar vader niet in de steek wilde laten. Na de Kristallnacht begint de tijd te dringen en ze krijgen alsnog de kans om Duitsland uit te komen. Via Shanghai zullen ze naar Amerika gaan.

De afscheidsscène staat op de cover van het album: Illo omhelst haar vader, die ze eigenlijk niet achter wil laten, en Bernhard, twee koffers dragend, kijkt er van een afstandje naar, net als twee nazi's. Aan de kade ligt het schip dat hen hopelijk naar de vrijheid zal voeren.

In dit eerste deel zal het schip Shanghai bereiken, maar natuurlijk zullen Bernhard en Illo nog allerlei moeilijkheden moeten trotseren.

Een wilde nacht in Berlijn

Als het verhaal begint, heeft Illo al een scenario voltooid: Wilde nacht in Berlijn. Ze wil dat nog vervolmaken. Een deel van dat scenario zien we getekend in zwartwit, alsof we al naar de verfilming kunnen kijken. Het is de vraag of het daar ooit van komt.

Bernhard zal er in ieder geval alles aan doen om het scenario verfilmd te krijgen. Ook in Shanghai legt hij meteen contact met een studio. Maar Shanghai is maar een tussenstop; hij wil naar Hollywood.

Het verhaal dat Thirault schreef naar een verhaal van Edward Ryan en Yang Xie zit degelijk in elkaar: er is meteen actie in het begin en er is een streven: naar Amerika en daar het scenario verfilmen. Naast de ambitie is er de zorg over de achterblijvers in een explosieve situatie. Dat geeft ruimte voor dramatiek en voor innerlijke verscheurdheid. De lezer blijft met genoeg vragen zitten om door te willen lezen en hij krijgt genoeg antwoorden om beloond te worden voor zijn nieuwsgierigheid.

Tekeningen

De tekeningen zijn van Jorge Miguel en ze ogen enigszins ouderwets, wat wel past bij het verhaal. In alles lijkt het tekenwerk dienstbaar aan het verhaal, zonder veel aandacht naar zichzelf te trekken. Geen effectbejag, weinig overdrijvingen. Daarmee stelt de tekenaar zich wel heel bescheiden op.

Een bezwaar is dat niet: het scenario draagt het verhaal en de lezer volgt graag. Die wil weten hoe het nu verder gaat en of Bernhard ooit Hollywood zal bereiken. Dat zullen we lezen in deel 2: Aandenken aan Illo. 

Titel: Shanghai dream, deel 1: Exodus 1938
Scenario: Philippe Thirault
Tekeningen: Jorge Miguel
Uitgever: Silvester
's-Hertogenbosch 2020, 56 blz. € 9,95; softcover




Geen opmerkingen:

Een reactie posten