dinsdag 8 mei 2012

Kroniek van een aangekondigde dood (Knipoog 11)



In De Volkskrant van vanochtend schrijft Mark van Driel een bijna paginagroot artikel over het boek Doodloper. Het tragische einde van olympisch kampioen Samuel Wanjiru van Frits Conijn en Simon Maziku. Boven het artikel staat de kop 'Kroniek van een mysterieuze dood'.

Nog nooit had ik gehoord van Samuel Wanjiru. Het moet een wonderlijke man geweest zijn. Van Driel: 'Hij bedroog zijn echtgenote Terezah vaak, soms zelfs thuis met de inwonende schoonmaakster. Hij bedreigde zijn echtgenote met een machinegeweer. Hij verwekte kinderen bij andere vrouwen en raakte betrokken bij verkeersongevallen. Eenmaal richtte hij na een botsing zelfs een wapen op een priester.'

Vorig jaar werd hij dood aangetroffen op de binnenplaats van zijn huis. Zelfmoord, zegt de een. Een ongeluk, zegt de ander. Maar misschien ook was het moord. De zaak ligt nog steeds erg gevoelig. Bij de boekpresentatie was er een persbijeenkomst in Nairobi en meteen erna moest Frits Conijn, om veiligheidsredenen het land verlaten.

Een wonderlijk verhaal, maar het gaat mij om de titel die Mark van Driel gebruikt: 'Kroniek van een mysterieuze dood'. Dat is een knipoog naar een boek van Gabriel Garcia Márquez naar wie ik al eerder een knipoog signaleerde. Hij schreef het boek Kroniek van een aangekondigde dood.


Eerlijk gezegd heb ik het boek niet gelezen. Ik ben nooit verder gekomen dan Honderd jaar eenzaamheid, waarvan ik overigens wel genoten heb. Goegje vertelt mij waarover het boek gaat. Angela wordt door haar bruidegom verlaten als in de huwelijksnacht blijkt dat ze geen maagd meer is. Ze wijst Santiago aan als degene die haar ontmaagd heeft. Haar broers gaan met messen op pad om Santiago te vermoorden. Onderweg vertellen ze aan iedereen wat ze gaan doen, maar niet komt op het idee om Santiago ervan op de hoogte te stellen. Uiteindelijk wordt hij vermoord.

Márquez is wereldberoemd. Zelfs zo beroemd dat Mark van Driel ervan uitgaat dat wij, als simpele krantenlezers, meteen aan hem moeten denken als hij varieert op een van Marquez' titels. Hij heeft gelijk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten