maandag 24 december 2018

De beste strips van 2018


Strips hebben mijn hart, maar ik doe ze er altijd bij. Naast mijn werk als docent en het lezen van en schrijven over literatuur, bedoel ik. Ik kijk met bewondering (en in mijn slechtere momenten ook met jaloezie) naar recensenten die een nagenoeg compleet overzicht hebben over het Nederlandse striplandschap.

Dat heb ik niet en soms kom ik er pas maanden later achter dat er nieuw werk op de markt is van bijvoorbeeld Brecht Evens. Diens nieuwste boek zag ik onlangs voorbijkomen, maar zijn vorige was al een jaar uit voordat ik het zag.

Ik moet het dus doen met mijn beperkte blik. Uit wat ik in 2018 heb gelezen, kon ik gelukkig wel tien werken selecteren die me bijgebleven zijn. Ik kwam tot de volgende lijst.

1. Maaike Hartjes, Burn-out dagboek (recensie
2. Nikolas Wouters/Michael Ross) Totem (recensie
3. Typex, Andy. De vele levens van Andy Warhol (recensie
4. Mawil, Kinderland (recensie
5. Peter van Dongen, Familieziek (recensie
5. Lo Hartog van Banda / Tjé Tjong Khing, Iris (recensie
6. I.R. Ineke, Malpertuis (recensie
7. Zidrou/Aimée de Jongh, Bloesems in de herfst (recensie
8. Frank Flöthmann, Stille nacht (recensie verschijnt binnenkort) 
9. Dirk-Jan Hoek, De Hemingway triatlon (recensie
10. Jasper Rietman, Exodus (recensie)

Strikt genomen hoort Familieziek thuis in het lijstje van 2017, maar ik las het dit jaar. En Iris is nog veel ouder, maar het is opnieuw uitgegeven en ik heb er zo van genoten dat ik het niet buiten deze lijst kon houden.

Verder zijn er weer veel integrale uitgaven geweest: zo'n beetje elke serie van vroeger komt nu gebundeld in hardcover opnieuw op de markt. Hoe mooi en hoe goed ook, dit jaar koos ik ervoor om ze buiten de lijst te laten.

Bij Maaike Hartjes heb ik overwogen het boek in de lijst met de beste boeken van 2018 op te nemen. Ook in die lijst zou ze hoog geëindigd zijn. Maar ik denk dat Hartjes zich meer thuisvoelt bij Typex, Van Dongen en Aimée de Jongh.

De Stripmaker des Vaderlands, Margreet de Heer, hield dit jaar een pleidooi voor het opnemen van strips op de literatuurlijst. De gids, met goede tips, kun je hier downloaden.

Er staan ook titels en namen op die in bovenstaand lijstje voorkomen of die in de lijstjes van voorgaande jaren stonden. Linkjes naar die lijsten vind je onderaan.

Of strips op een literatuurlijst moeten, weet ik nog niet zo. Dat ze ook een plekje krijgen in het onderwijs: graag, maar ik ben ook een beetje bang om ruimte voor de literatuur prijs te geven. Ik kom daar ongetwijfeld nog eens op terug.

Eerst maar een nieuw stripjaar in. Ik ben nog wat achter met schrijven. Daarom ontbreken bij enkele van de bovenstaande boeken de recensies nog. Die komen nog.

De voorgaande lijstjes met beste strips:
2017 (nr. 1: La Casa)
2016 (nr. 1: Hier)
2015 (nr. 1: The white people)
2014 (nr. 1: Blast 4)
2013 (nr. 1: Blast 3)
2012 (nr. 1: Habibi)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten