maandag 9 december 2013

De beste romans van 2013



Eerder dit jaar publiceerde ik hier al drie lijstjes: die met de beste poëzie, de beste beeldromans en de beste romans die ik niet gelezen heb. Het kopje boven het laatste lijstje klopt niet: er staan niet alleen romans in. Ik heb het maar zo gelaten.

Datzelfde probleem heb ik bij onderstaand lijstje. Ook daarin komen verhalenbundels voor (van K. Schippers en Manon Uphoff) en ik heb zelfs overwogen om een biografie in het lijstje op te nemen. Ik zal het boek een eervolle vermelding geven.

Dit is het lijstje geworden. Bovenaan staat Tommy Wieinga, met een bijzonder rijke roman. Een van de beste boeken die ik de laatste jaren gelezen heb. Goed verteld, maar ook belangwekkende thema's aansnijdend. Pontus Beg krijgt het vermoeden dat hij Joods is. Ineens krijgt hij een context, hoort hij ergens bij. En de haveloze asielzoekers ontwikkelen tijdens hun exodus een soort religie. We kunnen daar met interesse naar kijken en ons afvragen hoe religie eigenlijk werkt en wat mensen daaraan kunnen hebben.

Het boek van Peter Terrin zit wondermooi in elkaar. Pas toen ik het uit had, kwam ik erachter dat het ook nog een autobiografische achtergrond heeft. Toen vond ik het helemaal knap: dat je zo'n knappe vorm vindt voor wat je van dichtbij hebt meegemaakt!

En dan Grunberg, tja Grunberg. Altijd goed, eigenlijk. Het zijn bloedserieuze boeken, waar je toch altijd ook om kunt lachen. De helderheid waarmee hij kan vertellen bewonder ik. Volgens mij kan hij alles.Ook volgend jaar zal hij wel weer in mijn lijstjes voorkomen.

In de lijst komen ook boeken voor die vorig jaar verschenen  en het boek van Lanoye is nog ouder. Wel heb ik het pas in 2013 gelezen. Allerzielen van Nooteboom, ook een prachtboek natuurlijk, las ik dit jaar, maar ik heb het niet opgenomen omdat het al wel erg lang geleden verschenen is. Je kunt het ook willekeur noemen.

Voor wie wil kijken wat ik over de verschillende boeken geschreven heb: de links zitten onder de nummers.

1. Tommy Wieringa, Dit zijn de namen.
2. Peter Terrin, Post Mortem
3. Arnon Grunberg, De man zonder ziekte
4. Tom Lanoye, Sprakeloos
5. Kristien Hemmerechts, Kronkelpaden van het geheugen
6.K. Schippers, Voor jou
7. Manon Uphoff, De zoetheid van geweld
8. Oek de Jong, Pier en Oceaan
9. Koos van Zomeren, Rondom Staal
10. Frans Willem Verbaas, De vierde vrouw

Eervolle vermelding zijn er voor: Walsen van Elma van Haren, een mooie verhalenbundel, en de biografie die Michiel van Diggelen schreef over Ab Visser.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten