Westerns hebben altijd op mijn belangstelling kunnen rekenen. Al in de jaren zestig las ik in Sjors altijd als eerste de strip over Old Shatterhand (en meteen daarna Billie Turf, maar dat terzijde). Een buurjongen voorzag me van de strips over Kid Colt en Rawhide Kid, revolverhelden met een goed hart, die toch opgejaagd werden door de overheden. Later keek ik naar series als Bonanza en las ik reeksen als Comanche.
De strips over Jonathan Cartland spelen zich in dezelfde setting af: paarden, native Americans, de prairie en de bergen. Maar Cartland is wel een bijzondere held. Hij zoekt het conflict meestal niet op, maar toch komt hij in allerlei benarde situaties terecht. Het lijkt soms wel of Laurence Harlé, van wier hand het scenario is, het de hoofdpersoon expres lastig wil maken. Zo wordt hij in deel 5 en 6 gevangen gehouden door een indianenstam en door een familie die wil dat hij hen gidst naar de bron van een rivier.
Deel 5, De rivier van de wind draait om een Duitser die zijn droomkasteel wil bouwen in een gebied dat behoort aan de oorspronkelijke bewoners. Verder gaat het niet helemaal goed met Cecilia en aan het eind van het deel wordt zelfs gesuggereerd dat ze de graaf vermoordt. Door het meer dat de graaf laat aanleggen, droogt bovendien de rivier op, die belangrijk is voor de stam die daarbij woont.
In Deel 6, De vloek van het water, komen de lijnen samen en komen we erachter wat er nu werkelijk speelt. Jonathan moet zich door allerlei moeilijkheden worstelen en is overal getuige van. Soms speelt hij een actieve rol, maar soms ook overkomen de gebeurtenissen hem.
Het zit allemaal wel behoorlijk in elkaar, maar het verhaal kent wel veel omwegen om tot het uiteindelijke doel te komen en dat begon me op den duur wel wat te irriteren. Soms mocht het wel een beetje opschieten.
Boodschappen worden door het verhaal niet expliciet overgebracht, maar impliciet zit er altijd wel een soort notie van goed en kwaad in, waarbij Cartland aan de goede kant staat. Ook die lading zit me tijdens het lezen niet helemaal lekker. In de twee delen rijdt er een malle prediker rond en zo bont maakt de scenarioschrijver het niet, maar ik heb steeds het idee dat mij toch en passant wat meegegeven wordt. Maar dat is bij meer strips het geval en meestal kan ik dat wel hebben. Ik snap niet goed waarom het me nu toch een beetje ging tegenstaan.
Ik zie wel dat de verhalen over Cartland meer diepgang hebben dan een simpel avonturenverhaal, maar misschien kies ik toch voor het laatste, als dat goed wordt verteld. Het ligt er allemaal niet dik bovenop, maar voor mijn gevoel willen de verhalen over Cartland net iets te veel, terwijl ik in de eerste plaats een goed verhaal wil lezen.
Gelukkig zijn er de tekeningen van Michel Blanc-Dumont, waar weinig op aan te merken is. Zowel deel 5 als deel 6 beginnen met dieren: bizons en wolven. De vlezigheid van de dieren valt op: je ziet hun spieren en hoe ze daardoor bewegen. Ze lijken meer dier dan in menige andere strip.
En zo gaat het eigenlijk bij alle tekeningen. Niet alleen zijn ze technisch goed, maar uit elke pennenstreek blijkt de aandacht (misschien moet ik wel zeggen: liefde) waarmee de tekenaar te werk is gegaan.
De hardcovers zijn van groot formaat, zodat de tekeningen des te mooier uitkomen. In deel 5 bestaat het dossier alleen uit tien potloodtekeningen. Het zijn portretten de ooit als losse prenten in een portfolio uitgebracht zijn in gelimiteerde oplage. Ze laten nog maar weer eens zien hoe gaat Blanc-Dumont kan tekenen. Het zijn prachtige karakterkoppen geworden.
In deel 6 bestaat het dossier uit een interview met Laurence Harlé. Daarin komt ook de samenwerking tussen tekenaar en scenariste aan bod. Daarna volgen nog afbeeldingen van de oorspronkelijke omslagen van de twee albums, uit 1979 en 1982.
Jonathan Cartland is een strip voor liefhebbers en soms moet je even volhouden bij het lezen. Maar de kwaliteit van de tekeningen zal door iedereen erkend worden.
Over de eerdere delen schreef ik ook:
Over de eerdere delen schreef ik ook:
Reeks: Jonathan Cartland
Titel deel 5: De rivier van de wind
Titel deel 4: De vloek van het water
Scenario: Laurence Harlé
Tekeningen: Michel Blanc-Dumont
Uitgever: Sherpa
Haarlem 2021, hardcover, groot formaat, 56 blz. € 29,95
Geen opmerkingen:
Een reactie posten