vrijdag 1 november 2019

Podcast: Cher Claude


In 2018 was het honderd jaar geleden dat de componist Claude Debussy overleed. Tijd om daar even bij stil te staan. De Belgische cultuurzender Klara deed dat met zes uitzendingen van elk twee uur. Die zijn al een tijdje beschikbaar als podcast, maar ik ontdekte ze pas onlangs.

Wat muziek betreft ben ik bijna omnivoor. Al eerder besprak ik hier All that jazz en Muziek voor volwassenen en De Bach van de dag. Elke week is er naast de jazz en de pop wel iets klassieks wat ik beluister, al is het maar Het zondagochtendconcert. Van Debussy heb ik in de loop van de jaren al heel wat gehoord. Het eerste wat ik van hem kocht, was een cassettebandje met onder andere La Mer.

Natuurlijk heb ik in de jaren erna geregeld een stuk van hem gehoord, maar mijn kennis is toch vrij oppervlakkig gebleven. Ik wilde wel iets meer van hem weten.

Presentatoren

De presentator van de podcast is Thomas Vanderveken, die ook als pianist met het werk van Debussy te maken heeft gehad. Hij trekt op met musciologe Sofie Taes en fluitist Toon Fret. Hun tekst is niet gescript en dat maakt het luisteren al prettig. Ze praten met elkaar over de fase in het leven van Debussy die in de betreffende aflevering aan de orde is, vullen elkaar aan, bevragen elkaar. Het zijn boeiende gesprekken.

Ze bezoeken ook de plekken die een rol in dat leven hebben gespeeld. Dat maak je live mee, zodat je ook kunt horen hoe ze zich laten verrassen en welke gedachten er bij hen opkomen. Ze reageren spontaan op elkaar. Alle drie zijn ze op hun gemak, verbonden door de liefde voor de muziek van Debussy, wat niet wil zeggen dat ze de componist ook verheerlijken. Die had wel degelijk zijn moeilijke kanten.

Anekdoten

Ik vind Cher Claude een heerlijke podcast, die ik in een paar weken tijds heb beluisterd. Er worden tal van heerlijke anekdoten verteld. Zo annuleerde Saint-Saëns zijn vakantie voor de première van de opera Pelléas et Mélisande; hij wilde tijdens die première duidelijk zijn afkeer laten blijken.

Die opera had Debussy gecomponeerd op tekst van Maurice Materlinck, de Belgische schrijver die ooit de Nobelprijs heeft gewonnen. Er ontstond echter onenigheid tussen de twee en die ging zo ver dat Materlinck Debussy uitdaagde voor een duel. De schrijver kon echter niet zo goed schieten en moest dus oefenen. Daarbij liet zijn kat het leven. Degene die de anekdote vertelde, zei erbij dat het verhaal 'half apocrief' was, maar dat is niet erg. Een goed verhaal moet je nooit kapotchecken.

Brieven

Naast de drie (die ik toch maar even de presentatoren blijf noemen) komen er andere deskundigen aan het woord, zoals Lucas Bunge, die alles weet van de brieven van Debussy. Die brieven verbaasden me overigens wel. Debussy is niet alleen een groot componist, hij schrijft ook nog geweldig. In de reeks Privé-domein is er een deel dat een keuze uit die brieven bevat: Hartstochtelijk houd ik van muziek. Dat moet ik maar eens op mijn verlanglijstje zetten.

Natuurlijk is er in de podcast ook heel wat muziek van Debussy te horen. Dat zit bij Klara altijd goed. De vormgeving is in alle delen overigens uitstekend. In het laatste deel (dat gaat over de dood en de begrafenis van de componist) is er een stem die over die begrafenis vertelt, op de achtergrond klinkt muziek van Debussy en we horen ook nog het geluid van een koets die door paarden wordt voortgetrokken. En toch blijft alles helder en wordt het geen rommeltje. Je zit er meteen in en luistert tot het koetsgeluid en het stemgeluid wegvallen en je alleen de muziek nog hebt.

Graf

In dat laatste deel gaan Thomas, Sofie en Toon op zoek naar het graf Debussy en dat is nog een hele onderneming. Die laatste aflevering is (net als alle andere overigens) prachtig. Ik denk daarbij ook aan het ontroerende briefje dat Debussy's dochtertje Chouchou, na het overlijden van haar vader - ze was toen pas een jaar of dertien - schreef aan haar stiefbroer.

Voor liefhebbers van klassieke muziek is Cher Claude in de eerste plaats aan te raden, maar ik vermoed dat er veel meer mensen zullen zijn die het prettig zullen vinden om in een podcast een ontmoeting te hebben met een markant mens, met de tijd waarin hij leefde en met prachtige muziek.

Meer over de podcast vind je op de site.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten