dinsdag 31 maart 2015

Vier kandidaten voor het stadsdichterschap

Mijn huis staat in een rijtje op een winderige zandvlakte. Het is een uithoek, maar dicht bij het station en ik heb er nooit aan getwijfeld of ik in Ede woon. Nou ja, de Edese Post wordt nooit bezorgd op dit deel van het Enka-terrein, dus misschien wonen hier toch maar halve Edenaren.

Maar gelukkig is er internet en daarop zetten mensen wel eens wat ze uit de krant geknipt hebben. Dit bijvoorbeeld:

Ede krijgt een nieuwe stadsdichter en we weten bijna wie: Erik Hemelt, Harry Oonk, Arno Setz en Peter Vermaat. Twee ervan deden de bij de vorige verkiezing ook mee: indertijd stelde ik ze hier voor. In de loop van de jaren zijn er wat foto's weggevallen, zie ik. 

Harry Oonk onderschatte ik indertijd nogal. Hij bleek een heel goed performer en kwam tot de finale. Peter Vermaat, die ik als dichter hoger aansla, moest het meer van de jury hebben van het publiek bij de vorige verkiezingen. Misschien zou het helpen als de gedichten niet alleen voorgelezen, maar ook geprojecteerd zouden worden. Gedichten zijn immers niet alleen om naar te luisteren, maar ook om te lezen. 

Arno Setz is een bekende naam. Ik heb hem in Dante verschillende keren gezien: als spreker, als filmmaker, als theatermaker. Aimabel en gedreven, getalenteerd - dat is een mooie combinatie. Van zijn dichtkwaliteiten weet ik helemaal niets. Ik ben benieuwd. 

Erik Hemelt is een nog zwarter paard. Mij is niets van de beste man bekend. We zullen zien wat hij kan. 

Larissa Verhoeff, die het vorig jaar toch ook heel aardig deed, ontbreekt deze keer. Ze had mee willen doen, maar realiseerde zich te laat dat de deadline verstreken was. Die zien we nog wel een keer terug. 

Op woensdag 15 april wordt de strijd dus gestreden. Wees erbij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten