zaterdag 26 december 2020

De beste podcasts van 2020



Eigenlijk dacht ik dat ik al eens eerder een lijstje had gemaakt met de beste podcasts die ik beluisterd had, maar ik kan dat niet terugvinden. Ik meende ook onthouden te hebben dat ik daarbij Verstrikt toen op de eerste plaats had gezet. Wellicht heb ik dat lijstje ooit op Facebook op of Twitter gezet, maar niet hier. 

Wel plaatste ik in januari 2020 een overzicht van '(meer dan) honderd podcasts' waarover ik tot dan toe geschreven had. Intussen zijn we bijna honderd podcasts verder. Ik heb voor mezelf een lijst gemaakt van de podcasts waarover ik schreef van 1 december 2019 tot nu toe. Dat zijn er 97. 

Daaruit heb ik een keuze gemaakt. Het zijn dus niet de beste podcasts die ik beluister. Er zijn er heel wat waarover ik eerder schreef en waarnaar ik nog steeds elke week luister of die ik op zijn minst overweeg om te beluisteren. Uiteindelijk hield ik deze tien over:

1. De man en de maan (recensie)

2. God’s president (recensie)

3. De plantage van onze voorouders (recensie)

4. Kerekewere (recensie)

5. De ongelooflijke podcast (recensie)

6. Phonorama (recensie)

7. De laatste dans (recensie)

8. De val van Srebrenica (recensie)

9. De Mulisch-tapes (recensie)

10. Binnenstebuiten (recensie)

Het was een lastige keuze want er zijn genoeg andere podcasts waarnaar ik, ook met veel plezier, elke keer opnieuw naar terugkeer. 

Ik geef een korte toelichting op alle tien. 

De man en de maan. Een Nederlandse wetenschapper gaat samenwerken met Chinese wetenschappers. Zal zijn vinding meegaan met een Chinese raket naar de achterkant van de maan? Een persoonlijk verhaal, dicht op de huid en een beeld van hoe lastig cultuurverschillen zijn. Boeiend, grappig, ontroerend soms. Een groot verhaal en tegelijkertijd het verhaal van een enkel persoon. 

God's President. Hoe kan het dat christenen stemmen op Trump, die niet bepaald de christelijke waarden uitdraagt? De podcastmaker is daar oprecht in geïnteresseerd. Hij is empathisch, maar gaat de confrontatie niet uit de weg. 

De plantage van onze voorouders. Nakomelingen van tot slaaf gemaakten en plantagebezitters gaan samen op zoek naar hoe het zat op de plantage van hun voorouders. Tegelijkertijd gebeurt er veel in henzelf en in hun families. 

Kerekewere. Minder bekende podcast, vrees ik. Te vinden tussen de podcasts van de Belgische krant De Standaard. Een zoon probeert in het reine te komen met zijn vader die suïcide heeft gepleegd. Zeer persoonlijke insteek. 

De ongelooflijke podcast. Bezinnende podcast, waarin wezenlijke vragen worden gesteld over de huidige tijd. Zet me altijd aan het denken. 

Phonorama. Een nogal afwijkende podcast, heel erg gericht op het opnemen van geluiden. Jongeren gaan op zoek naar de geluiden die kenmerkend zijn voor dat moment. 

De laatste dans. Goed verhaal. Over een man die zegt terminaal ziek te zijn, maar dat blijkt niet te kloppen. Je wilt weten hoe het dan wel zit. 

De val van Srebrenica. Qua opzet te vergelijken met De plantage van onze voorouders. Vrij recente geschiedenis, belicht van beide kanten. 

De Mulisch-tapes. Mulisch op band! Jonge podcastmakers praten over wat ze horen en over het werk van Mulisch. Boeiend en af en toe zeer vermakelijk. 

Binnenstebuiten. Zit in de buurt van Phonorama. Geweldige geluidsopnames, vooral van de natuur. Je waant je in het gebied dat je hoort. 

Nu ik het lijstje gemaakt heb, valt me op dat bepaalde soorten podcasts mijn beste tien niet gehaald hebben. Ik luister best wat podcasts die gaan over muziek of over componisten. Die zijn inhoudelijk altijd interessant, maar qua vorm lijken ze erg op elkaar. De twee die het laatst afgevallen zijn: Alle wegen leiden naar Morricone en Beethoven is meer dan een hond


Ik heb ook interessante documentaires gehoord over Stockhausen, Mahler, Reinbert de Leeuw, Hartmut Haenchen en meer nog. 

Dan zijn er heel veel gesprekken. Interviews, maar ook mensen die samen een onderwerp bespreken. Alleen De ongelooflijke podcast heeft de eindlijst gehaald. Maar ik heb ook genoten van bijvoorbeeld Ervaring voor beginners (van Theo Maassen), van Credo (over Ede Staal) en van Drie boeken

Ten slotte zijn er veel podcasts die gaan graven in het verleden. Dat is het geval bij bijvoorbeeld De plantage van onze voorouders, Kerekewere, De laatste dans, De val van Srebrenica. Die vormen dus bijna de helft van de lijst. De laatste in deze categorie die afvielen: De familie Romeijn, Het kamp van mijn oma en De Jodenverraadsters.

En dan zijn er ook nog podcasts waar ik wel naar luister, maar waarover ik nog nooit geschreven heb. Misschien komt dat er nog van. 

4 opmerkingen:

  1. Hoe vind je de tijd om hiernaar te luisteren? Ik zit vaker met mijn neus in een boek, maar af en toe luister ik wel een podcast tijdens een rondje wandelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hele goeie vraag. Bij mij is het een voortdurend afwegen waar ik mijn tijd aan ga besteden: lezen, luisteren of kijken.

      Verwijderen
  2. Geen tv kijken scheelt al snel en verder alle tijd benutten. Dus ook luisteren tijdens boodschappen doen, reizen naar en van het werk en wc-bezoek.

    BeantwoordenVerwijderen