woensdag 23 december 2020

De beste boeken van 2020


 Wat zijn de beste boeken die ik in 2020 las? Ik heb er een lijstje van gemaakt, afgaande op mijn herinnering. Dat is niet helemaal eerlijk, want boeken die ik recent las, hebben dan wat meer kans. Ook kan het zijn dat mijn oordeel in de loop van de maanden is bijgesteld. Soms herinner ik me een boek als een prettige leeservaring, maar blijkt bij nalezing van de recensie dat ik aardig wat aan te merken had. Andersom komt ook voor. 

Voor dit lijstje heb ik mijn recensies niet meer herlezen. Wel heb ik gecontroleerd of ik de boeken daadwerkelijk las na het lijstje van vorig jaar. Ik heb wat minder recent uitgekomen boeken weggelaten. In de lijst hieronder staan niet uitsluitend boeken die afgelopen jaar verschenen zijn, maar ze zijn niet meer dan vijf jaar oud. 

Ik las dit jaar ook werk van Willem Brakman, Cyriel Buysse, Den Ouden Heer Smits, Theo Thijssen. Die boeken staan dus niet in dit lijstje. Ik kwam uiteindelijk tot de volgende tien:

1. Jeroen Brouwers - Cliënt E. Busken (recensie)

2. Marieke Lucas Rijneveld - Mijn lieve gunsteling (recensie)

3. Charlotte van den Broeck - Waagstukken (recensie)

4. Marita Mathijsen - Jacob van Lennep, Een bezielde schavuit (recensie)

5. Gerda Blees - Wij zijn licht (recensie)

6. Wessel te Gussinklo - De hoogstapelaar (recensie)

7. Stephan Enter - Pastorale (recensie)

8. Esther Gerritsen - De terugkeer (recensie)

9. Fleur Bourgonje - Liefde, liefde (recensie)

10. Eva Maria Staal - De vondeling (recensie)

Veel vrouwen, zie ik. De verhouding is net zo scheef als in mijn lijst van beste boeken die ik niet gelezen heb van dit jaar. Daar overheersten de mannen. 

Het was een heel gedub. Over de eerste twee heb ik geen moment getwijfeld. Daarna werd het moeilijk, ook door de ongelijksoortigheid van de boeken. En door de grote hoeveelheid boeken die ik dit jaar goed vond. 

Schrijvers die af moesten vallen zijn: Jente Posthuma, Mensje van Keulen, Robert Haasnoot, Herman Koch, Koen Peeters (van wie ik dit jaar twee boeken las), Kees van Beijnum, Hannah van Binsbergen. Allemaal overwogen. Waarom sommige boeken afgevallen zijn, is niet sluitend te beredeneren. 

En wat moest ik met die goede jeugdboeken? Zeer genoten van Gozert van Pieter Koolwijk en van Uit elkaar van Bette Westera en Sylvia Weve. Ik heb ze er toch maar uit gelaten. Niemand verplicht mij om me te beperken tot tien boeken, maar dat is nu eenmaal de regel die ik me heb opgelegd. 

Dit moet het maar zijn. Nog steeds met twijfel, maar ik laat het zo. Volgend jaar een nieuw lijstje. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten