maandag 25 maart 2019

Alack Sinner; Het leven is geen stripverhaal, baby (Muñoz/Sampayo)


Onze maatschappij is veiliger dan ooit en er zijn maar weinig burgers die in aanraking komen met de zware misdaad. Tegelijkertijd heeft de misdaadwereld een brede belangstelling: we lezen boeken over misdadigers, volgen processen tegen zware criminelen per podcast en kijken eindeloos Netflixseries waarin politiecommissarissen of detectives moorden of verdwijningen oplossen.

Persoonlijkheid

Die series staan of vallen vaak bij de persoonlijkheid van de hoofdpersoon. Dat moet een figuur zijn die zich onderscheidt, of hij nu Sorjonen, Luther of Saga heet. Alack Sinner past in het rijtje markante misdaadoplossers. Hij heeft jarenlang bij de politie gewerkt en heeft daar nog steeds zijn contacten. Intussen is hij privé-detective. Hij zou zich kunnen bezighouden met weggelopen echtgenoten, maar om een of andere reden komen er altijd meer duistere zaken op zijn pad.

Alack Sinner is een creatie van het Argentijnse duo José Muñoz en Carlos Sampayo. De strip oogt al hard, door de inkleuring met grote vlakken zwart, zonder grijstinten, en ook de wereld van Sinner is hard. Hij lijkt illusieloos: een man die liever met rust gelaten wil worden. Maar als hij zich vastbijt in een zaak, laat hij niet meer los. Hij wil namelijk wel dat er recht gedaan wordt: de schuldige moet gestraft worden.

Wie geen illusies heeft, kan ook niets verliezen. Sinner neemt de zaken zoals ze komen en gaat er zo goed mogelijk mee om. Hij kan met afstand naar de omgeving en zichzelf kijken, altijd met wat je misschien zwarte ironie zou moeten noemen. Als hij gemarteld wordt, om informatie uit hem te krijgen is aan het begin de tekst: 'De verwennerij begon.' En na een poosje: 'Ik raakte bewusteloos. De jongens deden hun werk goed. Maar ik had echt niks te vertellen.' Alsof Sinner snapt dat hij zo hard wordt aangepakt: de anderen doen ook maar wat ze moeten doen.

Weinig emotie

Je merkt weinig emotie bij Sinner. Ook als er staat 'Ik had zin om te janken', kun je je niet voorstellen dat hij dat ook daadwerkelijk zal doen. Emoties leiden maar af en Sinner wil gewoon zijn werk doen en verder geen gezeur. Hij heeft een zekere onaantastbaarheid, maar hij blijft menselijk en hij neemt het op voor de zwakken, omdat zijn rechtvaardigheidsgevoel dat ingeeft. Dat het veiliger zou zijn om zich anders op te stellen, weet hij ook wel, maar zo zit hij niet in elkaar. De emotie zit bij Sinner in de daden. Daarin toont hij zijn betrokkenheid.

Bij uitgeverij Sherpa verschijnen de strips over Alack Sinner nu in een integrale uitgave. In het eerste deel staan zes verhalen: 'Gesprek met Joe', 'De zaak Webster', 'Viet Blues', 'Het leven is geen stripverhaal, baby', 'Hij wiens goedheid oneindig is', en 'Twinkle, twinkle'. In integrale uitgaven staat vaak een uitgebreid dossier. Dat is hier beperkt tot een bladzijde door Mat Schifferstein. De strip zal het zelf moeten waarmaken.

Eerlijk gezegd kende ik Alack Sinner niet. Ik voel me nog altijd meer een liefhebber dan een kenner en af en toe word ik pijnlijk geconfronteerd met mijn blinde vlekken. Sinner is zo'n vlek. Het voordeel is dat ik hem alsnog kan leren kennen en dat ik de kans krijg om hem voor het eerst te lezen. Na een enkel verhaal was ik al verkocht.

Sinner is geen gezellige man, maar je wilt alles van hem weten, waarbij je beseft dat hij tegelijkertijd een raadsel zal blijven. Maar wie de verhalen leest, kan hem even volgen en zich verbeelden dat hij een tijdje zwijgend naast Sinner aan de bar heeft gezeten. Hoofdpersoon en lezer wachten samen op het volgende verhaal.

Titel: Alack Sinner. Het leven is geen stripverhaal, baby.
Auteurs: José Muñoz en Carlos Sampayo
Uitgeverij: Sherpa
Haarlem 2019, hardcover, 208 blz. € 29,95

Geen opmerkingen:

Een reactie posten