zaterdag 28 mei 2016

Song sung blue (Knipoog 46)


'Open deur van jewelste' - zo begint het inleidende stukje boven het artikel van Haroon Ali over het Eurovisie songfestival, De Volkskrant 12 mei 2016. Ik begin eraan te wennen dat mensen niet meer de hele uitdrukking gebruiken, maar een stukje ervan. Ik heb het idee dat je nog steeds moet zeggen dat je een open deur intrapt.

Ik hoor ook van tijd tot tijd iemand zeggen 'bij wijze van', waarop ik de neiging heb om te vragen 'van wat?' ook al weet ik dat er 'bij wijze van spreken' bedoeld wordt. Het is een naar karaktertrekje bij me, dat ik draaglijk maak door tegen mezelf te zeggen dat het komt door de liefde voor nauwkeurig taalgebruik.

Maar eigenlijk wilde ik het helemaal niet over de open deur hebben. Mij viel de titel op: 'Song sung pink', wat een vette knipoog is naar 'Song sung blue' van Neil Diamond. In het artikel van Ali, dat ik overigens alleen maar vluchtig doorgekeken heb, probeert hij een antwoord te vinden op de vraag waarom bovengemiddeld veel homo's van het Songfestival houden.

Hij noemt het een 'open deur' wat hem ontslaat van het onderbouwen van zijn bewering. In heel Europa kijken er miljoenen mensen naar het Songfestival en er wordt massaal gestemd. Misschien houden ook wel bovengemiddeld veel hetero's van dit evenement.

Er is overigens wel onderzoek gedaan naar de muziekvoorkeur van homo's. Katrien Valgaeren schreef er een dissertatie over; je kunt die hier vinden en downloaden. Aan het eind van de dissertatie kun je zien welke nummers in de Homo Top 100 stonden in verschillende jaren. Abba scoort bijvoorbeeld goed.

Ik had verwacht dat ook Neil Diamond in die lijst zou staan, vanwege de verwijzing in de titel, maar dat is niet het geval. Ik herinner me 'Song sung blue' nog goed. Ik zal het indertijd gehoord heb op een piratenzender en in ieder geval hoorde ik het klinken vanaf de cassettebandjes die mijn kamergenoot op het internaat draaide. Hij had zo'n beetje alles van Neil Diamond.

Nog steeds kan ik goed luisteren naar 'Song sung blue'. Het zou geïnspireerd zijn op een thema uit het Pianoconcert nr. 21 in C groot van Mozart en dat kun je er nog steeds wel doorheen horen. In de Top 40 kwam het nummer tot plaats 4 en het duurde elf weken voordat het uit de toplijst tuimelde. Dat is een behoorlijke tijd. Geen wonder dat veel mensen de titel nog steeds kennen en als Haroon Ali 'Song sung pink' schrijft, denken heel veel lezers aan Neil Diamond.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten