vrijdag 7 juni 2019

Podcast: Vink, Dé podcastgids van Nederland



Het fenomeen podcast bestaat al een tijdje, maar pas de laatste jaren groeit het snel in Nederland. Het is leuk om zelf te ontdekken wat er allemaal is, maar de kans bestaat dat je heel veel aardigs over het hoofd ziet. Daarom is het goed dat er gidsen zijn die je op de pareltjes (echte of valse) wijzen.

Ooit besprak ik hier Oordop, waarin goede tips werden gegeven, maar die podcast staat al een jaar stil. Sinds kort is er Vink, waarin elke week drie podcasts worden besproken. De naam duidt aan de ene kant op het woord luistervink, wat zo oubollig is dat het ook weer leuk is, maar ook op het oordeel dat de makers uitspreken over een podcast, dat altijd begint met 'vink', bijvoorbeeld 'vink leerzaam', 'vink goed gemaakt' enzoverder.

Makers

De makers zijn Mischa Blok, presentatrice bij Radio 1 en verzorger van de podcast Liefdeslessen, Vincent Bijlo, die al genoemd werd bij de podcast Hallo, hier Hilversum en Stan Putman, recensent bij de Volkskrant.

In elke aflevering worden drie Nederlandse podcasts besproken. De beperking tot het Nederlandse taalgebied is handig. Ten eerste is dat gebied al best omvangrijk en ten tweede is er over Engelstalige podcasts al aardig wat te vinden.

Meestal hebben de drie recensenten elk een aflevering van zo'n podcast beluisterd (en soms meer). Dat wordt niet altijd onderling afgestemd, zodat het ook kan voorkomen dat twee van de drie dezelfde aflevering hebben beluisterd. Dat is overigens geen nadeel. Van elke podcast worden fragmenten uitgezonden, zodat de luisteraar ook zelf een oordeel kan vormen.

Typering

Ik ben behoorlijk enthousiast over Vink. In de eerste aflevering werden besproken: Man, man, man, Bright en Ik ken iemand die. Het zijn drie podcasts die ik nog nooit beluisterd heb en na deze uitzending wist ik dat ik daar ook niet naar hoefde te gaan luisteren. Het zijn geen podcasts voor mij. Ik had het idee dat de typering door drie verschillende mensen me, in combinatie met de fragmenten, aardig duidelijk kon maken wat ik kon verwachten.

In volgende uitzendingen werden ook podcasts besproken die ik wel ken, zoals De Bourgondiërs, Rauw, Tante Jos, De kofferbakmoord en De Blankenberge tapes. Ook dat is prettig, omdat je op die manier je oordeel naast dat van de besprekers kunt leggen. De typering van de podcasts komt overeen met hoe ik ze beluisterd heb. Het oordeel verschilt soms, wat alleen maar leerzaam is.

Omdenken

De podcast Omdenken heb ik niet beluisterd, maar wat ik hoorde vond ik ergerniswekkend. Mensen leggen hun problemen voor, maar er wordt eigenlijk nauwelijks geluisterd. De presentator is alleen maar bezig met zijn eigen oplossingen, die soms miskenningen van de problemen zijn. Overdreven gezegd: als iemand komt omdat zijn geliefde overleden is, krijgt hij waarschijnlijk te horen dat het voordeel is dat je die persoon nu niet meer kunt kwijtraken. Van dit soort mensen mag je geen problemen meer hebben, alleen maar uitdagingen. Het woord 'schandelijk' kwam bij me op.

De mensen met problemen in die podcast waren ook vreemd geslecteerd. Er was bijvoorbeeld een vrouw die haar leven een 8,5 waard vond. Dan zit je wel dik in de problemen natuurlijk.

Ik geef het voorbeeld om te laten zien dat je niet een uur over een podcast hoeft te praten om toch een oordeel te vormen.

Oor voor vormgeving

De drie recensenten hebben een goed oor, niet alleen voor inhoud, maar ook voor vormgeving. Of onder een gesprek een muzikaal bedje is gemonteerd, hoor je wel, maar meestal luister je er niet bewust naar. Doordat dit soort dingen bij Vink wel genoemd wordt, word je je er meer van bewust.

Over het algemeen zijn de gesprekken helder. Putmans valt nog wel eens terug op modieuze uitdrukkingen, in plaats van nauwkeurig te formuleren wat hij bedoelt. Hij gebruikt woorden als 'lame' en 'corny', waarvan ik maar even aanneem dat hij ze in serieuze krantenstukken niet zou gebruiken. Het zou prettig zijn als hij ze in de podcast ook zou nalaten.

Eerlijke kans

Het afrondende oordeel (vink technisch goed gemaakt, vink passend bij de doelgroep, vink saai) noemt altijd verschillende kanten van de besproken podcast. Elke podcast wordt serieus beluisterd, wat wil zeggen dat elke podcast een eerlijke kans krijgt.

Het volhouden van vinkenmetafoor met 'Welke eieren heeft Vink nu weer uitgebroed?' wordt na een paar uitzendingen wel flauw. Zeker wanneer het helemaal niet om uitbroeden blijkt te gaan, maar om plastic verrassingseieren die geopend worden. In ieder geval wordt die suggestie gewekt door het geluid dat te horen wordt gebracht.

Snack

In aflevering 5 werd gesuggereerd dat er ook een 'podcastsnack' als tussendoortje besproken zou worden. Ik had verwacht dat een of meer podcasts heel kort beoordeeld zouden worden, desnoods met het ballensysteem. Maar nee, het blijkt om een echte snack te gaan. Heel leuk voor de podcastmakers, maar de luisteraar die meer wil weten van podcasts heeft er niets aan. Zonde van de zendtijd.

Als ik het goed begrepen heb, is tot nu toe de podcast alleen digitaal te beluisteren geweest. Binnenkort zijn er drie heuse radio-uitzendingen. Vreemd genoeg staat daar (op het moment dat ik dit tik) niets over op de website. Daar is wel elke aflevering te beluisteren, maar de informatie is verder magertjes. Ook zou er meer overzicht mogen komen, bijvoorbeeld door even een lijstje te maken met de drie besproken titels, in plaats van die te verstoppen in een stukje tekst.

Maar een podcast moet het sowieso niet van een website hebben. Van veel websites raakte ik pas op de hoogte als ik de podcast al tijden (soms al jaren) beluisterd had. Dat beluisteren moet genoeg zijn. Bij Vink is dat ook zo. Vink handig. Vink van een prettige lengte. Vink goed gemaakt.

Bijlo, Blok en Putman. Foto gejat van de site van AvroTros
Alle besprekingen van podcasts op Bunt Blogt vind je hier. De vijfentwintig podcasts die als eerste besproken zijn, vind je in dit lijstje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten