Bij uitgeverij Silvester verscheen onlangs het tweeluik De vliegenierster (deel 1 Nora, deel 2 Oosterse avonturen). Voor op beide albums staat een 'vliegenierster'. Je ziet aan haar uitdossing en aan het vliegtuig op de achtergrond dat we teruggaan in de tijd.
Zo'n titel duidt op twee dingen: allereerst dat de hoofdpersoon, Nora Stalle, het prototype is van een vliegenierster. Zij is zelfs de vliegenierster. Ten tweede wordt ze door zo'n benaming ook min of meer gereduceerd tot haar bezigheid: een vliegtuig besturen. Alsof ze niet ook een compleet mens zou zijn. Ik vermoed dat de eerste notie meer meespeelt dan de tweede.
We schrijven 1935 en we bevinden ons in Frankrijk op het vliegveld Coudron-Renault en de bijbehorende pilotenschool. Het post- en goederenbedrijf dat daarbij hoort, is Air Zenith, concurrent van Air France.
Nora en Theo
Aan het begin van deel 1 maakt Nora kennis met Theo Norville, die met een glaasje te veel op, in een kroegruzie is beland, vanwege zijn politieke opvattingen. Nora neemt hem mee op haar motorfiets. Deze toevallige ontmoeting blijkt het voorspel te zijn van hun samenwerking: Theo zal Nora's collega worden: zij vliegt, hij navigeert en is technicus.Hun relatie is gebaseerd op loyaliteit, zonder dat die heel erg vertrouwelijk wordt. Nora weet dat ze op Theo kan vertrouwen, maar ze moet hem ook soms berispen, vanwege het te openlijk uitkomen voor zijn politieke opvattingen en vanwege zijn drankgebruik. Ze spreken elkaar aan met 'u', wat in Nederlandse oren nogal vreemd klinkt, maar voor een Vlaming geeft dat 'u' niet direct afstand aan. Bovendien is het 1935.
Raid
Air Zenith moet zich tegenover de concurrentie en dat gaat gebeuren door middel van een 'raid', in dit geval een langeafstandsvlucht naar Sjanghai, die in recordtempo zal worden afgelegd. Tenminste dat is de bedoeling. Het vliegtuig, de Caudron Sinoun, moet alle voorgangers verslaan.Het is een beetje voorspelbaar hoe het zal gaan: er zal pech zijn, er zullen moeilijke weersomstandigheden zijn en er zullen mensen zijn die willen verhinderen dat de raid slaagt. Al die elementen komen terug in De Vliegenierster en, jawel, Nora en Theo zullen ze overwinnen.
In 1935 is Duitsland een opkomende macht en de politieke spanningen lopen op. Dat is het interessante decor waartegen dit verhaal zich afspeelt. Er is spionage en contraspionage, er zijn tegengestelde belangen en Nora en Theo moeten hun missie volbrengen.
Historische achtergrond
Vooral die historische achtergrond geeft het verhaal iets extra's en verder heeft de scenarist, Etienne Borgers gewoon een degelijk verhaal in elkaar gezet. De tekenaars, François Walthérie, die we kennen van Natasja en Bruno Di Sano leveren degelijk werk, zowel wat de personages betreft als de vliegtuigen en de achtergrond.Doordat Nora en Theo op allerlei plekken komen, van een desolate omgeving met Kazachse rebellen tot Angkor (in Cambodja), is er veel afwisseling in setting en verder kan de liefhebber van historische vliegtuigen zijn hart ophalen.
Niet baanbrekend
De vliegenierster is geen baanbrekende strip. Lezers zullen al gauw denken aan January Jones, die als personage net iets markanter is en die is getekend in een strakkere stijl, als erfenis van Kuifje. De wat soepeler manier van tekenen in de strip over Nora Stalle is overigens uitstekend en het verhaal leest lekker weg. Achter in deel 1 krijgen we als toegift ook nog een extra tekening en een pagina met schetsen. Dat is altijd prettig.Deel 1 kwam al in 2015 uit bij Gorilla, als hardcover, met de titel Nora Stalle. Nu zit de strip bij Silvester die deel 1 en 2 tegelijk op de markt heeft gebracht. Degenen die de eerste uitgave hebben gelezen, hebben lang op deel 2 moeten wachten, maar dat wachten wordt dan ook beloond.
Reeks: De Vliegenierster
Delen: 1. Nora; 2. Oosterse avonturen
Scenario: Etienne Borgers
Tekeningen: François Walthérie & Bruno Di Sano
Inkleuring: Fabien Alquier
Uitgever: Silvester
Den Bosch 2019; 56/48 blz. softcover, €8,95 per deel.
Pagina uit deel 1, Nora |
Pagina uit deel 2, Oosterse avonturen |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten