donderdag 8 september 2011

Chopin?



Het is weer eind augustus geweest. Mijn podcastprogramma haalt allerlei stukken radio binnen waarin er wordt teruggedacht aan de laatste dag dat Radio Veronica als zeezender mocht uitzenden, 31 augustus 1974. Zo beluisterde ik ook de top 40 van die dag.

Daarin stond Jack de Nijs, zingend onder de naam Jack Jersey, op nummer zes, met Papa was a poor man. Ik kon het nummer nog steeds meezingen. Dacht ik. Maar toen ik nauwkeuriger ging luisteren, kreeg ik het vermoeden dat J.J. iets anders zong dan wat ik als vijftienjarige verstond.

Ik zong altijd:

Let’s talk about papa.
He was the poor, richest man in town.
I never saw a man who wants Chopin
like papa. He was the only friend of mine.  

Een man die niks te makken heeft, maar wel van klassieke muziek houdt; dat vond ik wel een mooie combinatie. Nu blijkt dat Chopin in het hele lied niet voorkomt:

Yeah talking 'bout papa
He was the poor, richest man in town
My dad he was a man who was so fine
My papa he was the only friend of mine


 

Jammer. De tekst stelde toch al niet veel voor en nu nog veel minder. Op papier tenminste. Maar elke keer als ik Jack Jersey hoor zingen, is Chopin weer terug. Mijn oren weigeren iets anders te horen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten