donderdag 26 november 2020

Eldorado (Rodolphe / Georges van Linthout)


Misdaad is altijd een lekker onderwerp voor een strip. Je wilt als lezer weten hoe die gebeurd is, wie het gedaan heeft en wat de beweegredenen van de dader zijn. De vragen die je hebt, stuwen het verhaal en aan het eind van het album kun je achteroverleunen omdat je de antwoorden hebt. 

In veel strips is er ook aandacht voor techniek: vliegtuigen, treinen, schepen, auto's. Vaak gaat het dan om bepaalde typen van deze vervoermiddelen. Als die elke keer mooi naar voren worden gebracht in een strip geeft dat een combinatie van nostalgie en van een schoonheidservaring. 

In de serie over de privédetective Brian Bones komen deze twee onderwerpen samen. Bones, ook wel Kluiver genoemd, werkt voor de verzekeringsmaatschappij MAAC en wordt ingeschakeld als er een schadevergoeding uitgekeerd moet worden. Eerder schreef ik daarover naar aanleiding van het album Roadmaster. Niet altijd is er natuurlijk sprake van een misdaad; iets kan ook gewoon een ongeluk zijn. Maar als Bones ingeschakeld wordt, is er wel serieus iets aan de hand. 

Cadillac

Nu is er in deze serie een tweede deel, Eldorado. We schrijven 1959 en Bones bekijkt de aanbiedingsfolder van de Cadillac Eldorado bij zijn vriend en garagehouder Flint. Net op dat moment wordt hij opgebeld, omdat er een ongeluk is met een Eldorado. Carol Goddard is omgekomen bij een ongeluk bij deze auto. Haar man, de producent Claude Goddard, zat achter het stuur, maar bleef ongedeerd. 

Het is een verdachte zaak, te meer omdat Goddard net een enorme verzekering heeft afgesloten op het leven van zijn vrouw en het geld goed gebruiken kan. Bones moet in dit geval samenwerken met ene Joe Norton en daar heeft hij overduidelijk geen zin in ('Wat wil die strontzak van ons?'). Norton is dan ook zo'n beetje het tegendeel van Brian Bones: extravert, luidruchtig, zelfingenomen. 

De zoektocht naar de waarheid wordt voortvarend ingezet. Daarin speelt ook Lisa, de dochter van Flint, een rol, die zo graag voor vol gezien wil worden door Brian Jones, maar al bij de eerste ontmoeting in dit album begroet hij haar met 'Hallo, meisje!' Ze blijft in zijn ogen een kind. 

Scenario

Eldorado is, net als Roadmaster, een lekker lezend album. Rodolphe heeft weer een aardig scenario in elkaar gezet. De opheldering van deze zaak gaat via stapjes die voor de lezer aannemelijk zijn en op sommige momenten is het ook echt spannend, mede doordat de hoofdpersonen werkelijk gevaar lopen. 

Tekenaar Georges van Linthout heeft de auto's met aandacht getekend. Voor mijn gevoel heeft de auto die de hoofdrol speelt net iets minder de volle aandacht dan in het eerste deel, maar voor de liefhebber zijn er nog genoeg mooie plaatjes. Doordat er naast scènes bij daglicht ook avonturen in de nacht zijn en doordat ook de weersomstandigheden wisselen, is er aardig wat variatie in de setting. Ook het moeten samenwerken met een partner is nieuw in de avonturen van Brian Bones. 

Interview

Achterin is nog een dossier-achtig stukje opgenomen: een interview met de beide makers, verfraaid met schetsen en met tekeningen die nog ingekleurd moeten worden. Dat is altijd leuk. Uit het het interview blijkt verder waarom Brian Bones in een Europese auto rijdt en dat zijn naam niet voor niets op die van Brian Jones lijkt. Dat gedeelte  is een leuk extraatje. 

Niemand zal beweren dat Eldorado een wereldschokkend album is, maar het is degelijk gemaakt en je verveelt je er geen moment bij. Gewoon een lekker album dat je voor je plezier leest.

Serie: Brian Bones, privédetective.
Deel: Eldorado
Scenario: Rodolphe
Tekeningen: Georges van Linthout
Inkleuring: Stibane
Uitgever: Silvester
Den Bosch 2019, 48 blz. € 8,95, softcover.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten