vrijdag 5 juli 2019

Podcast: Boeken Toe


Er zijn -gelukkig maar- veel podcasts over literatuur, boeken, lezen. Veel ervan heb ik in deze stukjes wel eens genoemd. Ik hou van boeken en lezen, wat niet wil zeggen dat ik ook alle podcasts over boeken kan waarderen. Op die van De bende van het boek kon ik me niet concentreren. Te veel bijzaken, te veel amusement, te weinig informatie.

Een bijzondere podcast is Boeken Toe, een Vlaams product. Op de site die bij de podcast hoort staat een omschrijving die me niet meteen zou doen toehappen:
Boeken Toe gaat op zoek naar de mens achter, om en rond het boek. In rubrieken als De stem van de schrijver, Handel en Wandel, Vrije Vogels en Zwemmen met schrijvers wordt het literaire landschap met een knipoog én op diepzinnige wijze verkend. Het kluifje zijn onze Hoofdstukken, waarin we op gesprek gaan bij de auteur thuis. Eén micro, twee geesten, meer is er soms niet nodig.

Rommeltje

Al die rubrieken, al die aspecten: het oogt als een rommeltje. Dat is het eigenlijk ook. Er zijn korte afleveringen waarin alleen enkele minuten een stem van een schrijver te horen is, er zijn langere interviews, en er zijn nog heel andere dingen. Maar ze hebben allemaal met literatuur en boeken te maken.

De serie 'Zwemmen met schrijvers' speelt zich daadwerkelijk in een zwembad af. We horen de zwembadgeluiden en de auteur is in een andere dan de vertrouwde omgeving. Dat levert soms interessante gesprekken op, met bijvoorbeeld Annelies Verbeke. Maar kan ik dat wel beoordelen? Vind ik niet alles met Annelies Verbeke bij voorbaat interessant? Misschien wel. Maar het niet voor de hand liggende idee om te gaan zwemmen met een schrijver staat mij ook bijzonder aan. 

Biografie Teirlinck

De laatste aflevering, een gesprek met Stefan Van den Bossche, de biograaf van Herman Teirlinck, vijftig minuten lang, is heerlijk. Hij is wel erg, erg, erg blij met een berichtje van Jeroen Brouwers, wat enigszins kinderlijk overkomt, maar hij heeft ook heel veel interessants te vertellen. 

Na zo'n gesprek heb ik zin om die biografie te gaan lezen, waar het natuurlijk niet van komt. Die van Jacob van Lennep heb ik ook nog niet gelezen en die was ik ook vast van plan helemaal door te ploegen, net als -veel eerder verschenen- die van Revius. 

Maar Van den Bossche noemt ook romans van Teirlinck die ik niet gelezen heb: Maria Speermalie (1940) en Rolande met de bles/De veertig brieven van Rolande (1944). Als ik die in een antiquariaat zie liggen, gaan ze toch mee, vrees ik. Van Teirlinck las ik alleen Het ivoren aapje (1909), maar ik herinner me er niets meer van, zodat ik me afvraag of ik het eigenlijk wel gelezen heb, en Zelfportret of het galgemaal (1955), dat ik ergens in de jaren tachtig las, vlak voor of na Elias of het gevecht met de nachtegalen (1943). 

Een podcast die mij zin geeft om te gaan lezen kan geen slechte podcast zijn. 

Hoe ik erbij kwam ooit te gaan luisteren naar Boeken Toe weet ik niet meer. Werd de podcast ooit genoemd bij Oordop? Het zou zomaar kunnen. 

Makers

De makers van de podcast zijn (volgens deze pagina) Lies Van Gasse, Heleen Vander Beken, Corinne Heyman, Sharon Slegers, An-Sofie Bessemans en Marinus Eekman. Jonge mensen, maar ik vind iedereen van onder de veertig jong. Vooral zijn ze enthousiast, te merken aan de podcast en ook de mensen die ze interviewen zijn of worden dat. Dat luistert prettig. 

Niet alles heb ik beluisterd. 'De stem van...' laat ik meestal aan mij voorbijgaan, maar een interview met een schrijver, een biograaf of de uitbater van een boekencafé is aan mij altijd wel besteed. Anderen zullen wellicht een andere keuze uit het aanbod maken. 

Je zou kunnen zeggen dat Boeken Toe een keuze zou moeten maken: wat willen de makers nu met hun podcast? Zich beperken zou de herkenbaarheid zeker ten goede komen, maar ik vind het samenraapseltje, het afwisselende, het losse ook wel iets charmants hebben. Van mij mag het een rommeltje blijven en terwijl ik dit schrijf weet ik ook wel dat het niet echt een rommeltje is. Misschien wil ik gewoon graag dat het rommeltje is, zoals een bak allerhande in een antiquariaat, waarin je zo heerlijk kunt snuffelen. 

Als je deze podcast probeert, moet je je wel van alles een hapje nemen: als je een lang interview niet trekt, kun je nog altijd naar de stemmen van schrijvers of naar de aflevering over brieven in de gevangenis en ongetwijfeld kom je namen tegen van Vlaamse schrijvers van wie je nog nooit hebt gehoord. Maar misschien moeten die nog doorbreken in Nederland en afgezien daarvan: ze kunnen best wat te vertellen hebben. Proberen dus!

Podcast kort

Gemiddeld plaats ik eenmaal per week een stukje over een podcast. Dat betekent dat ik altijd achterloop. Er zijn zeker zestig podcasts die ik volg of gevolgd heb. Sommige lopen af en er komen weer nieuwe bij en ik kan nooit aan alles aandacht schenken. Daarom zal ik aan het eind van elke recensie nog kort een of meer podcasts noemen.


Trees

Trees was een interessant experiment van de VPRO. Hier kun je er nog wat over vinden en natuurlijk zijn alle afleveringen nog terug te luisteren. Trees werd gemaakt door een stel jonge journalisten, onder leiding van Clairy Polak. Ze pakten een onderwerp bij de kop (anticonceptie, xtc) en doken daarin. Er hoorde een app bij, zodat de luisteraar nog meer bij het project betrokken werd. Die luisteraar kon ook onderzoeksvragen opwerpen. Met Clairy Polak werd geregeld geëvalueerd en werden de lijnen naar verder onderzoek uitgezet.

Bijzonder interessant, maar (door bezuinigingen?) intussen gestopt. Jammer.


Rubens

Natuurlijk ben ik bevooroordeeld. Bij de Vlaamse cultuurzender Klara heb ik zoveel mooie podcasts beluisterd, dat ik bij voorbaat geïnteresseerd ben. Zo heb ik ook alle afleveringen van Rubens beluisterd. Dat is overigens ook goed te doen: tien afleveringen van nog geen tien minuten. Kijk maar op de site. Maar, zoals al die Klarapodcasts die in de cultuurhistorie duiken: goed verteld, zodat je gemakkelijk geboeid blijft. In tien afleveringen lopen we het leven van Rubens door. Heeft geen moment verveeld. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten