zaterdag 30 november 2013

Amoras. Deel 2: Jérusalem



Een half jaar geleden verscheen het eerste deel van een compleet nieuwe serie van Suske en Wiske, Amoras. Ik schreef er hier over. Suske en Wiske worden naar 2047 geflitst met de tijdmachine van professor Barabas. Ze komen op het eiland Amoras terecht en kunnen niet meer terug, omdat de machine in het ongerede is geraakt. Barabas is in de macht van Krimson, die het ook op Amoras voor het zeggen heeft.

Het eerste deel ging met veel vaart van start. In deel 2 is het tempo nog steeds heel behoorlijk, zodat je wel door blijft lezen. De 'fout' uit het eerste deel (Jérusalem is doof, maar daar merk je niks van) wordt in het tweede deel hersteld: ze blijkt te simuleren. Suske komt daar wel erg laat achter; op het moment dat de lezer het al lang in de gaten heeft.

Opnieuw is er een continuïteitsfoutje gemaakt. In een worstelpartijtje ruïneert Suske het hemdje van Jérusalem. Even later kan ze het weer ongeschonden dragen.



















Het gaat er op Amoras heftig aan toe. Wiske lijkt dood, al snappen we dat een dergelijke heldin niet nu al uit het verhaal kan verdwijnen. Als ze echter tijden in een plas ligt, met haar mond en neus onder water, begin je toch te twijfelen. Suske en Jérusalem moeten op de vlucht om hun huid te redden.

In 2013 gaan de zaken ook niet vanzelf: Sidonia moet opgenomen worden in een sanatorium. Als medepatiënte zien we een meisje met grote schrikogen, dat mysterieuze teksten mompelt. Het kan zijn dat het misverstaan van die teksten door Lambiek een aardigheidje is, maar het zou zomaar kunnen zijn dat dit meisje in een volgend deel een grotere rol krijgt. Ook de slavendrijfster in de mijnen, op Amoras, zullen we in een volgend deel ongetwijfeld terugzien.

Suske trekt langzaam wat meer toe naar Jérusalem. Ze is een interessant personage: zij weet hoe ze moet overleven en ze kan Suske nog wel wat hardheid bijbrengen. Tegelijkertijd is het de bedoeling dat we haar als een mooie meid ervaren, die overigens, ook als ze naakt is, wel steeds zeer kuis getekend is.

Jérusalem is een aardige strip. Het tekenwerk (van Charel Chambré) is, net als in het vorige deel, in orde en het scenario (door Marc Legendre) is boeiend genoeg. Dat Amoras zo'n hit is, wordt zeker ook veroorzaakt door de populariteit van de oorspronkelijke Suske en Wiske. Ze zitten ook steeds in mijn achterhoofd als ik de nieuwe serie lees. Daar is niets aan te doen en eigenlijk is dat ook helemaal niet erg. Degenen die de eerste twee delen gekocht hebben, zullen ongetwijfeld ook de rest van de serie kopen. Project geslaagd.


Voor de trailer: klik hier.
En hier vind je de recensie van deel 1.
Deel 3 wordt hier gerecenseerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen