dinsdag 16 juli 2013

Marian Boyer overleden (1954 - 2013)


Kleine berichtjes op internet: Marian Boyer overleden. Boyer was niet een groot auteur, in die zin dat haar boeken nooit de bestsellerslijst haalden. Wel werd ze genomineerd voor prijzen en een enkele keer won ze ook.

Ik moest meteen denken aan haar romandebuut Het engelentransport uit 2001. Ik hoef niet naar boven te lopen om te kijken of het in boekenkast staat; het is ingepikt door een van mijn kinderen, die het voor literatuurlijst las en het nooit teruggaf. Het engelentransport is roman over jongeren en over waartoe die in staat zijn. De hoofdpersoon heeft een jongen met een scheermes bewerkt en probeert zichzelf te rechtvaardigen. Het is aanvankelijk voor de lezer lastig om erachter te komen wat er werkelijk gebeurd is en wat ze vertelt om haar gedrag aannemelijk te maken. Uiteindelijk wordt dat wel duidelijk.

Boyer liet in de roman zien hoe gecompliceerd een jong leven kan zijn en waar dat toe kan lijden. Het lukte Boyer om het personage, en daarmee de lezer, dicht op de huid te gaan zitten. Wat de hoofdpersoon doet is wreed, maar je kunt tegelijkertijd alleen maar mededogen met haar hebben.

Na deze roman schreef Boyer Fantastisch lichaam (2005) over een vrouw met borstkanker. In mijn herinnering was het geen roman, maar ging het over haar eigen leven. Of dat zo ook zo is, kan ik zo gauw niet ontdekken. Voor mij was het indertijd de reden om het boek niet te lezen.

De verhalenbundel Een kleine storm (2009) en de roman Een geslaagd leven (2013) zijn mij zelfs geheel ontgaan. Ik heb ze niet gezien en heb er niets over gelezen.

Al voordat Marian Boyer romans en verhalen schreef, schreef ze toneelteksten. Ze werkte ook als regisseur en was actrice. Dat lees ik op de site van haar uitgever.

Marian Boyer is 59 jaar geworden. Ze was al een tijd ziek. Op haar verzoek is ze op 16 juli ingeslapen.

(foto Patricia Börger, overgenomen met toestemming van Uitgeverij De Geus)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten