woensdag 18 mei 2022

Even pauze

 


Plannen is niet mijn sterkste kant, blijkbaar. Het is de tijd dat ik volop in de examencorrectie zit, maar er zijn schaakwedstrijden en ik heb ook nog toegezegd dat ik zou collecteren. De tijd voor corrigeerwerk lekt weg uit mijn agenda. 

Voor lezen blijft dan weinig tijd over en voor schrijven nog minder. Ik wil best, hoor. Ik zou nog een herdenkingsstukje over Jeroen Brouwers willen schrijven, maar ik wil dat niet even snel tussendoor doen. En ik heb nog een paar strips gelezen en die verdienen ook een aardig stukje. Moishe van Typex
bijvoorbeeld of  het nieuwe deel over De avonturen van Betsy. 

Het komt wel weer. Even geduld. Ik neem even een schrijfpauze. DE komende week of weken doe ik de dingen die het dringendst lijken en dan zal er wel niet veel tijd overblijven. Mocht ik nog wat leestijd hebben, dan besteed ik die aan De draaischijf van Tom Lanoye. Daar geniet ik zeer van.  

Is er nog geen collectant bij je langsgekomen? Scan dan even de QR-code en maak wat over aan het Longfonds. Daar houdt men zich niet alleen bezig met corona, maar ook met astma, COPD, bronchitis, cystic fibrosis. En het Longfonds stuurt mij daarna weer prijzende sms'jes. 

Collecteren is trouwens een boeiende bezigheid. Je ontmoet veel aardige mensen, maar ook mensen die dingen zeggen als: 'Nu zit ik weer met een huilend kind! Ik ga echt een briefje op de deur plakken. Ik ben er helemaal klaar mee!' 


Er zijn veel mensen die tegenwoordig een briefje op de deur hebben, met de vraag of je wilt kloppen in plaats van bellen. Daar houd ik mij altijd aan, maar ik heb wel het idee dat mensen vaak niet horen dat je klopt en zeker niet als ze achter in de tuin zitten. 

Bij veel deurbellen zijn stickers geplakt. 'Geen collectes, verkopers of geloofsovertuigers' bijvoorbeeld. Of 'Geen verkopers, collectes welkom'. Dat betekent trouwens niet dat de bewoners dan ook daadwerkelijk wat geven, maar ze zijn wel vriendelijk. En vaak geven ze wel. Als ze opendoen. 

Een ouder met een kind of zelfs met meer kinderen - als die opendoet, is het bijna altijd prijs. En de kinderen mogen dan de muntjes in de bus doen. Iedereen blij. 'Dankuwel. Fijne avond.' 'Succes, hè!'

1 opmerking: