vrijdag 21 januari 2022

Tarzan, Heerser van de jungle (Christophe Bec / Stevan Subic)



Geboren ben ik er niet, maar ik ben er wel in opgegroeid: de jaren zestig. Nagenoeg mijn hele lagere-schoolperiode speelde zich erin af. We hadden geen televisie, die immers het oog van de duivel was, maar bij de buren of bij familieleden zag ik wel eens wat. Natuurlijk Swiebertje en Pipo, maar ook wel eens een deel van de serie over Tarzan: een machtige man die in het oerwoud leefde, met dieren communiceerde en altijd als winnaar een avontuur afsloot. Hij was onversneden goed. 

In hoeverre mijn geheugen dingen later ingekleurd heeft, is moeilijk meer te zeggen. Ergens heb ik nog een verzameling dvd's met vroege Tarzanfilms liggen, die ik pas twintig jaar geleden (of zo) heb bekeken. Wel heb ik, in de jaren zeventig veel comics gelezen. Die konden gaan over superhelden (Spinneman, Batman), maar vooral over cowboys (Kid Colt, Rawhide Kid) en over Tarzan en diens zoon Korak. 

Tarzan of the Apes

Het personage Tarzan is geschapen door Edgar Rice Burroughs, die in 1912 de roman Tarzan of the Apes publiceerde. Omdat het boek een succes werd, zouden er nog meer dan twintig vervolgdelen volgen. Het oerverhaal is intussen redelijk bekend: na muiterij op het schip dat hen vervoert, komt het echtpaar John en Alice Clayton (Lord en Lady Greystroke) terecht op de Afrikaanse kust, waar het moet zien te overleven. Er wordt een baby geboren, de kleine John, en die zal later Tarzan (witte huid) genoemd worden. 

De ouders overleven het niet, het kind wordt verzorgd door de apin Kala, die net een eigen jong verloren heeft. Tarzan groeit op in een stam apen, die mangani genoemd worden. Hij vindt het huis waarin hij geboren is, treft daarin boeken aan en leert zichzelf de mensentaal. 

Later komt hij in contact met andere mensen, onder anderen met Jane Parker, op wie hij verliefd wordt. Hij zal haar nareizen naar Amerika. Ze trouwen en uit het huwelijk wordt zoon Jack geboren, die Korak genoemd zal worden (de killer). 

Verstripping

Er is een nieuwe verstripping van het Tarzanverhaal, uitgekomen bij uitgeverij Silvester. Het scenario is van Christophe Bec, die, voor zover ik dat kan beoordelen, dicht bij de roman van Edgar Rice Burroughs is gebleven. De strip begint met de dood van de ouders van Tarzan. De apen nemen het kind mee. 

De tekeningen zijn vrij donker ingekleurd, wat het duistere van het verhaal benadrukt. Het leven in de jungle is namelijk gevaarlijk. De apen moeten vooral oppassen voor de zwarte panter. Er zijn veel bloederige gevechten en ook de jonge Tarzan raakt soms zo gewond dat hij bijna het loodje legt. 

Tarzan ontwikkelt zich: in de weerspiegeling van het water ontdekt hij dat hij er anders uitziet dan de apen en in het huis van zijn ouders vindt hij de boeken die hem gaan helpen om de taal te leren. Dat is wel een sterk verhaal. Om het iets aannemelijker te maken staat er een opwindgrammofoon, waarmee Tarzan een Engelstalig lied ten gehore kan brengen, maar dat hij uiteindelijk teken en klank kan combineren, blijft voor mij vrij ongeloofwaardig. 

Rauw realistisch

Verder is het verhaal voor mij voor een deel jeugdsentiment, maar ook als dat niet meespeelt, wil je wel weten hoe het met deze menselijke oerwoudbewoner zal gaan. Hij blijft, ook in deze stripversie en personage dat voluit deugt, maar hij is, ondanks zijn kracht, kwetsbaarder dan ik mij herinner uit eerdere strips of uit de films. Het verhaal is wel veel rauwer, gewelddadiger, bloediger en dat doet vrij realistisch aan. 

Van de andere personages is bij sommigen de karaktertekening gelaagd maar er zijn ook schurken en goedzakken. Dat houdt het verhaal overzichtelijk, maar het maakt het ook minder interessant. Voor mij althans. 

Tekeninen

De tekeningen van Stevan Subic zijn goed. Bij de bloederige scènes wordt er soms wel erg op het effect gespeeld, maar daar heb ik me niet zo aan gestoord. De inkleuring door Facio is heel goed. De donkere groene tinten van de natuur zijn intens en sfeervol. De schaduwpartijen die Subic aangebracht heeft werken mee aan de sfeer. 

En komt de zin 'Me Tarzan, you Jane' voor? Nee hoor, maar die kwam in de film ook al niet voor en ook niet in de roman. Hoe die eerste conversatie tussen Tarzan en Jane gaat, moet je maar lezen in de strip. 

Zoveel films (meer dan tachtig), televisieseries, strips en dan toch nog een keer Tarzan? Ik denk dat deze strip toch nog iets kan toevoegen. Tarzan blijft weliswaar heldhaftig, maar de smerige kant van leven in de jungle heb ik nog niet eerder zo gezien als in deze strip. Bij sommige passages heb je een sterke maag nodig, maar als je die hebt, is er wat te genieten in deze strip. 

Titel: Tarzan, Heersen van de jungle
Scenario: Christophe Bec
Tekeningen: Stevan Subic
Inkleuring: Facio
Covertekening: Eric Bougier
Uitgever: Silvester
's-Hertogenbosch 2021, bladzijden niet genummerd, € 24,95 hardcover



2 opmerkingen:

  1. Hoi Teunis, op de lagere school heb ik een aantal Tarzanfilms gezien met Johnny Weissmuller als Tarzan. Dat vond ik destijds geweldig, misschien moet ik ze nog maar eens op dvd gaan bekijken. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die heb ik ook gezien, Erik. Ik vond ze later nog steeds mooi, maar, gek genoeg,ook soms grappig. En sommige passages zouden nu echt niet meer kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen