maandag 29 januari 2024

Jules Verne 2, Mijn neef Bram & Het geheim van Nell (Robbert Damen / Daniël van den Broek)


Iedere lezer kan met weemoed terugdenken aan de series uit zijn of haar jeugd. Of dat nu Goud-Elsje, De olijke tweeling, Adriaan en Olivier, Bob Evers of Madelief betreft. Bij mij waren het de pockets over Buffalo Bill en Biggles en veel delen van Arendsoog. De boeken van Jules Verne zaten daar niet bij. Ik heb de blauwe deeltjes wel eens gezien, maar ik heb ze nooit gelezen. 

Wel ken ik een stel titels: Twintigduizend mijlen onder zee, Naar het midden van de aarde, De reis om de wereld in tachtig dagen en Michaël Strogoff, koerier van de tsaar. Dat laatste verhaal kende ik wel, maar dan als strip. Ik vond het als kind aangrijpend. 

Intussen is er weer een strip over Jules Verne, van Robbert Damen (scenario) en Daniël van den Broek (tekeningen). Het idee van de serie is dat Jules Verne (1828 - 1905) weliswaar fictie schreef, maar dat hij de inspiratie uit zijn eigen leven haalde. In de serie Jules nog maar een jongetje, dat van alles meemaakt. 

De kleine Jules

Je krijgt dus voorvallen uit de jeugd van Jules. Zoals je ook de kleine Robbe hebt, heb je nu ook de kleine Jules. De verhalen hebben een zekere spanning, ze zijn avontuurlijk, maar ze worden niet heel zwaar. De kinderziel wordt er niet te zeer mee belast. 

Intussen is deel 2 in de serie uit en die bevat twee verhalen. In het eerste verhaal ontmoeten we niet alleen de kleine Jules, maar ook zijn neefje Bram. Ze komen terecht bij graaf Alucard en dat is Dracula achterstevoren. Het is een spookachtig verhaal, dat gelukkig goed afloopt. Neef Bram zal later, als Bram Stoker de schepper worden van Dracula (1897). Er is door Damen wel een beetje gesjoemeld met de geschiedenis, want Bram Stoker was bijna twintig jaar jonger dan Jules Verne. Geen kind die daarover zal vallen en onder de volwassenen zijn het alleen de kniesoren die daarop letten, vermoed ik. 

Het midden van de aarde
Het tweede verhaal is 'Het geheim van Nell'. Hier komt Jules in een onderaardse wereld terecht. Ik ben geen kenner van het werk van Jules Verne, maar dat zal wel lijken op Naar het midden van de aarde

Ook nu weer: een vlot verhaal met lekker veel vaart. De tekeningen van Daniël van den Broek 'lezen' gemakkelijk: je weet meteen waarom  het draait en waar je naar moet kijken. Op het schutblad is een mooie potloodschets weergegeven. Juist in die schets zie je hoe lekker het allemaal getekend is. 

De link met Jules Verne is vooral leuk voor de volwassen lezers en natuurlijk voor de makers: het stuurt ze bij het nadenken over het verhaal. De kinderen zal het allemaal worst wezen en zo hoort het ook. 

Kortom: een leuke strip om kinderen cadeau te doen (en om dan zelf ook maar even mee te lezen). 

Jules Verne 2: Mijn neef Bram & Het geheim van Nell | Robbert Damen & Daniel van den Broek
Hardcover | 48 blz. | € 19,95 | Kleur | ISBN: 9789083370682
Softcover | 48 blz. | € 9,95 | Kleur | ISBN: 9789083370644


2 opmerkingen:

  1. Het eerste deel heb ik in delen via het helaas ter zielen gegane tijdschrift MaxiX en heb me daar reuze mee vermaakt. Gisteren zat ik het stripjournaal te luisteren en als ik goed heb opgelet heeft is dit tweede deel nu genomineerd voor een prijs (ben even kwijt welke). En nu ook jouw aanprijzingen maakt het wel verleidelijk dat ik dit deel ook wil lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De nominatie vernam ik ook, toen ik dit al geschreven had, Niek. Of ik naar de uitreiking van de prijs ga, weet ik nog niet. Groningen is wel een eind weg.

      Verwijderen