vrijdag 31 december 2021
De man die van zijn been een lamp maakte (Lex Boon)
woensdag 29 december 2021
Een wind van vrijheid (Philippe Thirault / Roberto Zaghi)
Nestor Makhno
Scenario en tekeningen
Dicht bij gewone mensen
Dramatiek
Openingspagina Boek 1 |
Openingspagina Boek 2 |
dinsdag 28 december 2021
Goede mannen (Arnon Grunberg)
Grunberg schrijft zo veel, dat ik hem niet kan bijhouden. Zijn laatste romans De dood in Taormina (2021) en Bezette gebieden (2020) las ik niet en ook Moedervlekken (2016) en Het bestand (2015) sloeg ik over. Bij A.F.Th. van der Heijden overkomt me hetzelfde: ik ben overtuigd van de kwaliteit van de boeken en toch lees ik vele ervan niet. Misschien omdat ik weet dat ik toch niet al die verschijnende boeken kan bijbenen? Of vind ik een keertje overslaan niet zo erg omdat er toch zo weer een nieuwe kans komt?
Brandweerman
Kippenhok
Oekraïne
Terloopsheid
In het hele boek door probeert Geniek een goede man te zijn en hij heeft het idee dat hij ook door goede mannen omringd is. Maar er is ook steeds de vraag wat een goed mens eigenlijk is. De Pool wil bijvoorbeeld een goede partner voor Yulia zijn, maar wat verwacht zij van een goede man? En de mensen om je heen, zijn die wel zo goed als je denkt?
Huid en haar
maandag 27 december 2021
De filosoof, de hond en de bruiloft (Barbara Stok)
Op de eerste tekening in haar nieuwe boek, De filosoof, de hond en de bruiloft, staat Barbara Stok zelf afgebeeld. Ook op de laatste tekening zien we haar terug. Ze staat, samen met haar partner, eerst in een desolaat landschap. Behalve een paar zwerfhonden is daar niets. Op het laatste plaatje staan de twee in de drukte van de stad: winkels, verkeer, afval, bedrijvigheid. Tegelijkertijd heb je het idee dat ook daar niets is en dat de twee mensen er wat verloren bij staan.
Dit soort scènes zijn kenmerkend voor het werk van Stok. Ze is daar zelf altijd heel erg in aanwezig. In verschillende albums is ze zelf de hoofdpersoon en reflecteert ze al tekenend en vertellend op haar eigen leven. Het mooie is natuurlijk dat ze voor de lezer tegelijkertijd reflecteert reflecteert op het leven in het algemeen en dus ook op dat van de lezer. Dat maakt haar boeken zowel persoonlijk als algemeen geldend.
In een groot deel van De filosoof, de hond en de bruiloft komt Barbara Stok niet letterlijk voor, terwijl het tegelijkertijd heel erg over haarzelf lijkt te gaan.
Hipparchia
De vogel is vrij, maar zit er ook alleen. De takken in knop zijn beloftevol, maar knop is nog geen bloei en Kloos weende al om bloemen in den knop gebroken. De lucht is strakblauw, maar er is ook een kleine wolk. We weten domweg niet wat er boven ons hoofd hangt. Het hele verhaal moet nog beginnen, we moeten maar zien hoe het loopt.
Stok neemt ons mee terug naar het oude Griekenland. Hipparchia leeft in een welgesteld milieu, wat je aan haar kleren en de woning kunt zien. Ze leest boeken (boekrollen) en al gauw blijkt dat dat ongebruikelijk is voor een vrouw. Ze is ook nog niet getrouwd en dat wordt toch onderhand wel tijd. Hipparchia is filosofisch ingesteld en ze luistert graag stiekem naar de gesprekken die de mannen om haar heen voeren. Bijvoorbeeld over wat het doel van het leven is.
Wat is een goed leven?
Intussen is er een mogelijke echtgenoot voor Hipparchia gevonden, in Athene. Daar is Hipparchia blij om. Ze denkt: 'Ik mag dit niet weer verklooien.' Blijkbaar heeft ze dat al een keer gedaan. Het taalgebruik van Hipparchia is hedendaags en dat blijft zo in de rest van het boek. Iemand zegt dat hij er helemaal klaar mee is en bij een paard wordt er gesproken over zijn geweldige acceleratievermogen, alsof het over een auto gaat.
Je zou dat anachronistisch kunnen noemen, maar het verhaal moet toch al naar onze tijd gehaald worden: we lezen het nu en in het Nederlands. De mensen spreken de taal die voor ons nu doodgewoon is om aan te geven dat het ook toen doodgewone gesprekken waren.
Hipparchia is echt blij dat er een echtgenoot gevonden is. Daarin zal ze kind van haar tijd zijn. Tegelijkertijd zal ze ook hedendaags blijken te zijn. Wij moeten immers dicht bij onszelf blijven, bedenken wat we nu echt willen, mogelijkheden zoeken om onszelf te ontplooien. Dat zal Hipparchia ook gaan doen, maar met een ander uitgangspunt: ze wil zo leven dat ze het dichtst bij een goed leven komt.
Cynicus
Maar het is wat anders als je die ideeën ook nog in de praktijk moet brengen. Hipparchia leeft comfortabel, in een familie met veel bezittingen en haar beoogde echtgenoot is rijk. Hij is bijvoorbeeld eigenaar van zilvermijnen, waarin slavenarbeid wordt verricht, ook door kinderen die slaaf gemaakt zijn.
Dat laatste staat haar al gauw tegen, maar als slavernij een vanzelfsprekendheid is, is het lastig om te beseffen dat er ook een wereld of een leven mogelijk is waarin slavernij niet logisch en zelfs verwerpelijk is. Ze heeft ook zelf een slavin en hoewel die goed behandeld wordt is ze niet vrij. Die gaat ze bevragen om meer te beseffen wat het betekent als mensen als eigendom beschouwd worden.
Huwelijk
Uiteindelijk maakt Hipparchia een radicale keuze. Ze doet afstand van haar bezit en trouwt met Crates. Ze zal een van de weinige vrouwelijke filosofen worden.Hipparchia heeft werkelijk bestaan. Ze was niet de eerste vrouwelijke filosoof. Al enkele eeuwen daarvoor zijn er vrouwen in de school van Pythagoras wier namen overgeleverd zijn en Barbara Stok laat Hipparchia een boekrol van Perictione lezen, de moeder van Plato.
Ongelijk Houwelijck
De geschiedenis van Hipparchia was wel bekend. Jacob Cats schreef er bijvoorbeeld over in Trou-ringh (1637). Hij noemde het verhaal van Crates en Hipparchia 'Ongelijk Houwelyck'. Het blijkt na zoveel jaren nog verrassend goed te lezen.In de versie van Cats is Crates overigens mismaakt: hij heeft een bochel. Maar ook in andere werken heeft Cats al betoogd dat je iemand niet op het oog, maar op het oor moet trouwen en wat Crates te vertellen heeft, is heel aantrekkelijk voor Hipparchia. Ze moet zichzelf wel overtuigen en Cats laat haar in haar hoofd alle tegenargumenten weerleggen.
Maar Crates is mimsaeckt: dit hoor ick op hem schieten;Hem dien de deught verciert, wie kan die lelijck hieten?Maer hy is byster arm, en uytter maten kael:Die wijse sinnen heeft besit het altemael.Maer hy en heeft geen staet om van te mogen leven:Al wat op aerde wast dat kan hem voetsel geven.
Dreigen met zelfmoord
Magh ick niet uwe zijn mijn leven-dagen langh,Ik ga den eygen wegh, ick sijge naer beneden,Ick ga naer Charons boot, en dat met rassche schreden.
Afstand van bezit
Schaduwkanten van de welvaart
zondag 26 december 2021
Zeven podcasts over speurtochten / reconstructies
Er zijn heel wat podcasts waarin je als luisteraar meegaat in een speurtocht. Het grote voorbeeld is Bob, door het succesvolle collectief Schik. Een oude vrouw, die niet helemaal helder meer is, heeft het vaak over haar jeugdliefde Bob. Maar bestond die wel? En zo ja, wie was het dan?
Ook alom bekend is De brand in het landhuis, van Simon Heijmans. Hij herinnert zich uit zijn jeugd dat er een brand was in een landhuis in Vught en dat daarbij iemand is omgekomen. Er komen ook nog oude munten en schilderijen aan te pas.
Helemaal onderaan neem ik wat linkjes op naar podcasts waarover ik eerder wat geschreven heb (of waarover ik waarschijnlijk niet meer ga schrijven). Eerst maar even podcasts die ik afgelopen jaar beluisterde. Daarbij is het onmogelijk om volledig te zijn. Ik zal er dus ongetwijfeld heel wat over het hoofd zien.
Het geheim van Rijswijk
Een soort god
De goudschat van Serooskerke
Dr. Bones
Sisyphus
Baba
Het geheim van Colonel Parker
vrijdag 24 december 2021
De gelijktijdigheid der dingen (Frouke Arns)
Mensen vinden het lastig om een boek aan mij cadeau te geven. Ze weten niet of ik het al heb en ook niet of het een goede keus is. Daarom geven veel mensen maar geen boek, wat jammer is, want een boek is altijd leuk om te krijgen. Een tijdje terug kreeg ik De gelijktijdigheid der dingen van Frouke Arns. Een grote verrassing, want ik wist niet dat Arns ook proza had geschreven. Ik kende alleen haar poëzie. Daarover schreef ik hier. In 2015 en 2016 was ze stadsdichter van Nijmegen.
De gelijktijdigheid der dingen speelt zich voor een deel af in het noorden van Noorwegen, bij de grens met Rusland. Het is 2013 en het eerste personage dat aan het woord komt, is een sneeuwuil. Die is ook afgebeeld op de omslag.
De functie van de uil is me niet geheel duidelijk. Hij/zij observeert de andere personages en komt ook in heel andere streken terecht, Damascus bijvoorbeeld. Dat is al niet zo geloofwaardig, maar nog wonderlijker is dat de uil ook weet dat de stad waarover hij vliegt Damascus is. Misschien moet ik daar niet te pietepeuterig in zijn en gewoon meegaan in het verhaal, maar dan zit ik toch nog met de functie van de uil. Voor mijn gevoel had die zo uit het verhaal geknipt kunnen worden, zonder dat we al te veel gemist hadden.
Op de fiets over de grens
Het verhaal begint goed: een Syrische vluchteling, Nizar, probeert in de bittere kou met de fiets de grens van Rusland naar Noorwegen over te steken en dat lukt hem ook nog. Hij wordt in huis genomen door een oudere vrouw, Helena.
De scènes in deze verhaallijn heb ik geboeid gelezen. Helena weet dat het niet de bedoeling is dat zij onderdak verleent aan iemand die illegaal in haar land is, maar dat doet ze wel. De grenswachter, Magnus, komt wel even langs, maar hij krijgt verder geen informatie. Met hem heeft ze een heel verleden, dat langzaam duidelijk wordt.
Het rustige leven van Helena wordt verstoord door de komst van Nizar. Er wordt veel in haar losgewoeld. Zo denkt ze terug aan 1961 en aan hoe ze zelf in Noorwegen terechtgekomen is. Ook boeiend, maar als lezer raak ik ineens weg uit het verhaalheden, terwijl ik het idee heb dat Helena eventjes aan het nadenken is. Het duurt weer een hele tijd voordat we terug zijn in dat heden. Ik zie ook wel dat die twee tochten, in het verleden en in het heden, overeenkomsten hebben, maar ze raken maar slecht vervlochten.
Familiegeschiedenis
Het verhaal van Helena gaat terug op de familiegeschiedenis van Frouke Arns, begrijp ik uit de flaptekst. Dat het van alle tijden is dat mensen op een andere plek een thuis zoeken wordt dan duidelijk gemaakt door het verhaal van Nizar. Ik kan dat allemaal beredeneren, maar het wil maar maar moeilijk een verhaal worden in mijn hoofd.
Als geheel vind ik De gelijktijdigheid der dingen niet zo geslaagd, maar de verschillende scènes zijn wel goed. Het persoonlijke drama van mensen weet Arns goed invoelbaar te maken, zonder dat ze alles uitlegt. Na een paar scènes weten we bijvoorbeeld wel dat de man van Helena een figuur is met een eigen leven. Hij vaart en het leven op het schip is anders dan het leven thuis.
Het boek van Arns zal aan het eind van 2022 niet in mijn toplijst verschijnen, maar ik heb er geen spijt van dat ik het gelezen heb en ik ben ook wel benieuwd wat Arns gaat schrijven als ze niet meer die opdracht van het opschrijven van de familiegeschiedenis hoeft te vervullen.
woensdag 22 december 2021
Zeven Makkabeeën (Henri Meunier / Étienne Le Roux
Aan de stripserie Zeven heb ik al vaker aandacht besteed. Het concept is heel aardig: zeven mensen die wat gemeen hebben komen bij elkaar om een avontuur aan te gaan. Omdat het nogal uitmaakt of je te maken hebt met atleten, draken, schipbreukelingen of dwergen, verschillen de verhalen onderling nogal.
Deze keer gaat het om Zeven Makkabeeën. Ik verwachtte dat dat iets met de Joodse geschiedenis te maken zou hebben, maar het gaat om doden die tot leven zijn gewekt. Dat je die ook Makkabeeën zou kunnen noemen, was mij onbekend.
Mensen terugroepen uit de dood - dat heeft de mensheid altijd al gefascineerd. We kennen het verhaal van Orpheus en Eurydice, dat van Lazarus en dat van het monster van Frankenstein. De Netflixserie The Frankenstein Chronicles sluit bij dat laatste aan. Het verhaal speelt zich dan ook af in de tijd dat het boek van Mary Shelley over het monster van Frankenstein verscheen.
In de strip Zeven Makkabeeën worden er mensen tot leven gewekt. Het is al eerder bij pony's gebeurd. Daaruit heeft men geleerd dat die dieren na hun wederopstanding bestand zijn tegen extreme weersomstandigheden en dat ze weinig voedsel nodig hebben. Als je een groep van zeven van zulke mensen bij elkaar hebt, kun je ze een zware opdracht laten vervullen.
Dat gebeurt bij deze groep: ze gaan op expeditie naar de Zuidpool. Het gaat in het verhaal overigens niet alleen om het slagen of mislukken van de missie, maar ook om de onderlinge verhoudingen tussen de zeven. Er heeft nog een persoonsverwisseling plaatsgevonden: een van degenen die tot leven is gewekt is niet wie hij voorgeeft te zijn.
En wat zijn de effecten op lange termijn van het opnieuw gaan leven? Daar blijkt maar weinig over bekend te zijn. De mannen (vrouwen zijn er niet bij) zullen er gauw genoeg achter komen.
Ook dit deel in de stripserie is weer heel aardig: een onderhoudend verhaal, waarvan je wel wilt weten hoe het afloopt. De tragiek zit in de levens van de zeven, van wie je je maar moet afvragen hoe blij ze nu eigenlijk zijn met het herkregen leven.
dinsdag 21 december 2021
De belofte van Pisa (Mano Bouzamour)
Het lezen is bij mij de afgelopen weken wel doorgegaan, maar het schrijven schoot niet op. Te weinig ruimte in de agenda of te weinig ruimte in het hoofd. Dat betekent dat ik een achterstandje moet wegwerken en boeken bespreek die ik niet net pas uit heb. Het voordeel is dat je meteen merkt hoeveel er van een boek snel wegzakt en wat echt bijblijft.
De belofte van Pisa moest ik onderhand wel lezen. Middelbare scholieren lezen het graag en het is ook nog verfilmd. Of leerlingen het boek dan nog lezen of alleen de verfilming bekijken, weet ik niet. Op het exemplaar dat ik las stond: 'Filmeditie'. Voor zover ik kan zien, wil dat alleen zeggen dat de afbeelding op het omslag uit de film komt. Verder is het de oorspronkelijke roman uit 2013, maar dan de zevenentwintigste druk uit 2019. Het boek loopt dus goed.
Mano Bouzamour had dus meteen succes, want De belofte van Pisa is zijn debuut. Vijf jaar daarna schreef hij nog Bestsellerboy, waarin hij het succes van het debuut nog een beetje uitmelkt: het gaat over een schrijver met een succesvol boek, dus over iemand die lijkt op Bouzamour zelf. Als ik het goed begrepen heb.
Belofte
De titelscène uit De belofte blijft na lezing wel bij. Samir (Sam) is een Marokkaanse jongen die toegelaten is tot het Hervormd Lyceum Zuid. Hij zal vwo gaan doen en als hij goed zijn best doet, kan dat een succes worden. In de ijssalon Pisa belooft hij zijn oudere broer dat hij dat diploma gaat behalen. Even later wordt Broer opgepakt, omdat hij samen met zijn vriend Soesi een waardetransport heeft overvallen. Hij wordt erbij gelapt doordat Soesi praat, wat ervoor zorgt dat Sam vol wraakgevoelens jegens Soesi zit.
Weliswaar blijft Sam in de tweede klas zitten (zonder dat zijn ouders het in de gaten hebben), maar voor de rest doet hij het goed en het lijkt erop dat hij dat diploma wel zal gaan halen, totdat hij samen met een vriend fraude gaat plegen: ze zullen het examen voor het vak waar de ander zwak in is, dubbel maken. Zo kunnen ze elkaar helpen. Hoe dat afloopt, geef ik nog even niet weg.
Vet aangezet
Tussendoor krijg je een blik in het leven van Sam. De leeftijdgenoten met wie hij omgaat, komen uit een voor hem onbekend milieu. Het is een beetje het verhaal dat Karin Amatmoekrim vertelt in Het gym (2015), maar Bouzamour was dus eerder. Iemand stapt in een nieuw milieu, waarbij het gevaar dreigt dat hij bij geen van beide gaat horen.
Wel zet Bouzamour, in tegenstelling tot Amatmoekrim, de tegenstellingen wel erg vet aan, wat ik jammer vind. Soms heeft hij nogal de neiging tot het karikaturale. Dat geeft duidelijkheid, maar subtiel is het allemaal niet.
Afzetten
Sam zet zich duidelijk af tegen het milieu van zijn ouders, die niet kunnen lezen en schrijven. Lale Gül zal dat, jaren later, ook doen met Ik ga leven. Misschien is dat te vergelijken met hoe schrijvers in de jaren zestig (zoals Wolkers) zich afzetten tegen hun gereformeerde ouders.
Om de tegenstelling nog duidelijker te maken, is Sam iemand die juist heel erg geïnteresseerd is in de hogere cultuur. Hij speelt piano, luistert naar jazz en kent boeken als Utopia. Ook dat is allemaal misschien net iets te overdreven. Zeker als hij dan ook nog in het Concertgebouw mag spelen met koningin Beatrix in het publiek.
Het dagelijks leven van Sam is boeiend, maar ook daarin zoekt Bouzamour de extremen op. Vriendschappen beschrijft hij goed, maar als Sam de eerste keer in een buurthuis komt, is het wel een heel erge zooi.
Meisjes
Verder probeert Sam wat met meisjes. Met Evelien raakt het uit als ze niet bij hem thuis mag komen, later knopen ze toch weer een relatie aan, hoewel hij ook bij Kyra komt en dan komt er ook nog een breed uitgesponnen seksscène waarin beide meisjes figureren en ook nog vriend Ysbrand.
Zo'n uitweiding haalt de vaart uit het verhaal. Dat gebeurt op meer plekken. Zo krijgen we een hele fantasie over Anne Frank, met een verzonnen slot aan haar dagboek ('Bevrijdingsdag'). Voor mijn gevoel had dat allemaal veel korter gekund.
Sam gaat wel voor je leven tijdens het lezen en het boek leest ook wel lekker. Ik kan me wel voorstellen dat dat voor leerlingen plezierig is, ook door de zwart-wittekening van de karakters, wat duidelijkheid geeft. Mij stond dat laatste juist tegen.
Het aantrekkelijke vond ik dat je meeleeft met een jongen die zich probeert te ontworstelen uit zijn milieu en die merkt dat dat niet kan zonder dat het hem wat kost. Als je je opwerkt, moet je ook wat achterlaten. Die tragiek sijpelt wel door het verhaal heen. Maar zin om Bestsellerboy te gaan lezen, heb ik er nog niet van gekregen.
maandag 20 december 2021
Haas 7: Ontspoord (Rob van Bavel / Fred de Heij)
Oorlogsboeken hadden in mijn jeugd vaak een heldere verdeling in goeden en slechten. De Nederlanders waren de helden, zeker de mensen van het verzet, en de Duitsers waren de slechten. Er waren natuurlijk perforaties in die grens tussen goed en kwaad. Hier en daar liep er een goede Duitser rond en er waren ook altijd Nederlanders die het hart niet op de goede plaats hadden zitten; die heulden met de vijand.
Bij het lezen kon je je gemakkelijk identificeren met de goeden, want je was zelf vanzelfsprekend ook goed. Eigenlijk was je ook een held, die alleen nog niet de kans had gehad heldendaden te verrichten.
Intussen ben ik heel wat jaren ouder en ik ben evenmin van de goedheid van de mens als van de slechtheid van diezelfde mens overtuigd. We klunzen ons door het leven, we maken keuzes die soms goed en soms verkeerd uitpakken, we wedden op paarden die winnen of die onderweg struikelen. We doen maar wat en hopen er het beste van.
Verzetsgroep
In de serie Haas van Rob van Bavel (scenario) en Fred de Heij (tekeningen) staat een verzetsgroep centraal. Dat zouden vroeger dus de helden zijn geweest. Maar ja, de groep bestaat uit mensen met een gecompliceerd karakter. Ze hebben zeker hun fouten en het is niet altijd gemakkelijk om met ze mee te leven. Soms zijn ze wreed en als je met ze meeleeft, word je dus geconfronteerd met de wreedheid in jezelf. Dat maakt het lezen soms wat knarsend, maar ook spannend. En verwarrend. De wereld blijkt niet eenvoudig gestructureerd, maar eerder chaotisch te zijn en met die chaos moet je dealen.
Daar hou ik wel van en ik heb de verhalen over Haas altijd met plezier gelezen. Intussen is het zevende album verschenen: Ontspoord. De titel slaat op een daad die de verzetsgroep heeft gepland: een trein laten stoppen op een zijspoor . Maar het plannetje ontspoort als er een andere verzetsgroep is, die net andere plannen heeft. En in die strijd ontsporen wellicht ook de verschillende verzetsstrijders.
De groep Haas zit verder nog met een onzekerheid. Een van de leden is opgepakt en is verhoord. Hoe zeker kun je ervan zijn dat die persoon geen cruciale informatie heeft doorgegeven? En in hoeverre kun je zo iemand nog vertrouwen?
Spannend, geloofwaardig
Van Bavel weet het verhaal altijd spannend te houden en de karakters zijn geloofwaardig. Ook in dit album. En omdat het een realistisch verhaal is, weet je dat je niet bij voorbaat zeker kunt zijn van een goede afloop. De strijd om de trein is explosief en vol geweld. Als dat voorbij is, krijgt het verhaal nog een staartje, waar je toch wel even stil van wordt. Goed verteld, weer een mooi verhaal aan de woelige geschiedenis van verzetsgroep Haas toegevoegd.
De tekeningen van Fred de Heij passen, net als in de vorige albums, goed bij het verhaal. Hij zit altijd aan de realistische kant, waarbij de expressie op de gezichten wel heel nadrukkelijk is. Het duistere van het verhaal is De Heij wel toevertrouwd en dat tekent hij dan ook zonder terughoudendheid. Dat is niet altijd subtiel, je wordt direct geconfronteerd met de rottigheid die de oorlog met zich meebrengt.
Omdat veel zich in de avonduren afspeelt, is de inkleuring vrij donker gehouden. Dat benadrukt de duistere kant van het verhaal. Er gebeurt van alles wat het daglicht niet zou kunnen verdragen.
Niet iedereen zal van dit soort rauwe verhalen houden, maar wie zichzelf niet wil ontzien en het leesavontuur aangaat, vindt in Ontspoord veel goeds. Een vuistslag in je gezicht, waar je toch van kunt genieten.
woensdag 15 december 2021
De beste strips van 2021
Het nadeel van versnipperd zijn, is dat je op geen enkel gebied alles kunt bijhouden. Ik lees wekelijks strips, maar er ontgaat mij ook veel. Hieronder dus niet een lijstje van absoluut de beste strips van het aflopende jaar, maar de beste strips die ik gelezen heb.
En ook daarbij moet ik een slag om de arm houden. Waarschijnlijk heb ik toch de neiging om een dikke graphic novel net iets meer te waarderen dan een album van 56 bladzijden, zeker als dat het zoveelste in de reeks is. Die laatste soort bespreek ik hier vaak ook niet, omdat het er domweg niet van komt. Ik ben nu weer ver achter met schrijven en ik vermoed dat ik niet meer over de nieuwe Asterix ga schrijven, bijvoorbeeld, hoewel ik die met plezier heb gelezen.
Alle uitgevers hebben goede albums uitgegeven, maar van de uitgaven van de ene ben ik net iets meer op de hoogte dan van de ander. Dat heeft ermee te maken dat sommige uitgevers uit zichzelf van alles sturen en dat ik bij andere uitgevers albums moet aanvragen en dat komt er dan vaak niet van. Ook dat zal in de lijst te zien zijn. Het zij zo.
Dit is mijn lijstje geworden. Ik noem alleen de titel. Als je op de link naar de recensie klikt, zie je de rest van de gegevens.
1. Dagen van zand (recensie)
2. De laatste zomerroos (recensie)
3. Monsters (recensie)
4. Alack Sinner, Dark City Blues (recensie)
5. Songlife (recensie)
6. Groenland (recensie)
7. De Bom (recensie)
8. Wynona, Als de beer ontwaakt (recensie)
9. Het verval, Boek 1 (recensie)
10. Dune, Boek 1 (recensie)
Andere lijstjes:
dinsdag 14 december 2021
De beste boeken van 2021 (die ik niet gelezen heb)
Een boek dat je niet gelezen hebt, kun je niet beoordelen. Ik weet het, al toch maak ik al jaren hier een lijstje met de beste boeken, waar ik zelfs niet doorheen gebladerd heb. Het zijn boeken waar ik nieuwsgierig naar ben, die ik had willen kopen, maar die ik in de boekhandel liet liggen. Men kan niet alles kopen, niet alles lezen.
Het lijstje is overigens een goed geheugensteuntje, merk ik. Vorig jaar zag de lijst er zo uit. Vijf van die tien boeken las ik alsnog dit jaar en ze haalden alle vijf de lijst met beste boeken van dit jaar. De auteurs waren Hertmans, Lieske, Waterdrinker, Spit en Olyslaegers. Het boek van de beprijsde Wessel te Gussinklo las ik weer niet.
.Je zou kunnen zeggen dat ik de kwaliteit van de vorig jaar niet gelezen boeken goed had ingeschat. Of misschien had ik al vooraf besloten om die boeken goed te vinden en heeft de profetie zichzelf vervuld. Dat wil ik zeker niet uitsluiten.
Dit jaar vond ik het wel heel lastig. Mijn richtsnoer was weer vooral de natte vanger, naast enkele recensies en/of interviews. En dan vielen er toch nog schrijvers uit de boot, hoewel ik best weet dat die een goed boek hebben geschreven. K. Schippers, Rob van Essen, Hans Münstermann - ze hebben me niet vaak teleurgesteld. En naar de boeken van bijvoorbeeld Helena Hogenkamp, Jan van Mersbergen, Lammert Voos, Rinus Spruit en Aafke Romeijn ben ik ook echt wel benieuwd. Maar ik hield het bij deze tien:
1. Tobi Lakmaker, De geschiedenis van mijn seksualiteit
2. Robbert Welagen, Raam, sleutel
3. Ine Boermans, Een opsomming van tekortkomingen
4. Sander Kollaard, De kleuren van Anna
5. Wourter Godijn, Karina of de ondergang van Nederland
6. Miquel Bulnes, Monstrum
7. Persis Bekkering, Exces
8. Renske Jonkman, Dit verdronken land
9. Louise O. Fresco, De plantenjager uit Leningrad
10. Maarten de Graaff, Onder asfalt
maandag 13 december 2021
De beste boeken van 2021
Het is natuurlijk niet te doen: een lijstje maken van de beste boeken die ik in 2021 heb gelezen. De literatuur is geen competitie en boeken zijn soms zo ongelijksoortig dat ze maar moeilijk te vergelijken zijn.
Ik vind het leuk om wat te puzzelen op zo'n lijstje, maar ik weet dat de betrouwbaarheid dubieus is. Meestal ga ik af op hoezeer een boek mij nog bijstaat, maar een boek dat ik in oktober gelezen heb, zal mij per definitie meer bijstaan dan een boek dat ik in februari heb gelezen.
Bij het samenstellen van het lijstje, sla ik oude boeken gewoonlijk over: geen Cyriel Buysse of Frans Coenen dus in de top tien. Ook boeken die nog niet zo heel oud zijn maar toch niet van de afgelopen jaren, komen lastiger in het lijstje. Meestal hou ik een marge van vijf jaar aan, maar deze keer vond ik dat ik toch niet om een boek uit 2015 heen kon, terwijl ik een boek uit 2017 heb overgeslagen, hoewel ik er wel van genoten heb. Dat laatste boek is Reddende engel van Renate Dorrestein.
Ik geef de lijst en licht die daarna nog kort toe. Achter elke titel vind je een linkje naar wat ik er indertijd over schreef.
1. Delphine Lecompte, Beschermvrouwe van de verschoppelingen (recensie)
2. Jeroen Olyslaegers, Wildevrouw (recensie)
3. Lize Spit, Ik ben er niet (recensie)
4. Pieter Waterdrinker, De rat van Amsterdam (recensie)
5. Tomas Lieske, Honderd hoge dagen (recensie)
6. Stefan Hertmans, De opgang (recensie)
7. Walter van den Broeck, Crossroads (recensie)
8. Peter Terrin, Al het blauw (recensie)
9. P.F. Thomése, De onderwaterzwemmer (recensie)
10. Herman Brusselmans, Vertrouw mij, ik kom uit de veehandel (recensie)
Van het boek van Delphine Lecompte was ik diep onder de indruk. Het is eigenzinnig, verwarrend, schrijnend. Het is een boek dat moeilijk met een ander boek te vergelijken is en het is mij dierbaar. Intussen is er ook een tweede deel.
Wildevrouw: wat een boek! Zeer meeslepend, sleurt je mee naar de zestiende eeuw. Vergeet niet de bijbehorende website te bekijken en de podcast van Jeroen Olyslaegers te beluisteren.
Het boek van Lize Spit is misschien wel het boek dat ik het snelst gelezen heb: een boek waarin je maar blijft doorlezen. Heerlijk.
Dat geldt ook voor het boek van Pieter Waterdrinker. Ik had nooit iets van hem gelezen, maar hij staat nu op mijn lijstje van auteurs van wie ik meer wil lezen.
Van het werk van Tomas Lieske hou ik al bij voorbaat. Ik denk dat ik zijn boeken niet meer goed kan beoordelen, omdat ik vooraf al weet dat ik ze goed vind. Altijd zit er een zeker experiment in zijn boeken. Een schrijver die durft. Dat wil ik graag belonen.
De opgang was voor mij niet zo overdonderend als een vorig boek dat ik Stefan Hertmans las: Oorlog en terpentijn. Maar wel weer gewoon goed. Interessant onderwerp, goed geschreven. En aan de hoofdpersonen moest ik nog geregeld terugdenken.
Voor het eerst sinds lange tijd las ik weer wat van Walter van den Broeck. Ik heb zijn werk gemist, merkte ik. Sympathiek boek en het voelde meteen weer vertrouwd: helemaal Van den Broeck. Voor wie de auteur niet kent: verheug je, hij heeft een groot en prachtig oeuvre.
Van Peter Terrin las ik dit jaar twee boeken. Ook nog Patricia, dat misschien wel intrigerender is, maar waar ik ook wel wat lichte bedenkingen bij had. Goede schrijver.
P.F. Thomése heeft me al veel plezier bezorgd met zijn boeken. Dit boek is een beetje aan de oude kant voor dit lijstje, maar ik vond het zo goed, dat ik het ook niet buiten deze lijst kon laten. Meeslepend verteld, beelden die je bijblijven.
Over Herman Brusselmans heb ik wel getwijfeld. Het was lang geleden dat ik iets van hem gelezen had. Elk boek van Brusselmans is typisch Brusselmans en je kunt er van alles van vinden, maar het is toch ook wel bewonderenswaardig dat iemand al zo lang zijn eigenzinnige proza schrijft. Dit boek staat misschien wel niet op het lijstje vanwege het boek, maar vanwege het oeuvre, maar ik sta er voluit achter.
En dan zijn er nog de boeken die afgevallen, maar die ook net zo goed in deze lijst hadden kunnen staan, zoals dat mooie boek van Matthias Declercq over Urk en verder heb ik ook genoten van boeken van Franca Treur, Frans Willem Verbaas, Adriaan van Dis, Simone Atangana Bekono, Benny Lindelauf en Geerten Meijsing. Maar niet alle goede boeken die ik las passen nu eenmaal in het lijstje.