vrijdag 28 januari 2022
Uur U (deel 17 t/m 20)
donderdag 27 januari 2022
Tien podcasts over Nederlandse en Vlaamse schrijvers
De man die zijn snor in brand stak
Over Godfried Bomans gesproken
De A.L. Snijderspodcast
De Mulisch-tapes / Mulisch
Lampo & Lampo. Een vaderzoektocht
Leven met Reve
Het beste van Biesheuvel
De sporen van Claus
Café Boon
maandag 24 januari 2022
Bij nader omzien (Simon Carmiggelt)
Ik dacht dat ik nog niet zo lang geleden over een boek van hem geschreven had, maar dat bleek in 2019 te zijn, over Ik mag niet mopperen. Het beste uit die bundel vond ik goed, blijkt uit wat ik toen schreef. Zo herinner ik mij de bundel ook: met plezier gelezen, best goed. Eerder besteedde ik aandacht aan Gedundrukt en aan Kronkels, verstript door Dick Matena.
1950 - 1960
'Onder enige stukjes heeft de auteur, wanneer hij dat functioneel vond het jaar van verschijning in de krant vermeld,' staat er achter in de bundel. Voor de hedendaagse lezer is niet meer na te gaan waarom dat de ene keer wel functioneel was en de andere keer niet. Overal wel of overal niet lijkt me logischer, maar misschien was van sommige stukjes niet meer duidelijk wanneer ze gepubliceerd zijn.
Eerlijk gezegd viel dit boekje me nogal tegen. Na Ik mag niet mopperen stond ik wel open voor nog wat Carmiggelt, maar deze verhalen konden me niet zo boeien. Verschillende blijven steken in beschrijvingskunst, vooral die over zijn katten. Aardig verwoord, hoor, maar de verhalen op zich interesseren me niet zo.
Plichtmatig uitlezen
De verzameling 'Kleinigheden' begint meteen met actie:
Het jonge meisje en de allang niet meer jonge man waren vrolijk pratend in de vrij volle tram gestapt en doorgelopen naar het achterbalkon, waar ik mij ook ophield. Toen ze daar in een hoekje hun gesprek voortzetten sprong, vlak voor de deuren dichtgingen, een robuuste knaap van een jaar of achttien naar binnen, deed twee grote stappen naar voren, greep de man in de borst en plaatste een harde linkse-directe op zijn oog.
'Zo, dat is voor jou, ouwe smeerlap,' schreeuwde hij met een van drift overslaande stem.
'Doe nou niet, Henk,' zei het meisje angstig, ''t is me pa.'
De jongen liet de man los.
'O dat verandert,' zei hij redelijk.
Kijk, dan heeft Carmiggelt me meteen te pakken. Maar dat gebeurde te weinig.
Op zoek naar Riekie
Aan twee verhalen die ik nog niet genoemd heb, had ik toch wel aardigheid: 'De trap' en 'Op zoek naar Riekie'. Maar verder is er te veel dat in mijn ogen middelmatig is. Hier en daar een goede dialoog, soms een rake beschrijving, maar bij te veel verhalen kabbelt het een beetje voort. Ze worden nooit helemaal slecht, maar ook niet helemaal goed.Als ik Carmiggelt nog een kans wil geven, moet ik maar weer eens een reguliere bundel pakken en niet zo'n nalezing. Maar ik ga eerst maar eens wat andere dingen lezen.
vrijdag 21 januari 2022
Tarzan, Heerser van de jungle (Christophe Bec / Stevan Subic)
Geboren ben ik er niet, maar ik ben er wel in opgegroeid: de jaren zestig. Nagenoeg mijn hele lagere-schoolperiode speelde zich erin af. We hadden geen televisie, die immers het oog van de duivel was, maar bij de buren of bij familieleden zag ik wel eens wat. Natuurlijk Swiebertje en Pipo, maar ook wel eens een deel van de serie over Tarzan: een machtige man die in het oerwoud leefde, met dieren communiceerde en altijd als winnaar een avontuur afsloot. Hij was onversneden goed.
In hoeverre mijn geheugen dingen later ingekleurd heeft, is moeilijk meer te zeggen. Ergens heb ik nog een verzameling dvd's met vroege Tarzanfilms liggen, die ik pas twintig jaar geleden (of zo) heb bekeken. Wel heb ik, in de jaren zeventig veel comics gelezen. Die konden gaan over superhelden (Spinneman, Batman), maar vooral over cowboys (Kid Colt, Rawhide Kid) en over Tarzan en diens zoon Korak.
Tarzan of the Apes
Het personage Tarzan is geschapen door Edgar Rice Burroughs, die in 1912 de roman Tarzan of the Apes publiceerde. Omdat het boek een succes werd, zouden er nog meer dan twintig vervolgdelen volgen. Het oerverhaal is intussen redelijk bekend: na muiterij op het schip dat hen vervoert, komt het echtpaar John en Alice Clayton (Lord en Lady Greystroke) terecht op de Afrikaanse kust, waar het moet zien te overleven. Er wordt een baby geboren, de kleine John, en die zal later Tarzan (witte huid) genoemd worden.
De ouders overleven het niet, het kind wordt verzorgd door de apin Kala, die net een eigen jong verloren heeft. Tarzan groeit op in een stam apen, die mangani genoemd worden. Hij vindt het huis waarin hij geboren is, treft daarin boeken aan en leert zichzelf de mensentaal.
Later komt hij in contact met andere mensen, onder anderen met Jane Parker, op wie hij verliefd wordt. Hij zal haar nareizen naar Amerika. Ze trouwen en uit het huwelijk wordt zoon Jack geboren, die Korak genoemd zal worden (de killer).
Verstripping
Er is een nieuwe verstripping van het Tarzanverhaal, uitgekomen bij uitgeverij Silvester. Het scenario is van Christophe Bec, die, voor zover ik dat kan beoordelen, dicht bij de roman van Edgar Rice Burroughs is gebleven. De strip begint met de dood van de ouders van Tarzan. De apen nemen het kind mee.
De tekeningen zijn vrij donker ingekleurd, wat het duistere van het verhaal benadrukt. Het leven in de jungle is namelijk gevaarlijk. De apen moeten vooral oppassen voor de zwarte panter. Er zijn veel bloederige gevechten en ook de jonge Tarzan raakt soms zo gewond dat hij bijna het loodje legt.
Tarzan ontwikkelt zich: in de weerspiegeling van het water ontdekt hij dat hij er anders uitziet dan de apen en in het huis van zijn ouders vindt hij de boeken die hem gaan helpen om de taal te leren. Dat is wel een sterk verhaal. Om het iets aannemelijker te maken staat er een opwindgrammofoon, waarmee Tarzan een Engelstalig lied ten gehore kan brengen, maar dat hij uiteindelijk teken en klank kan combineren, blijft voor mij vrij ongeloofwaardig.
Rauw realistisch
Verder is het verhaal voor mij voor een deel jeugdsentiment, maar ook als dat niet meespeelt, wil je wel weten hoe het met deze menselijke oerwoudbewoner zal gaan. Hij blijft, ook in deze stripversie en personage dat voluit deugt, maar hij is, ondanks zijn kracht, kwetsbaarder dan ik mij herinner uit eerdere strips of uit de films. Het verhaal is wel veel rauwer, gewelddadiger, bloediger en dat doet vrij realistisch aan.
Van de andere personages is bij sommigen de karaktertekening gelaagd maar er zijn ook schurken en goedzakken. Dat houdt het verhaal overzichtelijk, maar het maakt het ook minder interessant. Voor mij althans.
Tekeninen
De tekeningen van Stevan Subic zijn goed. Bij de bloederige scènes wordt er soms wel erg op het effect gespeeld, maar daar heb ik me niet zo aan gestoord. De inkleuring door Facio is heel goed. De donkere groene tinten van de natuur zijn intens en sfeervol. De schaduwpartijen die Subic aangebracht heeft werken mee aan de sfeer.
En komt de zin 'Me Tarzan, you Jane' voor? Nee hoor, maar die kwam in de film ook al niet voor en ook niet in de roman. Hoe die eerste conversatie tussen Tarzan en Jane gaat, moet je maar lezen in de strip.
Zoveel films (meer dan tachtig), televisieseries, strips en dan toch nog een keer Tarzan? Ik denk dat deze strip toch nog iets kan toevoegen. Tarzan blijft weliswaar heldhaftig, maar de smerige kant van leven in de jungle heb ik nog niet eerder zo gezien als in deze strip. Bij sommige passages heb je een sterke maag nodig, maar als je die hebt, is er wat te genieten in deze strip.
donderdag 20 januari 2022
(Meer dan acht) podcasts over literatuur / boeken
Er zijn heel veel podcasts over literatuur. Van veel ervan heb ik minstens een aflevering gehoord, sommige heb ik een tijd gevolgd en enkele volg ik nog steeds. Bij de podcasts die ik al een tijd niet meer volg (of waarvan geen nieuwe afleveringen verschijnen) moet ik afgaan op mijn geheugen en soms kom ik niet zoveel verder dan de vage indruk die de podcast heeft achtergelaten. Dat is dan maar zo.
De podcasts die helemaal gericht zijn op een bepaalde schrijver (bijvoorbeeld Hugo Claus, Godfried Bomans, Hubert Lampo, Harry Mulisch, J.M.A. Biesheuvel) laat ik nu even zitten, evenals de podcasts die bestaan uit interviews met schrijvers. Daar kom ik later op terug. Deze keer besteed ik alleen aandacht aan podcasts waarin er over boeken gepraat wordt.
De Nieuwe Contrabas Podcast
De Nieuwe Contrabas Podcast wordt gemaakt door Chrétien Breukers en Hans van Willigenburg. Er zijn enkele vaste rubrieken, maar die komen niet altijd in elke uitzending terug. Centraal staat van Breukers en Van Willigenburg hun mening geven over boeken en schrijvers.
Dat doen ze ongezouten wat de kritiek betreft, maar ze zijn ook goed in het uiten van hun bewondering. Eerlijk gezegd heb ik wel vertrouwen in hun persoonlijke mening en in ieder geval zijn ze ook goed in het op onderhoudende manier verwoorden van die mening. Soms overdrijven ze en van soms zijn ze kritisch over zaken waarmee mijns inziens niet zoveel mis is, maar goed, ieder mag zijn mening hebben. Soms kan ik er breed om grijnzen.
In ieder geval zijn ze goed geïnformeerd, ze lezen beiden veel en vormen samen ook een prettig team. Het is een podcast waarvan ik elke aflevering binnen een week beluister en altijd met plezier. Een mooie, onregelmatig verschijnende reeks is bijvoorbeeld de bespreking van de romans van Simon Vestdijk, door Breukers en Rob van Essen. Elke keer weer neem ik me voor om toch weer eens wat van Vestdijk te lezen. Het laatste wat ik van hem las, was in 2018, zie ik hier en dat is eigenlijk schandalig.
De rubriek 'De Tommy', waarin Tommy Wieringa een veeg uit de pan kreeg, lijkt een stille dood gestorven te zijn. Soms is er telefonisch een gast, maar meestal kunnen Van Willigenburg en Breukers het prima met zijn tweeën af. Gaan volgen, zou ik zeggen.
Over deze podcast schreef ik ook al hier.
De Rotterdamse school
In De Rotterdamse school bespreken Daniël Dee en Mark Boninsegna (die zichzelf elke aflevering heel enthousiast aankondigt) de literatuur, met een bijzonder oog voor wat er in Rotterdam gebeurt. De poëzie heeft wat meer hun aandacht dan het proza, maar het komt wel voorbij.
Prettige podcast. Ook deze twee heren geven duidelijk hun mening en zijn daar niet altijd diplomatiek in. Ik hou wel van die helderheid. De toon is opgewekt. Soms is er naar mijn mening net iets te veel geklets tussendoor. Er zijn ook podcasts die geheel uit geklets bestaan en daar zal ik nog een keer aandacht aan besteden. Gemiddeld genomen kan ik die slecht verdragen. Geklets over literatuur kan ik beter hebben, maar ik heb het liefst dat de sprekers bij de les blijven.
Net als bij De Nieuwe Contrabas Podcast kunnen de twee makers goed met elkaar samenwerken: ze hebben sympathie voor elkaar, respecteren elkaar en ze vinden het ook niet erg om eens met elkaar van mening te verschillen. Prettig is ook dat de stemmen goed uit elkaar te houden zijn. Dee klinkt meer ingetogen, Boninsegna meer uitgelaten en beiden hebben gevoel voor humor wat sowieso al prettig is.
Sommige afleveringen zijn vrij lang (meer dan een uur) terwijl drie kwartier mij in de meeste gevallen wel lang genoeg lijkt. Voor wie deze podcast niet kent: probeer eens een keer.
Tzumcast
Bij literatuurliefhebbers zal de website van Tzum zeker bekend zijn. Alle nieuwtjes over literatuur zijn er te vinden, naast filmpjes, recensies en nog meer. Er is ook een podcast, waar ik al eerder over schreef.
Tzumcast is een mooie, degelijke podcast, waarin Roos Custers, Bart Temme en Coen Peppelenbosch een gesprek voeren over een boek. Willem Goedhart leidt het gesprek.
Hier is er weinig geklets tussendoor en het hele gesprek is gericht op het bespreken van het boek. Alle betrokkenen zijn goede lezers, ze beweren zinnige dingen, de sfeer is ontspannen. Heel prettig om naar te luisteren. Af en toe zit er een behoorlijk gat tussen de verschijning van de afleveringen, maar dat neem ik voor lief. Ik heb nog geen slechte aflevering meegemaakt en de omstandigheden zijn de laatste jaren natuurlijk niet ideaal.
Zeer aanbevolen. Heerlijke podcast voor elke literatuurliefhebber.
Boomer & Millennial
De podcast Boomer & Millennial wordt gemaakt door Istvan Kops en Paula Heeger. De titel is wat misleidend want Kops is zeker vijftien jaar te jong om zich te mogen rekenen tot de generatie van de babyboomers, maar vooruit. In ieder geval zijn Kops en Heeger niet van dezelfde generatie.
De eerste drie afleveringen heb ik beluisterd. Niet alleen bespreken Kops en Heeger boeken, maar ze houden ook van literaire uitjes (festival, leesclub). Dat interesseert mij minder, maar ik kan mij voorstellen dat er luisteraars zijn die dat nu juist wel leuk vinden.
Ik moest wel wennen aan het duo. Kops praat nogal vlak, wat het luisteren niet vergemakkelijkt en Heeger heeft nogal een toontje, waarbij de zinsmelodie aan het eind vaak omhoog gaat, alsof ze steeds vragen stelt. Maar dat is een verandering die zich volgens mij bij meer sprekers aan het manifesteren is, dus het is een beetje flauw dat ik het noem. Maar het viel me wel op, net als lachje dat soms zomaar achter een zin komt, ook als er niets te lachen is. Het zou ook onwennigheid kunnen zijn.
Inhoudelijk is op de bespreking van de boeken niet zo veel aan te merken. In ieder geval maken de twee duidelijk waarom ze een boek wel of niet goed vinden en ze verschillen soms wat van mening, zodat je argumenten van twee kanten hoort. De titels die ze noemen waren bij mij niet altijd bekend, dus dat zou ook nog kunnen uitnodigen tot verder lezen.
Er zijn nog maar vier afleveringen verschenen, dus we zullen deze podcast in ieder geval de tijd moeten geven om zich verder te ontwikkelen. De bumpers tussen de onderdelen beginnen of eindigen nogal eens abrupt; daar valt ook nog aan te slijpen. Misschien moet ik over een half jaar of zo nog een keer gaan luisteren.
Boeken FM
De podcast Boeken FM gaat uit van Das Mag en De Groene. In elke aflevering bespreken drie mensen een boek, soms meer boeken. Meestal gaat het om Nederlandse literatuur, maar soms ook om buitenlandse.
Twee van de medewerkers, Joost de Vries en Ellen Deckwitz, dragen al vanaf het begin de podcast. Charlotte Remarque heeft een tijdje terug Peter Buurman vervangen. In het begin heb ik alle afleveringen beluisterd. Ik schreef daar in 2018 over en was toen eigenlijk wel enthousiast. De laatste tijd is mijn enthousiasme aardig afgenomen.
Zo zijn er afleveringen geweest over elk van 'de grote drie' en dat stemde me toch wel vrij treurig. Je gaat ervan dat het oeuvre van zo'n grote schrijver zo ongeveer bekend is bij de besprekers, maar als er dan iemand meedoet die maar twee boeken van een auteur gelezen heeft, kun je je afvragen waarop de algemene conclusie aan het eind gebaseerd is.
Ook is het voorgekomen dat er boek besproken is dat niet door alle drie de deelnemers gelezen is. Dat kan gebeuren, natuurlijk, maar misschien was het handiger om dan gewoon nog even te wachten met het maken van juist deze aflevering.
Ik ben een tijdje overgegaan naar het beluisteren van alleen de afleveringen die me interessant leken, maar ik merkte dat ik steeds meer oversloeg en toen een boek van Theo Thijssen werd beschreven als 'een boek dat je vergezeld (sic!) van een warme kerstgloed', heb ik besloten maar niet meer te luisteren. Het gaat mij niet alleen om de spelfout, maar ook om de woordkeuze. Iemand vergezellen van een gloed lijkt me onzinnig.
Drie boeken
Welke drie boeken zou je in je leven gelezen moeten hebben? Die vraag stelt Wim Oosterlinck aan degene bij wie hij op bezoek gaat in de podcast Drie boeken. Hij praat over diens of dier boekenkast, de leesgewoonten van de gast en nog zo het een en ander dat met lezen te maken heeft en laat ten slotte de gast vertellen over drie boeken. Soms worden er wat extra boeken meegesmokkeld.
Van deze podcast heb ik enkele tientallen afleveringen beluisterd. Tegenwoordig sla ik wel eens wat over, maar wat ik wel hoor, bevalt me eigenlijk altijd. Oosterlinck is een empathisch vragensteller en een scherp luisteraar. Bovendien is het altijd leuk om naar iemand te luisteren die vertelt over een boek waar hij echt enthousiast over is.
Er is een grote diversiteit aan gasten, qua achtergrond en leeftijd. Soms zeggen de naam van de geïnterviewde mij niets: dan is de gast alleen in België bekend. Het blijkt weinig uit te maken: ook zo'n aflevering is boeiend.
In 2020 schreef ik positief over deze podcast. Dat positieve oordeel heb ik nog steeds.
Gewoon boeken
De podcast Gewoon boeken wordt gemaakt door twee (naar ik inschat) vrij jonge boekverkopers, Sasha Haasnoot en Dirk Hulst. Ze zijn enthousiast over boeken, spreken (denk ik) vooral een jong publiek aan en willen in ieder geval niet elitair zijn, niet voorschrijven wat goede smaak is en vooral mensen laten genieten van boeken.
Dat snap ik wel: het adagium van de boekhandel is: kopen, welke boeken dan ook. Maar daarmee maak ik het te plat, want de twee zijn echt wel enthousiaste lezers. Dat Lale Gül de nieuwe Wolkers wordt genoemd, doet mij wel fronsen, maar als het helpt om mensen naar een boek te laten grijpen, is wat mij betreft veel geoorloofd.
Er zit een beetje de klad in deze podcast de laatste tijd. Tot april 2021 verschenen er elf afleveringen, daarna werd er in de Kinderboekenweek juichend gemeld dat de podcast terug was, maar daarna is het weer stil gebleven.
Links richten
Gijsbert Pols en Frank Keizer willen met de podcast Links Richten literatuur en politiek weer bij elkaar brengen. Ze kijken met linkse ogen naar de literatuur. Dat vind ik wel een interessant uitgangspunt. In mei 2021 schreef ik over deze podcast en ik was er niet altijd tevreden over.
Het tempo ligt extreem laag en ik had ook de indruk dat de afleveringen niet altijd even goed waren voorbereid. Toch had elke aflevering inhoudelijk wel interessante dingen, maar het lukte me steeds minder goed om ernaar te luisteren. Te weinig zelfrelativering bij de presentatoren, te weinig ironie. Dat helpt niet.
Hoe het verder gaat met Links Richten is nog even afwachten. Er waren elf afleveringen tot augustus 2021 en daarna nog een eindejaarsaflevering. Die laatste afleveringen heb ik niet beluisterd.
En verder:
Het leesvirus
Gemaakt door Olaf Koens, Ronit Palache en Stefan de Vries: drie lezers vertellen elkaar wat ze lezen. Ik heb een aflevering beluisterd, vond die heel aardig en ben toch niet verder gegaan met luisteren. Meer dan enkele tientallen podcasts kan ik niet volgen. Ik kan me voorstellen dat ik daarmee een leuke podcast aan mijn neus voorbij laat gaan. Laatste aflevering was van oktober 2021.Groen gebladerte
In 2019 begonnen als Gebladerte, als ik het goed heb. Toen leek de formule op die van Drie boeken. Hier ging het om het ene boek dat iedereen zou moeten lezen. Die afleveringen kan ik nergens meer vinden. Toen de podcast veranderde in Groen gebladerte, is mijn abonnement niet automatisch verlengd.Tom De Cock gaat op bezoek bij de schrijvers van morgen en praat met hen over de boeken die belangrijk voor hen zijn geweest. Nooit beluisterd, terwijl ik dat misschien wel had willen doen. Interessante namen genoeg, zoals Iduna Paalman, Lisa Weeda of Dries Muus.
De Boekenpodcast
Begonnen als NPO Radio 1 Boekenpodcast. Ik schreef daar hier over. Presentatoren van NPO Radio 1 vertellen aan elkaar welke interessante boeken ze hebben gelezen. Ik vermoed dat de podcast stopgezet is. Na juni 2021 zijn er geen nieuwe afleveringen verschenen. Was aardig.Boeken Toe
Over Boeken Toe berichtte ik al eerder. Frisse podcast over boeken. Vooral het zwemmen met schrijvers is me bijgebleven. Is na januari 2020 niet meer verschenen.woensdag 19 januari 2022
Een gedicht is ook maar een ding (Lidewijde Paris)
In mijn leven heb ik al heel wat poëzie gelezen en van alles door elkaar. Ik weet nog hoe ik, ergens tussen mijn zestiende en mijn twintigste, van mijn zakgeld spaarde om een nummer van het tijdschrift gedicht (met kleine letter, als ik mij goed herinner) van Remco Campert te kopen. Dat las ik gretig en ik herlas het ook, zodat ik na verloop van tijd enkele gedichten uit mijn hoofd kende. Uit de bibliotheek nam ik steeds een stapel bundels mee naar huis. Ik herinner me Alles op de fiets, van Rutger Kopland (Rutger Koplamp, zei mijn kamergenoot), Het houdt op met zachtjes regenen van Buddingh', Linde, tamarinde en banaan van Hans Warren en het een en ander van Judith Herzberg, K. Schippers en Gust Gils.
In de loop der jaren ben ik poëzie blijven kopen, maar de laatste tijd zit daar een behoorlijk de klad in. Ik lees nog wel losse gedichten, maar bijna nooit meer een hele bundel. Toen iemand mij een tijdje terug vroeg een avond over poëzie te verzorgen (niet doorgegaan vanwege de zoveelste golf en lockdown) en ik in de winkel Een gedicht is ook maar een ding van Lidewijde Paris zag liggen, kocht ik het. Daar heb ik geen spijt van gehad.
In het begin heb ik stevig doorgelezen, de latere hoofdstukken heb ik met wat grotere tussenpozen tot mij genomen. Hopelijk herinner ik mij het begin van het boek niet al te gebrekkig.
Paris benadert gedichten in elk hoofdstuk op een andere manier. Boven het hoofdstuk staat steeds wat voor ding een gedicht is. Een ding waar hard aan gewerkt is, bijvoorbeeld, of een ding dat zich soms aan de regels houdt en soms niet, of een ding waar de tijd zijn tanden in zet.
Laagdrempelig
Het boek is laagdrempelig: ook wie nog bijna nooit een gedicht gelezen heeft, kan het volgen en bij alles wat Paris beweert, citeert ze gedichten, zodat je, als je alles leest, al zo'n 140 gedichten meekrijgt. Voor wie wel veel gedichten gelezen heeft, zullen sommige dingen bekend zijn, maar er is ook veel nieuw, doordat Paris ook minder bekende dichters aan het woord laat komen. De technische zaken over de vorm zijn voor de wat meer ervaren lezer gesneden koek, maar die gedeelten lezen prettig en ik heb me daar toch niet bij verveeld.
Aan het eind van het boek is er een 'Handige vragen- & begrippenlijst' opgenomen en er is een keurig register op namen en op behandelde onderwerpen.
Enthousiasme
Uit het hele boek blijkt de liefde en het enthousiasme voor poëzie en die doen weldadig aan. Paris noemt verschillende keren de koudwatervrees voor gedichten ('laat je nooit bang maken'), maar wie dit boek gaat lezen is misschien al niet zo heel bang. In ieder geval houdt Paris nadrukkelijk rekening met lezers die weinig poëzie gelezen hebben, zonder dat ze mensen kwijtraakt die juist veel gelezen hebben. Dat is knap.
Verschillende keren noemt Paris een publicatie die ik aangestreept heb, omdat ik die me interessant lijkt en ze besteedt ook aandacht aan dichters die min of meer vergeten zijn. Van de naam Spandaw had ik wel gehoord en er zal ook wel iets van hem in mijn boekenkast staan, maar ik heb geen duidelijk beeld van zijn poëzie. Toch eens naar gaan kijken, denk ik dan en dan bedenk ik dat ik ook andere dichters uit die tijd wat meer aandacht moet geven. Waarom heb ik mij nooit echt verdiept in het werk van Borger, De Kanter of Helmers. En het werk van Tollens en Ten Kate heb ik zo ongeveer compleet, maar wat heb ik daarvan nu eigenlijk gelezen?
Dat een boek mij opnieuw naar mijn boekenkast laat lopen en mij zin geeft om bundels te gaan lezen die al lang op de plank staan te verstoffen, vind ik mooi. Dat is ook wat Paris beoogt: aanzetten tot lezen. Het lezen van gedichten heeft haar zoveel plezier gegeven dat ze dat anderen ook gunt. Een gedicht is ook maar een ding is met een groot hart geschreven.
maandag 17 januari 2022
Centralia (Miel Vandepitte)
Aan de andere kant is er ook een stedelijke omgeving, met gebouwen die eruitzien als kantoorgebouwen. Die lijken uit een veel recenter verleden te stammen. Ten slotte zijn er vreemde wezens die we eerder in een fantasy-achtige omgeving zouden plaatsen. De wereld van Centralia is een opmerkelijke mix, zoals er in een droom elementen gecombineerd worden die in de werkelijke wereld streng gescheiden zijn.
Queeste
Geen emoties
zaterdag 15 januari 2022
Een roos van vlees (Jan Wolkers)
Een etmaal uit het leven van Daniël
Bezoek
Dromen
Bijbelteksten
De mensen maken elkaar bij miljoenen af, denkt hij. Ze vreten elkaar levend op. Als er even iets misgaat moet zijn achterwerk dichtgenaaid worden, dan kan hij nog een paar maanden of een jaar zichzelf door zijn buik bevuilen. Maar deze muziek bestaat. Als ik hier lag met een plastic zak op mijn buik, zou het er niets toe doen, ik zou het vergeten. Ik heb een kindje onder de sneeuw liggen, maar die muziek houdt er rekening mee, die heeft ermee te maken. Naast die wereld van bloed bestaat een wereld van kristal. Het mag een schijnwereld zijn, een wereld die ineens kan optrekken als een damp. Die ophoudt als de grammofoon afslaat. Maar nu beleef ik de eeuwigheid, nu besta ik bijna niet meer.
Recensies
Trouw, 13 december 1963 |
Opstapeling van ellende
Algemeen Dagblad 4 september 1963 |
Worsteling
Verschillende recensenten reageren bij voorbaat op het mogelijke verwijt dat het werk van Wolkers blasfemisch zou zijn of walgelijk. Dat doet bijvoorbeeld Jan Eleman in Amigoe di Curaçao. Hij schrijft dat de roman niet blasfemisch is dat hij zich de weerstand wel kan voorstellen: 'Een rotverhaal en een prachtverhaal. Wolkers' kijk op het leven is herhaaldelijk onfris en kwaadaardig.' Ook Eleman heeft zich verzet, maar de roman is zo goed, dat hij zich heeft laten meeslepen.
Interview
woensdag 12 januari 2022
Het verval Boek 2 (Jared Muralt)
In Boek 2 gebeurt dat ook. Het gaat niet vanzelf, maar het gezin raakt buiten de stad. De problemen zijn dan bepaald niet voorbij: de weersomstandigheden zijn moeilijk (kou en sneeuw), er is geen brandstof voor een vervoermiddel en aan eten komen is ook een probleem. Intussen heeft het gezin de zorg voor een baby op zich genomen en Liam is ook nog eens gewond. Er is een groep mensen bij wie ze zich kunnen aansluiten, maar ze zijn daar niet bij voorbaat welkom.
Sophia
Buiten de stad blijkt het leven een jungle: iedereen is bezig om te overleven. Het is mooi als je bij een groep kunt horen, maar zo'n groep moet het soms opnemen tegen andere groepen, die ook proberen te overleven. Regels lijken er niet te zijn en als ze er wel zijn, houdt niemand zich eraan. Ieder probeert zichzelf te redden.
In Boek 1 is het gezin een min of meer veilige haven geweest: je gezinsleden zijn de mensen op wie je kunt vertrouwen. Maar wat gebeurt er als de sterkste ervan min of meer wordt uitgeschakeld? Natuurlijk zijn de gezinsleden solidair met elkaar, maar zijn ze sterk genoeg? Sophia trekt haar plan, ook om de baby te redden, die het in deze kou heel moeilijk heeft en het is lastig om voeding voor haar te vinden.
Net als Boek 1 is dit tweede deel een mooi album geworden. Er is veel hardheid en hardvochtigheid, maar er is ook een warme kant: mensen die tot het uiterste gaan voor degenen die dicht bij hen staan. Gelukkig lijkt onze wereld niet letterlijk op die in het album, maar misschien is er niet veel nodig om het evenwicht te verstoren. Het verval laat zien hoe daarna alles kan doorslaan. We zien een fictieve wereld, maar niet een onmogelijke.
Het verhaal is niet afgelopen met dit tweede deel. Er is een derde deel aangekondigd. Wie de eerste twee delen heeft gelezen, kan er nog niet genoeg van hebben. Die is nieuwsgierig naar het vervolg.