Vaak moet iemand lang worstelen voor hij uiteindelijk succes heeft. Als het succes er eenmaal is, wordt vaak gezegd dat het talent ook al zichtbaar was in het eerdere werk. Dan krijgt het vroege werk met terugwerkende kracht waarde in het licht van het latere werk.
Cyril Pedrosa werd bekend met Drie schimmen (2008), een verhaal over het verliezen van een kind en over het leren loslaten. Een mooi boek, met wel heel nadrukkelijke symboliek. Het was mij ook iets te veel boodschapperig, maar ik snap dat het succesvol was en ook dat mensen er troost aan ontleend hebben. Maar ik houd meer van Portugal (2011), over een tekenaar die vastzit in zijn werk en in zijn leven en die langzaam loskomt in Portugal.
Maar voor Drie schimmen was Pedrosa ook al actief. Hij begon met vier albums van de strip Ring Circus, die verschenen tussen 1998 en 2004. Het scenario werd geschreven door David Chauvel, die al enkele titels op zijn naam had. Deze vier delen zijn nu door Silvester integraal uitgegeven. Mooie hardcover met stofomslag.
Op een van de flappen zijn korte biografieën opgenomen van Chauvel en Pedrosa. Ze zijn een beetje lastig te lezen (lichter groen op een donkergroene achtergrond) en het is de enige achtergrondinformatie bij deze uitgave. De oorspronkelijke omslagen staan op de andere flap, maar het jaar van uitgave van elk afzonderlijk album wordt niet vermeld en er wordt ook geen context geschetst. Dat is jammer, maar het belangrijkste is dat de strips weer toegankelijk zijn. En de uitgave ziet er verder mooi uit.
Jerold en Anthonin
Ring Circus gaat over twee mannen, Jerold en Anthonin, die mee gaan trekken met een circus. Jerold is nogal onder de indruk van Blanche, een amazone die alles met paarden kan. Hij wordt dierenverzorger en Anthonin doet zich voor als dierenarts, wat hem redelijk goed af gaat.
Ring Circus vertrekt naar Ruskovia, een tocht die natuurlijk met moeilijkheden gepaard gaat. Bovendien is er een in het wit geklede man, wiens bedoelingen niet al te best zijn en hij heeft ook bijzondere krachten. Wat zijn beweegredenen zijn, is niet helemaal duidelijk, maar het is iemand voor wie je op je hoede moet zijn.
Het is een aardig verhaal, maar eigenlijk ook niet zoveel meer dan dat. De reis is lang en het circus zit al die tijd zonder inkomsten, maar blijkbaar is dat geen probleem. Ook het voedsel voor de dieren is blijkbaar onuitputtelijk. Dat maakte het voor mij niet zo geloofwaardig. Verder heeft het verhaal aardige wendingen en het slot krijgt nog een lading als blijkt welke keuze Jerold maakt en wat de gevolgen voor Blanche zijn. Blanche heeft een verleden, wat haar tot een tragische figuur.
Verder verwacht je bij het circus ontsnappende dieren en andere dingetjes die misgaan. Ja hoor, die staan erin. Gelukkig zijn de personages redelijk interessant. Soms is er veel 'voice-over' uit het reisverslag van Anthonin.
Groeien in de reeks
Het is wel mooi om Pedrosa aan het werk te zien, zo helemaal aan het begin van zijn loopbaan. Je ziet hem groeien in de reeks. In de latere albums is zijn manier van visueel vertellen helderder geworden. In het begin zijn de tekeningen vol en druk, later heb je meteen de focus bij het juiste punt in de tekening. Ook de inkleuring (die in het laatste album is gebeurd door Christophe Araldi) is rustiger geworden. Daardoor leest het verhaal lekkerder weg, wat ook wel zal komen doordat je als lezer steeds beter in het verhaal zit.
Maar het is mooi dat er nu een Nederlandse uitgave is, zodat we kunnen zien wat de voetstappen zijn die Chauvel en Pedrosa gezet hebben om te komen tot waar ze nu zijn.