Door de strips beweeg ik mij aan de hand van een landkaart waarop zich nog steeds witte vlekken bevinden. Sommige strips weet ik perfect te plaatsen: ik weet wat de makers nog meer op hun naam hebben staan, ik zie vergelijkbare strips, zie de inbedding in de tijd van ontstaan. En bij andere strips valt dat allemaal weg. Dan merk ik weer hoezeer ik een hap-snap-lezer ben geweest. Sommige strips zijn achter mijn rug om ontstaan. Het is openlijk genoeg gebeurd, maar ik heb me domweg nooit omgedraaid.
Dat geldt voor de strips van Andreas, een Duitste stripmaker die in Frankrijk woont. Zijn volledige naam is Andreas Martens en hij is de maker van reeksen als Arq, Capricormus en Rork. Het zijn strips die ik altijd genegeerd heb, wat knap stom is.
Afdwalingen
In 2018 bracht uitgeverij Sherpa Afdwalingen uit, een bundel korte strips, getekend door Andreas, op scenario van verschillende schrijvers. Ik liet het album een tijdje liggen en toen waren er weer andere zaken die mijn aandacht vroegen. Ik las het misschien pas een jaar later, was onder de indruk, maar ik koos ervoor om er niet over te schrijven, omdat het toen niet meer actueel was.
En nu stuurt Sherpa The art of Andreas, een prachtuitgave met recente tekeningen van Andreas, gebaseerd op de werelden van Rork en Capricormus. Er zijn twee edities in groot formaat, een luxe editie met een losse prent en een ultra gelimiteerde editie met een gesigneerde prent. De twee edities hebben ook nog verschillende covers.
Het boek staat vol met prachtige prenten, waarbij er verschillende uitklappers zijn. Dan beslaat de prent dus drie pagina's. En dat op het grote formaat. In zo'n tekening kun je helemaal verdrinken.
Verschillende fasen
Sommige tekeningen worden getoond in verschillende fasen, van schets tot eindversie. Je kunt de manier van werken van Andreas dan van stap tot stap volgen. Het is fascinerend om te zien. Van een tekening telde ik dertien fasen, plus nog een veertiende: een uitsnede uit het eindresultaat, zodat je de details goed kunt zien.
In een aantal tekeningen kun je de hulplijnen zien. Er zijn er nogal wat die gesitueerd zijn in een stedelijke omgeving: veel wolkenkrabbers, heel veel ramen. Voor die tekeningen maakt Andreas eerst een raster van lijnen, wat ook handig is voor het perspectivisch kloppend krijgen van de afbeelding.
De strakheid en het geduld waarmee al die gebouwen getekend zijn, is verbazingwekkend. Te vaak neem je de gebouwen voor lief. Dan zijn ze decor en je volgt met je ogen vooral de personages. Pas als je juist dat deel van de tekening aandacht geeft, besef je hoeveel uren er in zo'n tekening gaan zitten.
Commentaar
Bij verschillende platen geeft Andreas kort commentaar. Bij een ervan staat: 'Ik werd wel moe van al die gebouwen en ramen.' Het commentaar helpt soms ook bij het kijken: 'Wat ik hier interessant vind, is het licht.' Of de uitleg dat hij voor een afbeelding op lamellen eerst een tekening heeft moeten maken en die in stroken heeft moeten knippen. Soms zegt hij van een tekening dat die niet echt gelukt is. Dat snap ik dan meestal weer niet. Een tekenaar kijkt toch met andere ogen dan een gemiddelde lezer.
Andreas heeft altijd iets puntigs in zijn stijl zitten. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de manier waarop hij de figuur Rork tekent: spitse kin, spitse neus, punten aan het haar. Lijnen hebben vaak iets hoekigs. Daardoor herken je zijn hand in veel tekeningen. Die herken je natuurlijk ook door de uitgebeelde thema's. Daar zitten ook hier en daar wel natuurtaferelen in, hoewel die blijkbaar niet zijn voorkeur hebben.
Inkleuring
Maar Isa Cochet houdt ervan. Zij verzorgt de inkleuring van de prenten en doet dat prachtig. Andreas en Isa vormen een prachtig koppel.
Natuurlijk schaam ik mij dat ik het werk van Andreas zo lang vernonachtzaamd heb. Aan de andere kant was de verrassing des te groter toen ik het wel ging bekijken. En wat goed dat er nu zo'n mooie uitgave is! Het cliché wil dat het een pareltje voor de boekenkast is, maar voorlopig laat ik het nog maar een tijdje op tafel liggen, om er van tijd tot tijd in te bladeren.
The art of Andreas (Andreas & Isa Cochet)
• Luxe editie Groot formaat hardcover (25 x 33 cm), 120 pagina’s zwartwit en kleur, met losse prent | Gelimiteerde oplage | ISBN 978-90-8988-271-4 | € 55,00• Ultra gelimiteerde editie met extra gesigneerde prent | Gelimiteerde oplage van 99 ex. | ISBN 978-90-8988-272-1 | € 99,00
Geen opmerkingen:
Een reactie posten