zaterdag 19 januari 2019

Podcast: Venezia


Bij de zuiderburen zijn heel wat mooie podcasts te beluisteren. In het verleden besteedde ik bijvoorbeeld aandacht aan In mijn tijd was 't beterOordop en Het hart van Napoleon. Vooral de laatste is een aanrader: Johan Op de Beeck is een sublieme verteller, van wie je meer en meer wilt weten.

Ook een goede verteller is Serge Simonart, die onze gids is in de podcast Venezia. In geschiedenis ben ik geïnteresseerd, maar niet speciaal in Venetië. Ooit las ik, met plezier, De dievenbende van Scipio (Cornela Funke) en daaruit leer je wel iets over de plattegrond van Venetië, maar dat is het dan ook zo ongeveer.

Goede verteller

Maar nu! Ik luister geboeid naar Simonart, die me, steeds meer dan honderd minuten lang,  meeneemt door de stegen en over de pleinen van Venetië. Hij weet er bijzonder veel van af, en kan er ook nog heel boeiend over vertellen. Ik hang aan zijn lippen. Hij spreekt Nederlands met een licht Vlaamse tongval, wat ik altijd prettig vind. Het aantrekkelijkste is waarschijnlijk zijn enthousiasme en de lol die hij heeft over sommige details die hij vertelt.

Hij heeft soms wonderlijke bronnen. Zo heeft hij een boek van een Amerikaan, wiens naam ik verstond als Harrison Roach. Die heeft een boek over Venetië geschreven dat na zijn dood slechts in één exemplaar is gedrukt. En dat heeft Simonart dus gekocht. Zoals hij zegt: als ik het weggooi, heeft deze man nooit bestaan.

Verder maakt Simonart gebruik van brieven, dagboeken, oude reisgidsen. Hij haalt daar weetjes uit die je niet zo gauw vindt in de standaardgidsen.

Opmerkelijke feiten

In zijn aflevering over het carnaval vertelt hij bijvoorbeeld over de regels die er ooit waren. Je mocht je niet verkleden als kardinaal en je mocht ook niet gemaskerd gokken of een klooster in gaan. Meteen begint je fantasie te werken: zouden mensen ooit misbruik van hun masker gemaakt hebben?

Nooit geweten: in het Canal Grande zijn ooit twee zwembaden geweest. Nog zoiets: al die componisten die in Venetië geweest zijn (de jonge Mozart, Wagner, Mahler) en al die anekdotes die dat oplevert! Ook de uitzending over Casanova (daar begint de serie mee) is bijzonder boeiend. Het clichébeeld van de man vergruist al snel.

Fenix

Of hoe Simonart beschrijft hoe moeilijk het is om een brand te blussen in Venetië. Er is water genoeg, maar meestal kun je maar aan één kant van het gebouw bij de brand. Een operahuis, dat ook nog Fenix (La Fenice) heet, werd enkele keren door brand verwoest. Maar net als de fenix, stond het weer op uit de as.

Eigenlijk wil je nog maar één ding, als je Simonart beluisterd hebt: naar Venetië. Naar die plekken die Simonart heeft aangewezen en daar voelen hoe de eeuwen op je neerkijken. De muziek in de podcast helpt zeker mee: het zijn niet zomaar opvullertjes, maar de fragmenten krijgen de ruimte en elke aflevering sluit met een nog langer stuk muziek. Voor wie wel de muziek wil en niet de verhalen, is de cd te koop.

Klara

De serie is ooit uitgezonden door de Belgische zender Klara. Die zender heeft meer van dit soort mooie series gehad, bijvoorbeeld over Rubens of Op wandel met monsieur Margritte. Daar hoop ik in de toekomst nog eens over te schrijven.

De eerste versie van de podcast was ruw gemonteerd: aan het begin zat nog een nieuwsuitzending. Leuk als je het fijn vindt om te horen dat Roeselare kampioen in het volleyballen is geworden, maar het is natuurlijk handiger als je de 'schone' versie kunt beluisteren. Dat kan nu! Zie hier.

Venezia bestaat uit negen afleveringen, van een uur en drie kwartier elk. Voor iedereen die van Venetië houdt. Voor ieder die van geschiedenis houdt. Voor ieder die prachtige verhalen wil horen. Zeer aanbevolen!

6 opmerkingen:

  1. Dag Teunis,
    Dank voor je uitstekende review. Ik kwam hier terecht, omdat ik op zoek ben naar de muziek bij de podcast. Je schrijft dat die op de CD staat. Nu heb ik al jaren geen afspeelmogelijkheid meer, dus aan een hardcopy heb ik niet zo veel. Is het mogelijk dat je me de titel lijst stuurt, zodat ik er zelf een playlist kan maken. Want je hebt gelijk, de selectie is erg goed gedaan.

    Over Johan Op de Beeck; daar ben ik ook een groot fan van en momenteel spijker ik mijn kennis over België bij aan de hand van de podcast Leopold II. Heerlijk om naar hem te luisteren.

    Simonart's Venezia heb ik vooraf, tijdens het verblijf in Venetië en in de auto naar huis beluisterd. Het brengt je precies in de juiste sfeer, zeker als je interesse uitgaat naar geschiedenis.
    Ben je ook in het zit van het boek? Heb zoekacties uitgezet naar de NL versie, maar als het te hopeloos wordt, ga ik maar voor de Engelse editie.

    Tenslotte. Dit is het boek waar Simonart het over heeft. Nog even uitvogelen hoe je de digitale versie kunt lezen...
    https://books.google.nl/books/about/Venice_of_Today_and_Yesterday.html?id=X3hNAQAAMAAJ&redir_esc=y

    Ik kijk uit naar je reactie of mail.
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als er geen titeloverzicht is (kan ook de VRT eens vragen) dacht ik eraan te speuren naar de gebruikte muziek. Maar dat zou een lange en moeilijke exercitie worden.
    Net zoiets als dit van het Klara radioprogramma Django (toen nog met Heidi).
    https://open.spotify.com/playlist/1ShA7aRi5TDZgJCtUie4SJ?si=FTJFOri9RF6JDN8gh090Sw

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alle nummers vind je hier, Rob: https://www.bol.com/nl/nl/p/klara-venezia/9200000051959268/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh super. Over het hoofd gezien! Ik kan aan de slag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voila. Op twee na allemaal opgenomen in deze playlist: https://open.spotify.com/playlist/78FT8rpDogKCLKcEcDqCNr?si=af84a853d90e406d

    BeantwoordenVerwijderen