woensdag 16 november 2011

Deerlijk retour/Krombeke retour



















Deerlijk retour/Krombeke retour van Luuk Gruwez zijn twee boeken die met de achterkanten tegen elkaar geplakt lijken, zodat het één boek geworden is, dat je van twee kanten kunt lezen. In het ene boek (over Deerlijk) vertelt Gruwez over zijn voorouders van moeders kant, in het andere (over Krombeke dus) over die van vaders kant.

Het boek is nogal onevenwichtig van opbouw. Naast een verhaal van enkele pagina's is er een dagboek dat bijna de helft van het boek in beslag neemt. Moeders kant krijgt daardoor ook veel meer pagina's dan vaders kant.

Veel van wat in dit boek staat, stond ook al in vorige boeken van Gruwez, die ik overigens niet gelezen heb. Ik herinnerde mij hem alleen als dichter.

Het dagboek over de nadagen van zijn grootouders is fraai. En pijnlijk. Gruwez observeert hun aftakeling en spaart hen daarbij niet. Zichzelf trouwens ook niet. 'Als zij het geluk had een alom vereerd huisdier te zijn - laten wij zeggen: een hond of een kat - dan had zij nu uiteraard allang een spuitje gekregen.'

Verder valt het verhaal 'Fantoomzaad' op, een brief aan Regina, zijn betovergrootmoeder van vaders kant, over wie Gruwez nauwelijks wat weet, zodat hij de lege plekken met zijn verbeelding moet invullen. Ook aan de grootouders van moeders kant (over wie het dagboek gaat) schrijft hij een brief, na hun dood.

Deerlijk retour/Krombeke retour is een persoonlijk boek geworden en ik kan mij goed voorstellen dat Gruwez al die verhalen en levensberichten over zijn familie in één band wilde hebben. Als boek is het misschein niet helemaal geslaagd, maar veel mensen zullen het met empathie lezen, vermoed ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten